Преминете към основното съдържание

Антоан Пиерини от Биот, който дава втори живот на стъклото

Как рециклирането може да е красиво изкуство? Влизаме в студиото на световнопризнатия артист, чиито творби днес са в колекциите на големите музеи
Антоан Пиерини
Антоан Пиерини © Мария Георгиева

Ако стъклото за повечето от нас е просто бутилка, чаша или ваза, които след сравнително краткия си живот отиват в зелените кофи за рециклиране в най-добрия случай, то за Антоан Пиерини е изкуство. Изкуството да дадеш на стъклото по-красив и по-дълъг живот!

Рециклирането

За разлика от хартията, изгарянето на стъклото за производство на енергия не е добра алтернатива на рециклирането. Стъклото не дава никаква топлинна енергия за производство на пара или електричество. Хартията гори в инсинератора, стъклото просто се топи. В същото време използването на рециклирано стъкло за направата на нови стъклени продукти изисква 40% по-малко енергия. Процесът е енергоспестяващ, защото натрошеното стъкло, наречено трошки, се топи при по-ниска температура отколкото суровините, от които се прави стъкло (пясък, сода на прах и варовик).

© Мария Георгиева, Пещите в студиото на Антоан Пиерини

Старото стъкло лесно се превръща в нови стъклени буркани и бутилки или в други стъклени продукти като изолация от фибростъкло. И за разлика от хартията, стъклените буркани и бутилки могат да се рециклират отново и отново. Стъклото не се износва. То се прави от пясък (за добиване на силиций), сода на прах (за снижаване на точката на топене) и варовик (за увеличаване на твърдостта). Смес от тези съставки се подава непрестанно към пещите, където се топи при около 1,500°C. Стопеното стъкло се подава към леярски машини, където стъклените глобули се поставят в калъпи. Горещите глобули се издухват във формата на бутилки или буркани, които после бавно се охлаждат и са готови за пълнене.
 

Изкуството

Не са малко артистите, които работят със стъкло. Но на пръстите на едната ръка се броят тези, чиито произведения струват по няколко хиляди евро и са част от колекциите на най-големите музеи за изкуство в света. Сред тях е Антоан Пиерини. Въпреки че е само на 27 години, неговото изкуство от стъкло може да се види в галерии и музеи във Франция и САЩ, включително в MoMA в Ню Йорк.

© Мария Георгиева, Стъклена топка, която Антоан Пиерини направи пред нас

Антоан се увлича от различните техники на обработка още като дете, защото баща му Роберт е един от най-добрите майстори на стъкло във Франция. Майка му пък е запалена еко-активистка. От нея Антоан се вдъхновява за формите на стъклените си колекции, които му носят световна слава.

„От баща си наследих тънкостите в изкуството, от майка си – любовта към природата“, казва той.

Днес студиото му е в Биот, на Френската Ривиера. То е открито и всеки може да види технологията, по която горещото стъкло в пещите и ръцете на Пиерини придобива артистичен почерк. По-интересното е, че всеки може да опита сам да изработи свое произведение от продухано стъкло.


Стъклото е открито от финикийците преди повече от 5000 години. В продължение на векове стъклените бутилки са се правили чрез ръчното издухване на стъклото. През последните сто години техниката за механично издухване направи революция в производството на стъклени бутилки, позволявайки те да се правят бързо и евтино.


Още инфо на www.antoinepierini.com, www.cotedazurfrance.fr

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser