С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Познаваме ли добре храносмилателната система?

03.07.2017

Кои са нейните органи и функции, болестите, от които страда, начините за поддържането й в добра форма?

Познаваме ли добре храносмилателната система?
 © iStock

Храносмилателните проблеми са част от ежедневието на много хора. Системата, която преработва храната в човешкия организъм, е сложна и изключително ефикасна „машина”, но се случва понякога нещо да попречи на работата й – например прекалено обилното или еднообразно хранене. 

Как функционира храносмилателната система?

Всичко започва в устната кухина със зъбите и слюнката, без да забравяме устните, които улесняват работата на другите органи: фарингс, хранопровод, стомах, черен дроб, жлъчка, панкреас, тънки черва, дебело черво, ректум и анус. Всичко това представлява перфектно организирана храносмилателна верига, дълга общо около 8 метра, и всички елементи в нея са еднакво важни. Органите й са покрити с лигавица, която позволява абсорбцията на хранителните елементи.

Целта на храносмилателната система е да достави на организма енергията, която се съдържа в храната. Процесът е химически – сдъвканите хранителни вещества се превръщат в големи молекули, после размерът им намалява в хода на храносмилането, за да бъдат сведени до размер, който позволява транспортирането им от кръвта из цялото тяло. Това, което организмът „смята” за ненужно или вредно, се изхвърля с изпражненията.

Централна роля играе стомахът. Той получава храната през хранопровода. Стомахът е мускул, който се съкращава, за да смели храната с помощта на стомашните сокове. Така тя се превръща в нещо като течна каша и преминава в тънките черва. Тяхната задача е да превърнат протеините в аминокиселини, глюцидите в глюкоза и липидите в мастни киселини и глицерол. Аминокиселините и глюкозата след това преминават в кръвта, а мастните киселини в лимфата.

Черният дроб и панкреасът също участват в храносмилателния процес, като отделят секрет, който се предава в червата чрез жлъчния мехур. Черният дроб има задачата да прочиства хранителните вещества и да извлича от тях токсините. Панкреасът секретира един от най-важните ензими, който улеснява храносмилането в тънките черва. Консумацията на алкохол принуждава тези два органа да работят по необичаен за тях начин, за да се справят с повишеното количество токсини.

© iStock

Какво съдържа хранителната каша?

Различните хранителни вещества в смляната храна, наподобяваща каша, се обработват по различен начин. На някои от тях е нужно много повече време, за да преминат през храносмилателната система.

Протеините са гигантски молекули, които се усвояват по-бавно. Необходимо е участието на цялата храносмилателна верига и това може да отнеме няколко часа. С това се обяснява усещането за ситост, което предизвикват храните, богати на протеини – месо, зърнени и бобови храни, орехи, яйца. Затова и протеините са добре дошли за всяка диета. Трябва да се знае обаче, че по-дългото им усвояване изморява храносмилателния тракт.

Липидите, отхвърляни от много жени като вредни за линията, всъщност имат забележителни полезни качества. Те са мощен източник на енергия. Техните молекули също са големи. Усвояват се чрез стените на тънките черва, след което попадат в лимфата, накрая кръвта ги складира като хранителни запаси. Именно запасите не бива да стават прекалено много. Най-важното е консумацията на липиди да съответства на енергийния разход на организма.

Мазнините не заслужават лошата си репутация, но много зависи и от това кои от тях избираме с предимство. Есенциалните мастни киселини са основният структурен елемент на клетъчните мембрани и без тях нарастването и делението на клетките е невъзможно. Те възстановяват енергията в организма, помагат за храносмилането, пренасят хранителните вещества в клетките и допринасят за поддържането на хормоналния баланс.

Витамините, без които също не можем, влияят пряко върху здравословното ни състояние. Те се съдържат в най-голямо количество в пресните плодове и зеленчуци, чиято консумация трябва да е оптимална – нито прекалена, нито минимална, за да не се стигне до стомашни неразположения.

© iStock

Кои са най-честите проблеми на храносмилането?

Кой може да се похвали, че никога не е страдал от парене в стомаха, болезнени чревни спазми, гадене, повръщане, аерофагия, подуване на корема? Ако добавим запека и стомашното разстройство, става ясно, че неразположенията на храносмилателната система са многобройни и изключително често срещани. Обикновено те се дължат на преяждане, алергия или на истински болести като гастроентерита и стомашната язва. Около 40% от възрастното население страда от подуване на корема и гастроезофагиална рефлуксна болест. Не са малко и тези, които познават симптомите на чернодробната криза.

Безпокойството и страховете също могат до доведат до стомашни неразположения както при възрастните, така и при децата. В много случаи стресът предизвиква често повтарящи се колити и прословутия синдром на раздразненото черво, който се характеризира с многобройни, неприятни симптоми.

Как да се предпазим и лекуваме сами?

*Най-напред избягвайте прекалено мазните храни, които се усвояват продължително, и се насочете към бързо смилаемите продукти. След преяждане се хранете по-леко в продължение на ден-два, като включите в менюто си главно зеленчукови бульони. Пийте много вода, защото недостатъчното хидратиране на организма също поражда храносмилателни проблеми.

*Ако страдате от гастроезофагиална рефлуксна болест, избягвайте дъвката и газираните напитки, не поглъщайте много въздух по време на храненето.

*Стомашните газове са нещо нормално, но когато станат прекалено обилни, са източник на неудобство. Ограничете консумацията на бобови храни и млечни продукти от краве мляко.

*Внимавайте с продуктите, които най-често предизвикват хранителни отравяния като салмонелозата. Проверявайте доколко са пресни и как са съхранявани тези рискови храни.

*Някои лекарства предизвикват болки в стомаха, споменати сред страничните им ефекти. Такива са противовъзпалителните медикаменти, някои антибиотици, аспиринът. Ако усетите стомашни болки, спрете въпросното лекарство и попитайте лекаря с какво можете да го замените.

*Чревните спазми са симптом, който трябва да бъде проверен. Лекарят ще предпише колоноскопия и фиброскопия. Ако те настъпват винаги по едно и също време или при едни и същи обстоятелства, е възможно да се дължат на стрес.

*Гаденето и повръщането най-често са признаци на чернодробна криза. На първо време содата бикарбонат помага да се преодолее това състояние, но ако то често се повтаря само лекарят може да ви насочи към подходящо лечение или към необходимите изследвания.

*Диарията по време на лятната почивка е нещо почти задължително. Тя се дължи на развалени от горещината хранителни продукти или заразена питейна вода. Аптекарят ще ви препоръча най-подходящото лекарство. Запекът също ни напада най-често, когато не сме си вкъщи. Той се дължи на прекалена консумация на протеини. Включете в менюто си плодове и зеленчуци.

*Зарежете цигарите, ако те все още са част от всекидневието ви. Освен белите дробове, тютюнът атакува устата, гърлото и хранопровода и може да предизвика рак.

 


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE