Преминете към основното съдържание

Антистрес терапия и пет пъти повече изгорени калории?

Да, с тичане назад! Обърнете гръб на нормалния джогинг
© iStock

Нова лудост е обхванала привържениците на спортуването за здраве – тичане назад. Хората масово обръщат гръб на традиционното бягане. В парковете на САЩ и Западна Европа тази мания датира от няколко години, въпреки че първият световен рекорд в тази странна дисциплина е поставен още през 2001 г. Срещу него в Книгата на рекордите „Гинес” стои името на Тимъти (Бъд) Бадийна, медицински служител от островите Сейнт Саймънс. Постижението му е 10-километрово разстояние за 45 минути. Чешитът е първият, който поставя рекорда в маратонското бягане назад – 3 часа и 53 минути.

Тази поредна фитнес приумица има неясен произход. Не е известно нито на кого пръв му е хрумнало да тича назад, нито кога. Една теория праща към 70-те години на миналия век и съществуващите по онова време рехабилитационни практики, друга свързва раждането й с бейзбола – играчите на поста „питчър” често използват в подготовката си упражнения с тичане назад. Този факт, разбира се, няма отношение към бързината, с която манията се разпространява. В Сентръл парк в Ню Йорк могат да бъдат забелязани все повече хора, пробващи новия стил. Привържениците на по-умерени натоварвания разнообразяват всекидневието си с по-леката версия – ходене назад.

               Как да дишате правилно при крос?

Според експерти обръщането на посоката увеличава количеството на изгорените калории пет пъти - ако за половин час нормално се горят 300 калории, то в бягането назад те са близо 1500. Самият Бадийна твърди, че този стил стимулира вестибуларния апарат и развива сетивата. „Когато използвате добре познат маршрут, свиквате да „разпознавате” препятствията, без да ги виждате с очите си”, обяснява гуруто на новата мода. Твърдението му има връзка по-скоро с паранормалните способности, отколкото с реалността, затова фитнес треньорите в САЩ категорично се разграничават от него.

Новият стил е познат и под името ретро джогинг. „Той е прекрасен начин за освобождаване от стреса”, казва проф. Бари Бейтс от Университета в Орегон. Тичането с гърба напред е добра антистрес терапия и за околните, тъй като предизвиква учудване и одобрение – безспорно положителни емоции, обясняват привържениците му.

Рехабилитатори отвъд океана препоръчват ретро джогинга при възстановяване от контузии на колената и глезените. Освен това той укрепва сърцето, ставите и ставните връзки, подобрява капацитета на белите дробове. При тичането назад стомахът изпълнява ролята на гръб – тази позиция активизира мускулатурата в долната коремна област повече, отколкото при традиционното тичане.

ПО ДВОЙКИ

© iStock

Обратният джогинг е сред малкото спортове, които могат да се практикуват по двойки. Специалисти препоръчват следната схема: докато единият бегач е обърнат с гръб и тича назад, другият е до него и изпълнява две роли - на навигатор и комуникационен партньор. Добре е през 300-400 метра двамата да сменят местата си. Така нормалната дистанция от 5 км, която се изтичва за половин час, може да отнеме повече време, но със сигурност ще бъде по-приятна. Стига маршрутът да не пресича натоварени булеварди.

Още по етикети

тичане , спорт , крос
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser