С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Загасете лампата.. и направете малко йога!

04.02.2015

Спасителна програма за добър сън в две стъпки.

Загасете лампата.. и направете малко йога!
 © Shutterstock

Вечер се прибирате адски уморени, нямате желание за нищо. Поемате дълбоко дъх, събирете остатъците от енергията си и се залавяте с рутинни домакински задължения. На финала се хвърляте в леглото и... не заспивате. А на сутринта се чувствате така, все едно ви е газил валяк. Този сценарий е познат, не е интересен. Ние ви предлагаме нещо съвсем различно – да опитате техники за постигане на вътрешна хармония и спокойствие. Изготвила ги е дългогодишната инструкторка по йога и автор на практически ръководства Стела Уелър, която живее в Канада. Те изискват минимум усилия. Базирани са на йога практики и са за хора, които имат нужда от всекидневна релаксация, бързо справяне със стреса и презареждане, но нямат време за спортни и танцови зали.

Вариантите за изграждане на собствена спасителна програма на тази основа са много, но задължителните стъпки са две.

Първите 5 минути. Те започват да текат в момента, в който се приберете у дома – упражнението, което ще направите в тази петминутка, ще ви откъсне от деловата атмосфера на деня и ще изчисти насъбраните негативни емоции.

Легнете на пода в тъмна стая и повдигнете краката си нависоко. Отпуснете се максимално и се опитайте да рисувате в ума си приятни картини. Тази практика се нарича „визуализация“. Освен че успокоява тялото и ума, тя подобрява кръвообращението и възпрепятства образуването на разширени вени. Внимание! Забранена е при наскоро формирали се тромби.

5 минути преди сън. Те са отредени за т. нар. „мъртва поза“ - едно от най-ефикасните упражнения за борба със стреса. То премахва бързо умората, отпуска, а редовното му практикуване поддържа кръвното налягане в нормални граници. Лекари го препоръчват при сърдечни заболявания и пептични язви.

Легнете на земята по гръб и се отпуснете. Затворете очи, дишайте спокойно. Изпънете максимално краката си, така че пръстите да сочат нагоре (избутването трябва да стане от пети, а не от пръсти). Задръжте за няколко секунди и започнете да отпускате мускулите. Направете същото с всяка част на тялото от краката до главата. Внимание! След като завършите, не скачайте рязко. Първо се претърколете настрани, подпрете се на ръце и едва тогава се изправете.

В йогата под асани се има предвид позиции на тялото, които оказват благотворно въздействие върху мускулите, ставите, вътрешните органи, нервната система и жлезите. Те подобряват концентрацията и координацията, предотвратяват натрупването на напрежение, оправят стойката. От огромно значение в йогата са и дихателните упражнения, които най-общо се наричат „пранаяма“. Някои учени са убедени, че те са най-доброто средство срещу стреса. Съществуват разнообразни техники за релаксация, които се препоръчват при депресии и високо кръвно налягане. Духовните практики и медитацията са друго ниво, което изисква по-специални познания.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE