Преминете към основното съдържание

Хората, които закусват, са жизнерадостни

Колко е важен навикът да се яде сутрин? Отговаря проф. Донка Байкова, консултант по хранене и диететика

Вероятно помните времената (за ноякои от вас това е сега), когато сте били на 18 и сте закусвали с цигара и дълго кафе. Тогава сте се чувствали щастливи да посрещате изгрева с припламващо огънче между пръстите си и да преглъщате горещото ухание на екзотични светове. Този сутрешен ритуал след 10-ина години сте заменили с джогинг до детската градина на децата. Постепенно заради вечното бързане-притесняване-закъсняване-за-работа нямате време за нищо повече освен за глътка от чая на детето. Неусетно с годините настъпва нова промяна: вкъщи редувате бекон и яйца с палачинки, пържени филийки, бисквитена торта...

Предлагаме ви да се запознаете със съветите на проф. Донка Байкова за правилното хранене. Те ще ви накарат да погледна с други очи на това, което сте си причинявали всяка божа сутрин. Грешка е било да замествате най-важното хранене за деня с цигарен дим, глад, или още по-лошо – да се храните с вредна храна.

Защо е най-важното хранене

Защото сутрин в тялото се случват много процеси: обмяната на веществата и метаболизма се повишава, усещането за глад и жажда се увеличава, има загуба на глюкоза... Всичко това трябва да се регулира. Веднага и по възможност - правилно, да се постигне баланс. От закуската зависят количеството и вида на храната, която ще се консумира до вечерта. „Добре е закуската да доставя 25% от общата калорийна стойност на храната за деня, а за здравословен се счита три- четири- и пет-кратен дневен прием на храната, съответстващ на „биологичния часовник“ на стомашно-чревния тракт. Пълноценната закуска подобрява паметта, възможността за концентрация, повишава ефективността на работата, зарежда с енергия и добро настроение. Хората, които закусват редовно и правилно, са по-жизнерадостни – факт!“, убеждава проф. Байкова. А изследвания в САЩ и някои европейски страни констатират, че редовното хранене сутрин намалява риска от развиване на диабет, регулира нивото на холестерола и дори предпазва от сърдечен удар.

Какво трябва да съдържа

Пълнозърнести зърнени храни, зеленчуци и плодове, защото те са богат източник на фибри, витамини и антиоксиданти. Фибрите понижават нивото на „лошия“ холестерол, като затрудняват пълното усвояване на някои мазнини и намаляват риска от атеросклероза на съдовете. Освен това те свързват канцерогените и токсините в храната и ги изхвърлят по-бързо, изброява консултантът по хранене и диететика. Фибрите засищат, тъй като забавят скоростта на смилане на сложните въглехидрати и не водят до рязко повишаване на кръвната захар. А с високите нива на кръвната захар трябва да се внимава - те предизвикват свръхсекреция на хормона инсулин, който стимулира синтеза на мазнини и подтиска горенето им. Протеините могат да се получат от месо с ниско съдържание на мазнини, яйца, зърнени или млечни продукти.

Пример за здравословна закуска: плодове и пълнозърнести продукти, съчетани с мляко, чай или сок. Разбира се, има и други примери за полезни храни, които са доста различни от вашето сутрешно меню в миналото.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser