Преминете към основното съдържание

Аеробика за мозъка

Какво трябва да правим, за да удължим максимално младостта на мозъка ни?
© iStock

За да удължим физическото си здраве, ние спортуваме и се храним здравословно. Но, за да останем дълго в кондиция с мислите си и с паметта си, трябва ежедневно да тренираме и мозъка си. Задачата ни е да помагаме за създаването на нови невронни пътища. Именно за тази цел е създадена цяла тема от упражнения, наречена „аеробика за невроните“ или „невробика“.

Мозъкът ни е уникален орган – той се приспособява към всякакви условия и обстоятелства и приема дори и най-трудните навици, като след време ги превръща в рутинни. Изключение правят хората, чиято памет е активна през цялото време – артисти, изпълнители, писатели... Всяка нова задача произвежда специални невронни пътища в мозъка. За тази цел той създава нови клетки. Когато няма производство на нови клети и нови неврони, мозъкът умира. Как да помогнете на мозъка да създава нови невронни пътища и да остане активен и жизнен задълго?

1. Сменяйте ръцете

Ако обикновено ползвате дясната си ръка, делегирайте част от дейностите за кратко на лявата. Пробвайте да се подпишете на някои важни документи или рисувайте прости фигури. Разбърквайте чая и кафето си с другата ръка.

2. Миришете силни миризми

Отвоете пакет с кафе на зърна, чай или билки и вдишвайте бавно, за да се фокусирате върху уханието. Ако готвите, затворете очи и се опитайте само с носа си да отгатнете подправките, които трябва да сложите. За да „събудите“ мозъка си, трябва всяка сутрин да помирисвате по няколко капки от различни етерични масла. Аромат на цитрус и левзея повишават работоспособността и концентрацията.

3. Изключете зрението

Взимайте душ със затворени очи: тактилните усещания също активират определени области на главния мозък. Вечер за известно време не включвайте светлината у дома и се опитайте да ходите внимателно между мебелите. Без да се нараните. Това ще повиши концентрацията и вниманието ви. Освен това в тъмното се активират рязко други органи за усещане.

4. Отгатвайте монетите

Сложете в джоба си няколко монети с различна стойност. Научете се да ги различавате само по допир – опипвайте ги и ги сравнявайте една с друга. Това упражнение е не само полезно за мозъка, но е и удобно: то позволява да съкратите времето в случай на необходимост.

5. Решавайте пъзели

Не пренебрегвайте кръстословиците, ребусите и логическите задачи, игри на шах, пасианси. Измисляйте рими – например по три рими за всяка дума. Играйте на асоциации.

6. Четете на глас

Когато слушаме някой да чете или четем ние на глас, в мозъка се активират различни невронни вериги. Четенето на глас позволява да задействате „творческата“ част на мозъка. Отличен начин за изпълнение на това упражнение е смяната на ролите на читател и слушател.

7. Обърнете света с „главата надолу“

Ако пред вас стои обикновен предмет в обичайната си поза, лявата (вербална) страна на мозъка бързо го разпознава и превключва вниманието на нещо друго. Но, ако обърнете наобратно този предмет, то дясната страна на мозъка се включва веднага в опит да разпознае непознатото. Обръщайте с главата надолу снимки на ваши близки и познати, написани думи, календари, часовници и внимателно ги разглеждайте.

Винаги може да измисляте свои упражнения, да експериментирате. Не забравяйте – постоянно занимавайте мозъка си с нещо ново – звуци, миризми, изображения и задачки.

Автор Люба Вангелова

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser