С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Природни средства срещу безпокойството

16.06.2017

Състоянието на тревожност може да направи живота много труден. За да си спестим лекарствата, нека опитаме тези достъпни натурални средства.

Природни средства срещу безпокойството
 © iStock

В период на тревожност пийте по 3 чаши чай от лайка всеки ден

Лайката съдържа активни вещества – апигенин и лутеолин, които благоприятстват релаксацията. Ако в продължение на 8 седмици пиетe по три чаши отвара от лайка всеки ден, симптомите ще намалеят значително.

Осигурявайте си 1-3 грама Омега 3 дневно

Мастните киселини Омега 3 облекчават симптомите на тревожност и подобряват настроението, като намаляват нивото на два хормона, свързани със стреса – адреналин и кортизол. Яжте по-често риба, включително и в консерва, орехи и ленено семе - тези продукти са богати на Омега 3. Можете да си набавите ценните мастни киселини и под формата на хранителни добавки. Позитивният им ефект се отнася също до качеството на съня и апетита.

Вдишвайте аромата на лавандулата

Канадско изследване показва, че хората, които си правят масажи с ароматно масло от лавандула, са по-големи оптимисти и не изпитват безпокойство. Освен това благоуханното масло регулира кръвното налягане, чието повишение се свързва със стреса. Можете да разтриете капка лавандулово масло по ушните миди, да добавяте няколко капки към водата във ваната или да вдишвате аромата му от памучна кърпичка, на която сте капнали малко от него. Есенциалното масло от лавандула е едно от малкото, които могат да се нанасят направо на кожата. Подобно успокояващо действие има и ароматът на ванилия.

© iStock

Добавете L-лизин към храната

Тази аминокиселина е един от съставните елементи на невротрансмитерите – химическите „куриери” на мозъка. Допълнителният прием на L-лизин намалява симптомите на безпокойството и снижава нивото на хормоните на стреса. Може да си го набавите с консумацията на месо, риба и фасул.

Стойте на слънце по 15 минути дневно

Излагането на дневна светлина е най-добрият начин да си набавите ценния витамин D, който може да намали признаците на депресия и тревожност. Освен това 15 минути дневно на чист въздух ще ви избавят от стреса. Ако можете да сте сред природата, ползата е още по-голяма поради благотворния ефект на движението в естествена среда. Японско изследване показва, че 20-минутна разходка в гората води до по-ниско ниво на хормоните на стреса в сравнение с разходка със същата продължителност из града. Търсете зелените зони, градските паркове и градини, ако не нямате възможност да отидете по-далече.

Правете всекидневни упражнения в продължение на 21 минути

Физическата активност подобрява самооценката и изпълва тялото с благотворни ендорфини. Някои учени смятат, че повишаването на телесната температура в резултат на упражненията модифицира нервните потоци и балансира настроението. Симптомите на депресия и тревожност намаляват и могат да изчезнат при редовна физическа активност.

Топла вана с добавен магнезиев сулфат

Потърсете соли за вана, съдържащи магнезиев сулфат, който нормализира кръвното налягане и успокоява тревожността. Самата топла вода повишава температурата на тялото и води до спокойствие на духа.

© iStock

Внимавайте какво ядете

Алкохолът, кофеинът и добавената захар не са приятели на тревожния дух. Ако сте неспокойни, в храната ви трябва да има повече магнезий, витамин В12 и цинк. Вегетарианците могат да взимат В12 като хранителна добавка, тъй като в естествено състояние той се съдържа само в месото и месните продукти. Внимавайте също да не прегладнявате, защото при спад на гликемията може да се стигне до нервна криза.

Прасковите съдържат вещества, които имат успокояващ ефект и потушават стреса. Зърнените храни са богати на магнезий и триптофан – аминокиселина, която в тялото се превръща в серотонин и повишава настроението. Овесените ядки са богати на фибри и така държат гликемията под контрол.

Полезни са и всички храни, които са богати на витамин С, като портокалите например, и на Омега 3, като спанакът и други тъмнозелени зеленчуци. Умерената консумация на черен шоколад също помага за задържането на кортизола в ниски нива.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE