Преминете към основното съдържание

25 заблуди за съня, които ни пречат да спим спокойно

Прекарваме около една трета от живота си в сън, а знаем удивително малко за него.

Мит 1

Безсънието е физически, а не психически проблем

Често си мислим, че неспособността да спим е резултат само от физически неща – прием на много кофеин или захар например. Но истината е, че обикновено е резултат от това, че не можем да успокоим ума си.

Мит 2

Мозъкът се „изключва“ по време на сън

Преминаваме през четири или пет цикъла на промяна на мозъчната активност по време на една обичайна нощ. По време на съня ни се редуват бавни темпове на активност (в дълбок сън) с висока активност, когато сънуваме (тогава мозъчната активност е сравнима с тази, когато сме напълно будни).

Мит 3

Хъркането е често срещано и не е притеснително

Хъркането е не само досадно за партньора ви, но може да е симптом на сънна апнея, която увеличава риска от сърдечносъдови заболявания и диабет и води до сънливост през деня.

Мит 4

Нарколепсия означава, че може да заспите неочаквано

Всъщност нарколепсията е резултат от недостатъчно сън, като линията между съня и събуждането е размита. Често нарколепсията се проявява като обща сънливост през целия ден, но и като катаплексия (загуба на мускулен контрол) или сънна парализа (краткотрайна невъзможност да говорите или да се движите, когато се събуждате или заспивате).

Мит 5

Сънят може да се навакса

Един от най-често срещаните митове за съня е идеята, че можем да функционираме с малко сън за известно време, след което да „наваксваме“ в дългосрочен план, но организмът всъщност не работи по този начин. Нашето тяло се нуждае от постоянство и колкото по-малко сън получаваме, толкова повече се нарушава хормоналният ни баланс.

Мит 6

Нямате нужда от график на съня

Що се отнася до съня, от ключово значение е спазването на рутина. Тялото ви се нуждае от баланс, така че е добре да лягате по едно и също време всяка вечер, без изключения.

Мит 7

Алкохолът е добро „приспивателно“

Той може да ви унесе, но пречи на това, което се счита за пълноценен сън. Алкохолът причинява фрагментиране на REM фазата на съня, което нарушава и цялостния модел на нужната ни нощна почивка.

Мит 8

Навиците ни за сън може да не се променят през целия ни живот

Количеството сън, от което се нуждаем, не е еднакво във всеки период от живота ни. Бременните или болните често имат нужда от повече сън. На някои хора пък са им напълно достатъчни 6 часа сън, за да се чувстват отпочинали.

Мит 9

На лягане трябва да забравим станалото през деня

Да спрем да мислим и да се успокоим, за да заспим по-лесно, е разпространен начин на мислене. Но прегледът на деня ви и по-специално на това, което е минало добре, може да има силен положителен ефект върху вашия сън и умственото ви състояние.

Мит 10

С остаряването се нуждаем от по-малко сън

Разбира се, някои възрастни може да стават в 4:30 всяка сутрин, но това не означава, че не се нуждаят от повече сън.

Според изследване новородените имат нужда от 14-17 часа на денонощие, докато хората на възраст от 18 до 64 години – от 7-9 часа.

Мит 11

Отлагането на алармата помага да отпочинете още малко

Отлагането на ставането е невероятно удовлетворяващо в момента, в който се извършва, но всъщност пречи на качествения сън. То ви изтръгва от цикъла на дълбок сън всеки път, когато задремете, карайки ви да се чувствате замаяни. В дългосрочен план навикът да отлагаме ставането си, уврежда способността ни да заспиваме дълбоко и да почиваме пълноценно.

Мит 12

Най-добрият сън е преди полунощ

Това всъщност е строго индивидуално. И ако вие усещате, че най-доброто ви време за заспиване е 1 ч. през нощта, значи е така. Най-важно е да се научим да си почиваме спрямо личния си биологичен часовник, като лягаме, когато се чувстваме сънливи.

Мит 13

Повече от 8 часа сън е прекалено

Единственото вярно е, че нуждите ни от сън са строго индивидуални.

Някои възрастни (в добро здраве) се чувстват най-добре с девет часа сън през нощта.

Мит 14

Нужни са поне 8 часа сън

Ако сте някой, който се чувства чудесно само с 4-5 часа сън, значи толкова е достатъчен за вас. Редица изследвания сочат, че 7 часа са оптималното време за сън.

Мит 15

Трябва ви будилник

Ако се будите от аларма, това означава, че не спите достатъчно.Можете да преместите лягането си по-рано или да подредите деня си така, че да ставате по-късно.

Мит 16

Гледането на телевизия вечер приспива

Излагането на синята светлина от екрана може да наруши естествения ви циркаден ритъм и да затрудни както заспиването ви, така и самия сън. Гледайки телевизия, може да се почувствате енергизирани поради увеличаването на ендорфините. Същото е и с компютрите, таблетите и телефоните.

Мит 17

Излагането на светлина е без значение

Подобно на ефекта, който екраните със синя светлина имат върху биологичния ни часовник, светлината в дома също пречи на съня. Най-добре е да сте на слабо осветление поне час преди лягане.

Мит 18

Времето за лягане е по-важно от времето за събуждане

Въпреки че последователността и рутината са важни за пълноценния сън, времето, в което се събуждате, е по-важно от това, в което си лягате. Ако през седмицата ставате в 6:30 ч., трябва да се будите по това време и през уикендите.

Мит 19

Да се уморите е добър начин да заспите

Макар редовните тренировки да са ключови за здравословния начин на живот, не трябва да спортувате късно вечер. Често вместо да ви изтощи, тренировката преди сън ви тонизира. Тренирайте не по-късно от 4 часа преди лягане.

Мит 20

Пикантната храна провокира кошмари

Факт е, че никога не е имало проучване, което да е доказало връзка между пикантните храни и кошмарите. Но е твърде вероятно тези храни да разстроят стомаха ви преди сън.

Мит 21

Храната има слабо влияние върху съня

Марулята подпомага производството на калций и магнезий – ключовите съставки за дълъг и спокоен сън. За кивито пък е доказано с изследвания, че подобрява съня.

Мит 22

Най-важно е колко дълго спите

Часовете, в които спите, са много по-маловажни от качеството на съня, който получавате като цяло. Прекъснатият сън е по-лош за доброто настроение от по-краткия непрекъсван сън.

Мит 23

През почивните дни може да нарушавате графика си за сън

Хората са склонни да спят по график през делничните дни и след това да си лягат по-късно и да стават по-късно през почивните дни, но това пречи на тялото да навлезе в постоянен биологичен ритъм.

Мит 24

Ако не можете да заспите, продължавайте да се опитвате

Няма нищо по-лошо от това да се събудиш посред нощ и да се взираш в тавана, надявайки се в крайна сметка да се унесеш отново в сън. Вместо да чакате сънят да дойде, просто станете и правете нещо за кратко време и пак легнете. Това позволява на мозъка да свързва по-добре лягането със заспиване.

Мит 25

Не бива да се събужда човек, който ходи насън

Смята се, че така ходещият насън може да получи инфаркт или да изпадне в кома. Това е глупост. Обикновено просто трябва да бъде върнат в леглото, където може да се събуди сам.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser