Преминете към основното съдържание

Еволюция или революция в модната индустрия?

Защо сляха дамските и мъжките колекции на подиума и за принципа "виж сега, купи сега, носи сега"
Burberry SS16
Burberry SS16 © Getty

Промяна на модния календар. Представяне на дамска и мъжка колекция едновременно. И какво означава това за водещите луксозни марки и за масовата мода?

Всичко започна от Burberry, когато оповестиха по-рано тази година, че ще комбинират дамската и мъжката линия на марката в една обща колекция, която ще бъде за първи път показана през идния септември по време на Седмицата на модата в Лондон. Burberry ще показва по две колекции на година, комбинирани дамска и мъжка, по време на седмиците на модата в Лондон през февруари и септември. По-интересен е фактът, че новите колекции ще бъдат “несезонни“ и няма да се наричат Пролет/Лято или Есен/Зима, а “Февруари“ и “Септември“, съответно. Още по-интересен е фактът, че тези колекции ще бъдат налични в магазините веднага след шоуто, вместо както досега шест месеца след шоуто. Съответно всичките тези решения ще променят начина на производство в техните мануфактури и цялата дистрибуция в световен мащаб.

Британският съвет по мода от известно време обсъжда как да се подобри връзката между потребителите и модните шоута и как да бъде по-добър стимулът за продажбите на дребно“, каза Каролин Ръш – главен изпълнителен директор на Британския съвет по мода. Тя добави: “Burberry е наистина иновативен бранд и този ход е доказателство за брилянтното лидерство на Кристофър Бейли и неговия екип в осъществяването на тези цели. А редица други британски марки ще преминат на подобен модел през следващите няколко сезона.

Но по-важното е, че новата стратегия на Burberry нарушава традиционния моден календар, който е като институция в модната идустрия. Това е момент, в който световната преса, модни журналисти, купувачи на едро и други се събират на затворените за широката публика модни ревюта, където се показват колекциите на луксозни модни марки. Това се случва 6 месеца преди да постъпят в магазините и да бъдат налични онлайн.

Този модел беше притиснат от интернет ерата и най-вече от социалните медии, когато например веднага след определено модно ревю се появяват снимки от шоуто, видео клипове, и други подобни визии в мрежата. А още повече и фактът, че много известни личности (които се смятат за трендсетъри) са били на модното шоуто и са "носили" продукти от съответната колекция, която тепърва се е показвала.

Това е причината за налагането на един нов бизнес модел в модната индустрията наречен "виж сега, купи сега, носи сега", който е насочен към крайния потребител. Крайният потребител вече няма да бъде фустриран от това, че вижда прекрасна колекция, която не може да купи веднага, а трябва чака 6 месеца. Този пример последваха също марки като Tom Ford, Vetements, Gucci, Public School и много други. Някои от тях дори вече изпробваха новия модел по един или друг начин.

В същото време предимно френски брандове като Dior, Chanel, Saint Laurent, Hermes, Balenciaga, Isabel Marant, Lanvin, Maison Margiela, Dries Van Noten, Kenzo и др., решиха да запазят досегашния традиционен модел, в който колекциите се показват по време на Седмицата на модата в Париж. Съответно дамска и мъжка колекция се представят около 6 месеца преди да бъдат налични в магазините. Това решение бе взето и чрез гласуване във "Френската федерация по мода (Pret-a-Porter), висша мода (Haute Couture) и дизайнери", като отхвърлиха модела "виж сега, купи сега".

Президентът на Френската федерация по мода Ралф Толедано казва: "Нашите клиенти са образовани и информирани за това как работи системата". Нещо повече, той твърди, че клиентите не само са свикнали да чакат колекциите да се появят в магазините, но и чакането увеличава желанието за придобиването на продукта – мнение, споделено и от Главния изпълнителен директор на Kering – Франсоа-Анри Пино. Ралф Толедано също добавя, че моделът "виж сега, купи сега" има смисал за "маркетингово задвижвани марки" и че изтичането на изображения в мрежата не може да се избегне.

© Getty, Сидни Толедано и Марион Котиар

Интересно е и изказването на главния изпълнителен директор на Dior Сидни Толедано (което няма връзка с това на Ралф Толедано): "Как може една колекция, която току-що сте видели, да бъде доставена в магазините на другия ден. Това би означавало, че сме я произвели преди 6 месеца и сме я оставили в хладилника... Когато доставяш колекция в магазините на следващия ден, това означава, че селекцията от модното шоу вече е била направена – рисковано е."

А от друга страна базираният в Ню Йорк Съвет на американските модните дизаинери (CFDA) бе наел Бостънска консултанска група да проучи бъдещето на модните шоута в лицето на новата система. Проучването не е предложило ясно решение, но от него става ясно, че е време за промяна на сегашната система, според запитването на много американски дизайнери, купувачи, модни критици, журналисти и редица американски брандове. Като доста американски марки ще имат капсулни колекции, налични за закупуване веднага след представянето им, колекции по време и след седмицата на модата в Ню Йорк, комбиниране на мъжки и дамски колекции, комбиниране на пре-колекции и основни и др., каквито вече видяхме през настоящото лято. В заключение проучването казва: "Зависи от марките, те решават кое работи най-добре за тях."

Всичко казано ни навежда на мисълта, че модният календар в световен мащаб заема два различни полюса и цялата модна индустрия ще търпи промени. Но разбира се тези промени няма да се случат от днес за утре, а ще траят няколко сезона, като първият сезон е настоящото лято и с нетърпение очакваме да видим какво ще се случи през предстоящата есен.

Тук вече се отваря една нова изключително интересна тема: Това ли е краят на масовата мода?

Успехът на широко достъпните модни гиганти като ZARA, H&M, Forever 21, Bershka и много други се състои в това, че произвеждат и предлагат дрехи, аксесоари и други подобни стоки на ниски цени. А суперуспехът им е в това, че заимстват идеи и цели стилове, линии и тенденции директно от шоутата, когато луксозните модни брандове показват техните колекции. Тези "копия" се появяват в магазините им само няколко седмици след шоуто, но произведени за съответния сезон, докато "истинските" продукти на луксозните марки и дизайнери - няколко месеца след това.

© Getty

Това е феномен, който издигна цялата модна идустрия до нови висоти през последните десетилетия. Масовите марки са огромен финансов двигател на тази индустрия заедно с нейните потребители, които са много повече на брой за разлика от "луксозните" потребители, и които се възползваха да купват тези стоки, с изключително близка визия до тези от модното шоу и хиляди евро по-малко. Поради тези причини луксозните марки страдаха от "копирането" и от бавните им темпове на растеж. Не на последно място "луксозните" потребители си смениха начина на мислене и започнаха също да купуват стоки от масовата мода, което допреди няколко десетилетия е било неприемливо за тях, но днес е съвсем нормално. Въпреки това луксозният сектор демонстрира внушителен растеж на продажби.

Промяната на календара, моделът “виж сега, купи сега“ и други въведени промени са отговорът на тези проблеми. Луксозните марки, които последваха този модел и промениха календара, вече няма да страдат и техните клиенти няма да чакат 6 месеца за да си купят техните стоки. В днешно време, когато става въпрос за шопинг, клиентите са много по-информирани, без значение на каква възраст и какви доходи, когато видят нещо, те го искат веднага, а не на следващия сезон.

Много от луксозните марки ще избегнат времевата разлика и няма да позволят на масовата мода да копира техни продукти месеци по-рано. Разбира се това не е краят на масовата мода и на масовите марки, които разчитат на милиони клиенти по целия свят. Тези марки ще се адаптират към промените, като може би ще започнат да произвеждат по-качествени стоки на малко по-високи цени и ще завладеят нов кръг от потребители и ще се опитат да запазят сегашните доколкото могат. Също е възможно значително по-малко да копират и да не изпреварват тенденции и актуални творения на модни дизайнери, а да ги следват.

Всичко това ни превръща в свидетели тези "еволюции или революции", които ще се отразят изключително много на цялата модна индустия и ще променят радикално нейното функциониране, но как и по какъв начин - само времето ще покаже.

Автор Теодор Тодев

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser