С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Преборете пролетната умора с... аритметика!

Петра Денчева • 28.04.2019

Изчислете как да увеличите своя енергиен запас, за да направите прехода към активните слънчеви дни по-плавен

Правете редовни раздвижвания!
Правете редовни раздвижвания! © iStock

Пролетта е времето, в което ни е най-трудно да се борим със стреса, да намираме сили за физически упражнения и да се придържаме към по-балансирано меню. Но ако успеем да увеличим своя енергиен запас, преходът към активните слънчеви дни би бил много по-плавен.

Как да го направим? Питаме световния гуру по темата за здравословен начин на живот – Джони Боудън.

Митът за хапчето

Невролог, диетолог и автор на няколко бестселъра, сред които и „150-те най-полезни храни“, Боудън потвърждава, че умората е големият бич за съвременния човек. Още повече, че мнозина опитват да се справят с нея с погрешни методи.

„Искат вълшебно хапче, което да ги тонизира и да ги направи супер герои“, казва специалистът, „но недостигът на енергия обикновено е следствие на сложно взаимодействие между различни фактори, които може да включват и хормонални проблеми.“

По-малко калории

Енергията е естествен продукт на начина на живот и затова най-добрият подход е да направим промени в него.


ЗАЩО В ПОНЕДЕЛНИК СМЕ ПО-ИЗМОРЕНИ, ОТКОЛКОТО В ПЕТЪК?


„Употребата на по-малко калории е един от преките пътища към увеличаване на жизнената активност, защото при хранене притокът на кръв към стомаха и червата се увеличава и енергията покрива нуждите на храносмилането“, обяснява Боудън. Ако приемате по-малко калории, ще се радвате на 25% повече енергия, доказват и резултатите от различни изследвания.

Процентно разпределение

Въпросът е не просто да намалите количеството калории, но и да спазвате съотношението между типовете макронутриенти, от които ги получавате.

Мери Уилсън, диетолог и нутриционист от Университета на Невада, дава пример с въглехидратите, които не бива да бъдат приемани без мазнини и протеини, тъй като влияят върху нивата на кръвната захар, а тя е пряко свързана с усещането за умора. По-добре е въглехидратите да дават 45-65% от калориите, 20-35% да идват от мазнини и 10-25% – от белтъчини.

Повече сън

Оскъдният сън не просто ще ви лиши от енергия, но и ще ви изложи на още повече стрес. Резултатът е по-високи нива на кортизол, които водят до поглъщане на излишно количество храни, съответно – до повишен инсулин, усещане за умора и затваряне на кръга.

20 street style предложения в жълто, които да ни спасят от пролетната умора

Назад Напред

За да излезете от този капан, специалистите съветват да направите седмица почивка от кафето, алкохола и цигарите. А ако не можете без кофеинови напитки, консумирайте ги поне шест часа преди сън. Оставяйте достатъчно интервал между лягането и тренировките през деня – правете ги най-малко три часа по-рано.

Енергия чрез движение

И като заговорихме за физическа активност, изразходването на енергия всъщност е един от най-добрите начини да се заредите с такава. Въпреки противоречието, упражненията доказано водят до освобождаване на ендорфини в мозъка, които предизвикват усещане за прилив на сили.

При това – не е необходимо да се измъчвате с някаква непосилна тренировка. Дори изкачването на стълби, скачането на въже или 15-минутната разходка могат да бъдат ефективни, стига да се движите редовно.

Рискът от заседяването

Проучвания вече доказаха, че продължителната работа на бюро, както и залежаването пред телевизора водят до влошена обмяна на веществата. „Може и да сте станали рано сутринта, за да тренирате преди работа, но ако след това седите в продължение на 8 часа, сутрешните ви усилия ще са безсмислени“, казва Моника Лоунсбери, завеждащ изследователска програма по физическа активност.


КАК КОЗМЕТИКАТА МОЖЕ ДА НИ НАПРАВИ ПО-ЩАСТЛИВИ?


„Правете редовни раздвижвания по време на работа – за срещи на крак в коридора или за да говорите по телефона. Важното е да се убедите, че работата може да се върши не само когато сте седнали.“

Дълбоко дишане

Стресът също може да ви лиши от енергия. Когато сте под влиянието му, в тялото се отделят големи количества стресови хормони, които ви подготвят за адекватни реакции в извънредни ситуации, но едновременно с това ви изтощават и в дългосрочен план ощетяват паметта и мисловните процеси. За да сведете стреса до минимум, Джони Боудън препоръчва да пробвате медитация, упражнения за дълбоко дишане, топли вани и разходки сред природата.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE