Преминете към основното съдържание

Истината за шоколада

Чудодеен за здравето, заплаха за силуета? Така ли е наистина?Истината за шоколада е толкова многолика. Да проверим доколко я познаваме.

Всички шоколади ли са полезни?

Не, това зависи от състава им. Най-ценните съставки са полифенолите, които се намират в какаовата маса. Тяхното количество е голямо в черния шоколад, така че най-полезен е той. В млечния шоколад се добавя мляко на прах, което намалява частта на какаовата маса, тоест на полифенолите, но пък в него има повече калций. Белият шоколад не съдържа какаова маса, а само какаово масло и захар. В него няма полифеноли, затова здравословният му ефект е нулев.

Впрочем, неправилно е да се смята, че ползата от черния шоколад е свързана с високия процент на какаото. Тази цифра не изразява количеството на какаовата маса и полифенолите, така че шоколад с 85% съдържание на какао не е по-полезен от такъв със 75% какао.

Пълнее ли се от шоколада?

Не, ако се внимава с количествата. Разбира се, той е силно калоричен – 550 калории за 100 грама. В черния шоколад мазнините са 51 г за 100 г, ако какаото в него е 85%, а ако е 75% - 31 г за 100 г.

В черния шоколад със 75% какао се съдържат 28 г захар, а в млечния – 54 г. Ако консумацията на шоколад е неразумна, от него се пълнее. Но изследванията показват, че средното консумирано количество в Европа не нараства, докато все повече са случаите на затлъстяване. Друг анализ стига до извода, че индексът на телесната маса при децата, които редовно хапват шоколад, е по-нисък отколкото при тези, които нямат този навик.

Нутриционистите са на мнение, че консумацията на 10-30 г шоколад дневно при едно разнообразно хранене не може да се отрази на телесното тегло. Това се обяснява с непълното усвояване на какаовото масло от организма и ролята на полифенолите в намаляването на мастните натрупвания.

Черният шоколад е най-калоричният от всички видове, но е толкова богат на фибри, протеини и полифеноли, че засища и предпазва от преяждане с други продукти, от които реално се пълнее.

Съхранява ли шоколадът младостта?

Да, поради мощния антиоксидантен ефект на полифенолите. В класацията за антиоксидантни продукти шоколадът заема едно от челните места по капацитета си да абсорбира свободните радикали, който е 20 пъти по-голяма от този на червеното вино! Дори млечният шоколад е с по-силен ефект от виното, за което се говори като за антиоксидантно чудо.

Консумирайте шоколада с кафе или чай – това още повече повишава предпазния му ефект спрямо клетъчното стареене, развитието на ракови и невродегенеративни заболявания.

Полезен ли е за сърдечносъдовата система?

Да, дори в малки количества. Мастните киселини в какаовото масло смъкват нивото на общия и на „лошия“ холестерол, понякога увеличават нивото на „добрия“. Полифенолите са защита от образуване на атеромни плаки в кръвоносните съдове, тъй като възпрепятстват окисляването на липидите в кръвта и образуването на съсиреци. Втечнявайки кръвта, те водят до спад на кръвното налягане и по-голяма гъвкавост на кръвоносните съдове.

Съществува хипотеза, че полифенолите играят роля на пробиотици и допринасят за качеството и количеството на чревната флора, което се отразява общо на здравето и в частност на кръвоносната система.

Някои скорошни изследвания сочат, че редовната консумация на шоколад се вписва в превенцията на заболяванията на сърцето и артериите. Едно от тях, продължило 15 години, обхваща близо 20 000 души във Великобритания. Според авторите му при консумация от 7,5 г шоколад дневно кръвното налягане спада с 12%, мозъчносъдовите инциденти намаляват с 48%, случаите на инфаркт на миокарда с 27% в сравнение с консумация от 1,7 г шоколад на ден.

Трудносмилаем ли е?

Това е фалшива легенда. Изследванията показват, че погълнатият шоколад остава за кратко в стомаха – 35-40 минути, което е с 2 до 5 пъти по-кратко в сравнение с продуктите, богати на протеини и мазнини – пържени картофи, яйца, месо. Натоварването на черния дроб, за което често е обвиняван шоколадът, може да се дължи на консумацията на бонбони с лошо качество и високо съдържание на захар или пък на комбинацията с алкохол в празнични моменти. Няма данни и за ролята на шоколада при запека. Напротив, богатството му на фибри може да улесни работата на храносмилателния тракт и на отделителната система. А полифенолите регулират състава на чревната флора.

Повишава ли работоспособността?

Възможно е, но в лека степен. Полифенолите в шоколада благоприятстват кръвоснабдяването на мозъка, което може да доведе до подобрен умствен капацитет. Изследвания показват, че той има и предпазен ефект върху мозъчните функции при възрастните хора. Благодарение на захарта шоколадът има лек тонизиращ ефект и повишава временно бдителността.

Помага ли срещу стрес?

Да, макар и не по причините, които са общоизвестни. Наистина шоколадът съдържа многобройни съставки, които подобряват настроението: магнезий с изявен антистресов ефект, фенилетиламин, чиято структура е близка до тази на амфетамините – вещества, които повишават бодростта и оптимизма, анандамит с еуфоризиращо действие, захар, която заличава безпокойството. Но всички тези съставки са в много малки количества и трябва да се консумира много шоколад, за да доведат до реален ефект.

Защо тогава имаме усещането, че шоколадът ни помага при стрес? Обяснението е в удоволствието, което ни доставя неговият прекрасен вкус. Удовлетворението, което изпитваме от комбинацията между сладко и мазно, предизвиква производство на допамин, а той от своя страна активира мозъчните зони на възнаграждението. Шоколадовият вкус отключва и образуването на ендорфини в хипоталамуса. Тези невротрансмитери модулират стреса, намаляват безпокойството и повишават усещането за блаженство.

Колко да консумираме?

10-20 грама дневно изглежда като опитмалната доза черен или млечен шоколад. Такова количество позволява да се възползваме от здравословните му свойства, без да бъде смущаван енергийният баланс на организма. То представлява 55-110 калории, 2 г протеини, 6-8 г липиди и 7-11 г глюциди. Най-добре хапвайте шоколад след хранене.

Какво да четем в етикета?

От 2003 година насам съществува европейска директива, която позволява на производителите на шоколад да използват до 5% растителни масла, например палмово. За съжаление тя не се спазва стриктно и винагие по-добре да се четат етикетите, където е задължително да са отбелязани всички съставки. За предпочитане са шоколадите, на които пише „чисто какаово масло“. Това не пречи в състава им да има малки количества лецитин, който се използва за подобряване на текстурата.

По-какво се познава качественият шоколад? Той трябва да съдържа не по-малко от 40% какао, в състава му да няма изкуствени аромати, а захарта да е под 30%.

Как дасъхраняваме шоколада?

На проветриво и сухо място, добре увит в оригиналната опаковка и поставен в затворена кутия, тъй като мазнините и захарта в него абсорбират околните миризми. Ако срокът на годност е 12 или 18 месеца, по-добре е все пак да го консумирате в рамките на 6 месеца, за да се възползвате пълноценно от качествата му.

Още по етикети

шоколад , добро здраве
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser