Преминете към основното съдържание

„Хапни, маменце...“

Здравословните навици се формират още между 3 и 6 години

Когато имате малки деца, едно от основните неща, които ви вълнуват е начинът им на хранене – стараете се да им даде най-доброто, да им създадете най-здравословните навици. Често обаче не става така или се получава с цената на доста усилия. И ако за бебетата е ясно, че по-добро от майчината кърма няма, то различно стои въпросът с храненето на по-големите, но недостатъчно пораснали малчугани. Онези, в деликатната възраст между 3 и 6 години, когато организмът се гради, а детето се развива по-бурно и най-вече – когато се формират хранителните му навици.

Министерството на здравеопазването и експерти от Националния център по опазване на общественото здраве (осем от най-добрите български диетолози) още в зората на 21 век изготвиха брошура с препоръки за здравословно хранене за деца. В нея прави впечатление, че познатата хранителна пирамида изглежда по съвсем различен начин и няма почти нищо общо с онази, която сме свикнали да виждаме като илюстрация към здравословното хранене.

„Детската пирамида“ в общи линии изглежда така: основа, разделена условно на две - плодове и зеленчуци от една страна, а от друга – зърнени храни, ориз, спагети, овесени ядки. В по-ниски количества трябва да са млечните продукти, които се изкачват към средата на пирамидата и си я поделят с варивата, месото, яйцата и рибата. Малко под върха и съответно - с ограничен прием, са мазнините: олио, зехтин, масло. А на самия връх – тоест колкото се може по-малко, са захарните изделия.

Според експертите е много важно в ранна детска възраст да се изграждат навици и нагласа за вкус към определени храни с по-малко захар, по-малко сол и по-малко мазнини. Не става дума за диета, разбира се. Но създаването на здравословен модел на хранене в ранен етап формира съответната основа за следващите години. А това неизменно би намалило риска от хронични неинфекциозни заболявания от рода на сърдечно-съдовите, хипертония, диабет тип 2, остеопороза, някои видове рак и др.

В същото време неблагоприятни последици върху растежа на децата може да има от недостатъчния прием на определени хранителни вещества, по-големия прием на други или пък лошия баланс. Недостатъчният прием на храни с по-малка енергия например може да доведе до забавяне на растежа, нисък имунитет и предпоставка към инфекциозни заболявания. Прекаленият прием обаче, особено когато е в комбинация с ниска физическа активност, води до свръхтегло и затлъстяване. Затова е и важен балансът.

ПРЕПОРЪКИ

Експертите на НЦООЗ са изготвили съвети, към които е добре родителите да се придържат, когато създават хранителните навици на своите деца.

  • децата да ядат зърнени храни и/или картофи няколко пъти дневно;
  • разнообразни сурови плодове и зеленчуци всеки ден;
  • ежедневно да им се дават мляко и млечни продукти, за предпочитане с намалено съдържание на мазнини и сол;
  • всеки ден - крехко месо, което може да се редува с риба или варива;
  • да се ограничава консумацията на животински мазнини, а при готвене да се ползват само растителни масла;
  • да се ограничава приемът на захарни изделия и подсладени газирани напитки;
  • да се намали консумацията на солени храни и сол като цяло;
  • да пият много вода и течности през деня;
  • храната да се приготвя и съхранява по начин, осигуряващ нейната безопасност;
  • физическа активност всеки ден.

22 милиона деца в Европа са с наднормено тегло и броят им се увеличава с 1.2 милиона годишно. Тревожните цифри се дължат на липса на здравословни навици. Според Световната здравна организация всяко дете трябва да яде по 400 г плодове дневно.

 

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser