Преминете към основното съдържание

Готови ли сте за вегетарианска диета?

Няма хранителен продукт, който да е толкова оспорван и критикуван като месото. Какво да правим – да го консумираме или да станем вегетарианци? Ето мнението на специалистите

© iStock

На първо място месото доставя така необходимите белтъчини, които нашият организъм може да преработи по-добре, отколкото растителните. Те са ни необходими като най-важния градивен материал за органите и тъканите на организма. Освен това често месото е много пренебрегвано като източник на витамини. То доставя най-вече витамин А, също така от групата на В витамините – тиамин (В1), рибофлавин (В2), кобаламин (В12), пиридоксин (В6) и ниацин. Не е за пренебрегване, че 150 г свински котлет например доставя на организма необходимата дневна доза витамин В1, а пък витамин В12 се среща най-вече във животинските храни.

Месото допринася за снабдяването на организма с минерали. То съдържа елементите калий, магнезий, фосфор, желязо, цинк и селен. Желязото от животински продукти се възприема от организма по-лесно, отколкото желязото с растителен произход.

Месото доставя на организма ценните омега-3 мастни киселини. Тези, които отричат месото, най-често привеждат аргумента, че то съдържа твърде много и непрепоръчителни мазнини. Това обаче не е доказано. От една страна, новите породи животни имат по-малко съдържание на мазнини, отколкото предишните. Освен това повече от половината са ненаситени мазнини, които се препоръчват от здравословна гледна точка. Те предпазват от сърдечни заболявания и от възпаления. Естествено, биологично чистото месо е за препоръчване.

Умерената употреба на месо е най-здравословна

Месото доставя на организма много полезни вещества и малко калории, то е от продуктите с по-голяма хранителна стойност. Като съставна част на разнообразното хранене и от здравословна гледна точка нищо не пречи да се консумират 2 до 3 порции месо на седмица. Така че можете свободно да решавате според индивидуалните си предпочитания.

Вегетарианците често са по-здрави, но това не се дължи на липсата на месо

Храненето без употреба на месо може да има много положителни страни. Вярно е, че вегетарианците по-рядко боледуват от диабет, атеросклероза и рак. Но това няма пряка връзка с отказа им от месото, по-скоро е резултат от цялостния им начин на живот. Повечето вегетарианци са се отказали от употребата на алкохол и никотин. Те обикновено нямат наднормено тегло и залагат на здравословния начин на живот с много движение и време за релаксиране. Едно е сигурно – който консумира много зеленчуци, пълнозърнести продукти и всякакви ядки, както правят повечето вегетарианци, намалява риска от различни хронични заболявания.

Ето някои предимства, когато спазвате вегетарианската диета:

  • добро, редовно храносмилане;
  • добро снабдяване с растителни вещества;
  • предпазва от сърдечносъдови заболявания;
  • намалява риска от някои ракови заболявания (на устата, на хранопровода, на стомаха и червата);
  • по-ниско тегло, по-ниско кръвно налягане;
  • по-добри показатели на живот.

Недостигът на витамин В12 може да бъде опасен

За тези, които се хранят само с растителни храни, съществуват и опасности. Може да се стигне до рисковано ниска стойност на количеството на витамин В12. При такъв недостиг сте застрашени от нелечими нарушения на нервните окончания по гръбначния стълб. Към рисковата група спадат най-вече т.нар. „вегани“, това са „чистите“ вегетарианци, които са се отказали от всички продукти с животински произход, и т.нар. суровоядци, които се хранят само с несварена зеленчукова храна. Също така и т.нар. „плодоядци“, които пък се хранят само с плодове, са засегнати от този риск за недостиг на витамин В12.

Положението е по-добро при тези вегетарианци, които си позволяват да хапват яйца, мляко и млечни продукти, както и тези, които се ограничават само с консумация на мляко. Но и при този род вегетарианци може да се стигне до недостиг на витамин В12. Затова е необходимо да внимават и да консумират редовно яйца, мляко и млечни продукти и сирене, за да нямат оплаквания.

Възрастните могат да не консумират месо, без да имат особени проблеми

Вегетарианците страдат най-вече от недостиг на белтъчини, когато не се хранят разнообразно и балансирано. Но не е необходимо да се стига до това, защото месото, млечните продукти и яйцата не са единственият източник на белтъчини. Това, което им липсва, трябва да си го набавят от други хранителни продукти. Консумирайте непременно леща, зрял фасул, картофи, соя и соени продукти, орехи и пълнозърнести храни. Най-добре е, разбира се, да съчетавате различните видове белтъчини. И приемът ви на желязо може да се регулира, независимо че не ядете месо. Организмът ни е в състояние да изтегля колкото се може повече желязо от храната, когато му се предлагат бедни на желязо продукти. Най-богати на желязо са ядките, пълнозърнестите храни, кайсиите, орехите и семената.

Коя храна в края на краищата на краищата е по-здравословна, не може да се каже със сигурност. Това е въпрос и на идеология. Ако обичате да ядете месо, тогава не се оказвайте от него. Основното, което е важно за здравословното хранене, е да имате мярка във всичко и да се храните разнообразно и балансирано.

25 звезди, които са се отказали от месото

Вижте повече

25 звезди, които са се отказали от месото

Натали Портман, Кристи Бринкли и други известни вегетарианци и вегани

С какво вегетарианците заменят месото

Вижте повече

С какво вегетарианците заменят месото

Ползата от тези храни е доказана за всички

Флекситарианска диета: примерно седмично меню

Вижте повече

Флекситарианска диета: примерно седмично меню

Не просто диета, а и начин на живот

Още по етикети

вегетарианство , диета
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser