С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Когато разумът се грижи за тялото

Мария Георгиева • 03.05.2017

Стимулиран с позитивни мисли, мозъкът защитава по-активно организма, бори се с болестите и ни поддържа в добра форма

Когато разумът се грижи за тялото
 © iStock

Генетиката, неврологията и хирургията отварят непрекъснато нови врати за лечение и корекции на фигурата. Но в някои случаи самият пациент играе ключова роля за преодоляване на дадено заболяване. Защото има връзка между разума и физическото състояние.

Американски учени отдавна са установили пряка зависимост на болести като рак, високо кръвно налягане и язва от стреса и депресията. Разбира се, стресът и депресията невинаги водят до тежки заболявания. Със сигурност обаче влияят много негативно на физическата форма.

Най-прост пример: когато човек е стресиран, често се отпуска и започва да яде по много, трупа свръх тегло. Това от своя страна води до поява на различни здравословни проблеми. Друга проява на стреса е липсата на енергия. Ето защо за психотерапевтите сега на дневен ред е темата за зависимостта на човешката физика от разума.

С какво можем да се борим за укрепването на духа? Единодушният отговор на специалистите е: с релаксация, медитация и визуализация. Доказателство за силата на медитацията е експериментът на д-р Ричард Дейвидсън от Университета в Уисконсин. В продължение на два месеца той провежда курс по медитация с група служители от едно предприятие. След това им прави енцефалограма. Тя показва, че лявата половина на мозъка, отговорна за позитивните емоции, при изследваната група е активирана. А физическият тест, на който ги подлага, сочи, че имунната им защита е силно повишена след медитацията. Правотата на тези изследвания потвърждават и тибетски монаси.

Медитацията повишава имунитета.
Медитацията повишава имунитета. © iStock

Друго изследване, публикувано през 2002 г. от Университета в Орегон, разкрива, че визуализирането на позитивни картини (болен от рак си представя как всяка капка от химиотерапевтичния разтвор отстранява ракови клетки) увеличава броя на имунните клетки и засилва жизнеспособността.

Човек, който спазва здравословен режим, прави редовно физически упражнения и си се представя слаб и стегнат, сваля килограми много по-бързо и по-леко, отколкото този, който е изпълнен с недоверие. Положителните мисли - че ще изглеждаме по-добре, че ще можем да си позволим облекла, които преди не са ни стояли добре, че ще бъдем по-харесвани, отключват силни енергийни потоци. Именно те ни дават сили да преодоляваме по-лесно физическите натоварвания и ограничаването на храната.

Друга техника за поддържане на добра форма е релаксацията. Тя предшества медитацията и визуализацията в комплексния подход за укрепване на духа. Много хора погрешно смятат, че като прекарват свободното си време пред телевизора, си почиват. Същността на релаксацията е успокояването на умствената дейност и отдръпването на ума и тялото от външни дразнители. Целта й е да се постигне лек транс, наричан алфа-състояние, тъй като при него в ума има главно алфа вълни, появяващи се при дълбока релаксация. При нея се получава т.нар. обратна биологична връзка, насочена към наблюдаването, контролирането и модифицирането на емоционални, нервни и мускулни реакции, включително кръвното налягане и пулса. Пример за релаксация е слушането на успокояваща музика насаме.

 

Някои треньори често инструктират своите ученици да легнат и да слушат успокояваща музика.
Някои треньори често инструктират своите ученици да легнат и да слушат успокояваща музика. © iStock
Някои треньори често инструктират своите ученици да легнат и да слушат успокояваща музика – барокова със силен ритмичен басов ритъм, с около 60 удара в минута. Постепенно пулсът на слушателите влиза в синхрон с ритъма на музиката и предизвиква дълбока релаксация. После те си представят ярко и детайлно как се справят безупречно с тренировката. Това се повтаря, докато действителната тренировка се превърне в копие на мисловната, която вече е осъществена в ума. Състезателите, които прилагат мисловни тренировки, се справят по-добре от онези, които наблягат на реалната физическа подготовка.

Всеки човек е надарен с достатъчно богато въображение, че да може да релаксира и визуализира дори без помощта на музика. Стига да се тренира добре.


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE