Преминете към основното съдържание

Fur-free: етика или бизнес?

С тъга откриваме, че еко кожите далеч не са толкова еко, колкото изглеждат
© iStock

Вероятно сред най-обсъжданите теми в модната индустрия последните месеци бе решението на много от водещите марки да загърбят естествените кожи и да се обърнат към техния логичен заместител: изкуствените.

Новината нашумя покрай решението на Gucci да се откаже от кожените си модели в колекциите занапред. Марката, впрочем, далеч не е първата, която поема по този път. Две други големи марки я последваха: Versace и Furla също обявиха своята fur-free позиция по-рано този сезон.


GUCCI СЕ ОТКАЗА ОТ ЕСТЕСТВЕНАТА КОЖА

Gucci SS18

Галерия

Gucci SS18


На пръв поглед всеки би си казал: „Леле, супер!“. Проблемът обаче възниква тогава, когато се запитаме дали това решение всъщност е толкова етично и екологично, колкото изглежда, или просто е поредната бизнес стратегия?

Ако се разровим из фактите, вероятно с тъга ще открием, че еко кожите далеч не са толкова еко, колкото може би изглеждат. Изкуствената кожа е нефтохимичен продукт, който не е биоразградим и е невъзобновяем – производството, транспортът и дори използването й води до екологични проблеми. Колкото се тревожим от замърсяването с найлон и пластмаса, толкова трябва да ни тревожи и замърсяването, причинено от производството и използването на изкуствени кожи.

Един елек от изкуствен пух, например, който можем да използваме няколко сезона (макар дори това да е под въпрос, имайки предвид бързо сменящите се трендове), се разгражда в природата с векове! Колко еко е това, тогава?

© Imaxtree, Палто от естествена кожа в колекцията на DSquared2 за есен 2018

Оставяйки настрана производствения процес на еко кожите и проблемите, които следват от него, е редно да си признаем, че хората използват животински кожи от хиляди години. И никога не са се срамували от това! А когато става дума за правата на животните в модната индустрия, важно е да отбележим, че използването и добиването на кожи е сред най-регулираните сектори в бранша. Всяка регламентирана ферма, в която се отглеждат животни за кожи, е под строго наблюдение: има сериозни правила за големината на клетките, храната и начина на отглеждане.

Но дебатът за правата на животните в модната индустрия се заражда още преди десетилетия. Най-видните протести срещу използването на естествената кожа започват в Америка: в края на миналия век лозунгите „Не на кожата!“ е можело да се видят навсякъде – вестници, списания, билборди, автобуси… Най-известната организация за правата на животните, ПЕТА, от години доста провокативно провежда своите акции. Модели като Наоми Кембъл, Синди Крауфорд, Клаудия Шифър и Кейт Мос са подкрепяли кампанията на ПЕТА „По-добре да ходя гола, отколкото облечена в кожа“, въпреки че някои от звездите, застанали зад каузата, скоро след това отново се наметват с пухените палта.

© Imaxtree, Палто от естествена кожа в колекцията на Givenchy за есен 2018

След като разногласията по темата са налице от години, защо чак сега се обръщаме към „еко“ заместителя на естествената кожа? Защото от известно време е модерно да бъдеш „еко“. Точно затова водещите марки трябваше да вземат решение как да постъпят спрямо този тренд, а и най-вече спрямо младото поколение. Ако допреди години предимно платежоспособни жени на средна възраст купуваха луксозните марки, то големите брандове предприеха тази „еко“ стъпка в търсене на нови клиенти и увеличаване на своите продажби. И… бум! Те скочиха! А младите вече бяха приобщени към доскоро чуждите за тях големи брандове. И така, на fur-free страна застанаха марки като Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Vivienne Westwood и Stella McCartney, а списъкът от миналата година се разшири с Gucci, Versace, Furla, Michael Kors и Jimmy Choo.


СТЕЛА МАККАРТНИ ЩЕ СЪЗДАВА ДРЕХИ ОТ ОТПАДЪЦИ


Единственото, което е притеснително, е, че трендовете се сменят толкова бързо – днес това е яко, утре вече е табу. Всички тези „еко“ решения може би ще бъдат загърбени, щом естествените пухове отново се върнат на модните подиуми. Впрочем, те май не са ги напускали…

Да носиш естествена кожа, в крайна сметка, винаги ще е на мода и винаги ще се продава – първо, по-топло е, второ, по-красиво е, трето… оказва се, по-еко е! От подиумите до улиците, от Париж до Ню Йорк, естествената кожа все още е сред нас и е признак за стил и класа. Това видяхме и в последните колекции на Alberta Ferretti, Blumarine, Chanel, Dsquared2, Fendi, Givenchy и други. А ако не дизайнерите, то модните инфлуенсъри – от Бела и Джиджи до Кендъл и Кайли – със сигурност доказват това.

И вместо да се чудим дали сме за или против естествената кожа, може да се фокусираме върху това, да направим производството й възможно най-приемливо и достъпно или просто да насочим вниманието си върху разработването на еко кожа, която е наистина еко!

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser