Преминете към основното съдържание

23 опасни мита за психичното здраве, в които е опасно да вярваме

Има стигма около психичните заболявания, както и много погрешни схващания.

Мит 1

Можете да се „излекувате“

Един от най-големите митове за психично здраве е идеята, че някой може просто да се отърве от частите от себе си, с които се бори. Истината е, че свободата не е да „ампутирате“ тези части от вас самите, а да ги интегрирате и да изградите връзка с тях, така че вие да имате безпокойство, а не безпокойството – вас, например.

Мит 2

Никога повече няма да имате нужда от помощ, след като се справите с даден проблем

Животът има своите възходи и падения и понякога ни поваля ненадейно – може да е заради смърт на близък, травма, уволнение или... пандемия. Всички тези неща, и много други, може да ви накарат да потърсите отново помощ и в това няма нищо лошо.

Мит 3

Ако имате нужда от помощ, вие сте по-слаби от другите хора

Много хора тълкуват погрешно нуждата от помощ за психично здраве като слабост или недостатък на характера. Всъщност, търсенето на помощ и признаването на проблемите, с които се борите, показва невероятен характер и смелост.

Мит 4

Проблемите с психичното здраве извиняват лошото поведение

Основно погрешно схващане е, че проблемите с психичното здраве оправдават нежеланите или нежеланите мисли и поведения на човек. В повечето ситуации те могат да предприемат стъпки за справяне и промяна на живота си. Терапията и лекарствата са ефикасни за тези, които решат да вземат мерки.

Мит 5

Борещите се с психични проблеми са егоисти

Мнозина съдят тези, които водят борба за психичното си здраве, предполагайки, че са егоисти – особено ако се борят със зависимост. По някаква причина някои хора вярват, че имащите психични проблеми всъщност не са болни, което е неуважително и несправедливо.

Мит 6

Синдромът на дефицит на внимание и хиперактивност е просто резултат от лошо родителство

Ако едно дете не може да се държи прилично, много хора смятат, че това е само защото родителите му не могат да го контролират. Този мит е не само вреден за родителите – той пречи и на детето да получи помощ.

Мит 7

Доброто родителство може да предотврати всякакви психични заболявания

Много заболявания имат генетичен и биологичен компонент. Детето може да има прекрасно възпитание, но въпреки това да страда от някакво психично заболяване.

Мит 8

Тревожността е същото като притеснението

Притеснението е нормална човешка емоция. Тревожността е безпокойство, когато всъщност няма от какво да се притеснявате. Казването на някого с тревожност „просто не мислете по този начин“ е равносилно на това да му кажете да стане по-висок.

Мит 9

„Депресия“ е друга дума за мързел

Много хора смятат, че депресията е просто изискан начин да се опише някой, който е мързелив. Това пренебрегва огромните усилия, които може да са необходими на страдащия, само за да става всеки ден от леглото.

Мит 10

Обсесивно-компулсивното разстройство (ОКР) е същото като вниманието към детайлите

ОКР е изтощително разстройство, при което човек се чувства принуден от нежелани пориви и мисли да измие, провери или направи други ритуали. Да си детайлен и да имаш контрол върху нещо не е същото като ОКР.

Мит 11

Грижата за себе си може да реши всички ваши проблеми

Грижата за себе си не е лек за всички състояния, особено ако сте изправени пред реални проблеми с психичното здраве. Първо трябва да разберете защо сте провокирани, стресирани или реагирате по някакъв начин, за да може след това да потърсите помощ за тези проблеми.

Мит 12

Говоренето с терапевт е като да получиш съвет от приятел

Много терапевти всъщност не предлагат „съвети“ сами по себе си. Вместо това те слушат, съпреживяват, образоват и задават въпроси, които да ви помогнат да стигнете до корена на проблемите си.

Мит 13

Ако животът ви обективно е добър, нямате причина да не сте щастливи

Да, когато имаме много хубави неща в живота си, имаме повече причини да се усмихваме. Но понякога има химически дисбаланс в мозъка, който ни пречи да се чувстваме стабилни, независимо колко добре вървят нещата.

Мит 14

Животът „приключва“ при сериозно психично заболяване

Много хора смятат, че диагностицирането с шизофрения или биполярно разстройство означава, че не могат да работят или да са в щастлива връзка. С подходящо лечение обаче много от тези хора водят щастлив и успешен живот.

Мит 15

Хората с психични заболявания са агресивни

Този мит е особено несправедлив, тъй като хората с психични заболявания всъщност са по-склонни да бъдат уязвими и по-скоро биха станали жертви на насилие, отколкото да извършат такова.

Мит 16

Депресираните хора изглеждат по определен начин

Често се приема, че страдащия от депресия е недодялан, облечен лошо и изглеждащ тъжно. Това пренебрегва факта, че хората с психични заболявания са се научили да крият болката си и може да не я показват по стандартния начин.

Мит 17

Ако търсите терапия, значи сте с психично заболяване

Много хора, които ходят на терапия, просто търсят емоционален баланс. Например, когато чувствата заемат централно място – когато страхът или тъгата пречат на това, което трябва да направим – ние сме в състояние на дисбаланс. Терапевтът може да служи като емоционален треньор или преводач между сърцето и ума.

Мит 18

Не може да имате и тревожност, и депресия

Тревожността е често срещан симптом на депресията. Депресията винаги води до отрицателна промяна в настроението, било тъга, раздразнителност или апатия. Тежката тревожност е почти винаги депресия, освен ако не са настъпили някои много големи житейски трудности.

Мит 19

Депресията е просто фаза

Много хора, които се сблъскват със сериозни пристъпи на депресия, са подведени от общата представа, че тя ще идва и ще си отива, като фаза, през която ще преминат. Чувството на депресия никога не трябва да се отхвърля или да се приема лекомислено – това само ще влоши нещата и ще забави получаването на помощ.

Мит 20

Психичните заболявания не са толкова често срещани

Просто мнозина искат да вярват, че това няма да засегне хора като тях. Според статистиката обаче повече от 50% от хората в САЩ се диагностицират с психично заболяване или разстройство в даден момент от живота си.

Мит 21

Ако обичате някого достатъчно, ще го излекувате от психичните му проблеми

Този начин на мислене може да навреди! Без нужното образование и умения няма да знаем как да се справим с тези взаимоотношения и е вероятно да ги влошим, наранявайки себе си и другия в процеса.

Мит 22

Говоренето за самоубийство може да накара някой да го опита

Няма доказателства за това. Вместо това данните подкрепят да питаме човек с проблеми за възможни суицидни мисли, тъй като това ще увеличи вероятността този човек да потърси помощ.

Мит 23

Лекарствата за психични проблеми са завинаги

Това, че сте започнали лечение за депресия или тревожност, не означава, че ще трябва да приемате медикаментите до края на живота си. Много хора може да развият умения за справяне, които да използват за по-добро идентифициране и управление на нещата, които предизвикват чувство на тревожност и депресия.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser