Преминете към основното съдържание

Как да бъдеш истинска модна икона през 2020 (а и изобщо)?

Мила Боги ни разказва какви ще са ценностите на модните момичета с оглед на кризата и ни дава повод за размисъл, как ние можем да допринесем за трансформацията на модната индустрия към по-устойчиво бъдеще.

До преди кризата изглеждаше, че устойчивото развитие е тенденция, която ще се развива с бързи темпове през следващите няколко години. COVID-19 обаче внезапно премахна всякакви ангажименти към устойчивост, стопи бюджетите на брандовете за разработка на иновации и ги замести с усещането за неотложно спасяване на приходите и паричните потоци. Наблюдават се всякакви шокови вълни в резултат от факта, че индустрията не беше подготвена за последиците от глобална пандемия. Търговските обекти са затворени, разходите на потребителите драстично са намалели, работниците в цял свят са съкратени, веригите за доставки са счупени, партньорствата са разрушени.

Въпреки трудностите на момента обаче, кризата ще илюстрира ясно нуждата от трансформация към устойчиви практики в бъдеще и ще затвърди възникващата тенденция – потребление, което се базира на доверие, смисъл и на разбирането, че устойчивостта не е просто термин, който да подхвърляме напред-назад, за да се впишем в поредния тренд. Устойчивостта е движение и може би е движението, което ще бележи този век.

Кризата едновременно изисква от брандовете да забързат своята трансформация и заплашва, че ще ги изхвърли от пазара, ако не се справят с предизвикателството. Пазарът, който ще възникне след пандемията, ще бъде променен и модните момичета и момчета ще се излюпят променени заедно с него. Тъй като модната и луксозната индустрия са най-силно засегнати от пандемията и продажбите им са с 30-40% надолу, брандовете ще трябва да се фокусират не само върху менажиране на кризата, но и върху стратегическо планиране за свят, в който устойчивостта е основен коз за спечелване на клиенти. Важно е тук да отбележим, че не става дума за зелените заблуди (greenwashing), а говорим за истинска, искрена устойчивост.

За брандовете ще стане изключително важно да разбират ценностите на пост-COVID консуматора. Затова, реших да създам профил на модните момичета и момчета, които ще излязат от коронакризата. Ето какво ще ценят новите потребители и как можете да се превърнете в истинска модна икона в 20-те години на новия век.

БАВНО вместо БЪРЗО

Те са загрижени откъде идват, кой е направил дрехите им. Държат да бъдат етично произведени и с грижа за околната среда.

КАЧЕСТВО вместо КОЛИЧЕСТВО

Ще бъдат много по-избирателни със светоглед, ориентиран към качество, ценности и дълъг живот на всички модни дрехи и аксесоари. Няма да следват сляпо модни тенденции, а ще създават гардероб тип „капсула“, в който ще създадат личен и разпознаваем стил.

ОБРАЗОВАНИЕ вместо НЕВЕЖЕСТВО

Ще оценяват компаниите на база „поведението“ им по времена и след кризата, ще проучват ангажираността им към устойчиви практики и ще купуват на база информиран избор, а не на база импулс или желание. Ще разработят собствена карта за оценка, която ще им помага да подбират брандовете, от които да купуват. Няма да купуват „зелени“ брандове, за да следват тенденции, а ще станат основна част от движението за устойчиво развитие и ще се грижат да бъдат постоянно информирани. Ще заклеймяват използването на „зелени заблуди“ като неетични практики за публичност и ще изискват реални действия. Ще научат всичко за екосистеми, ресурси, циркулярност и всяка друга модерна дума. Ще задават въпроси. А брандовете трябва да са готови да отговарят.

МИНИМАЛИЗЪМ вместо МАСОВА КОНСУМАЦИЯ

Ще харчат много по-малко за притежания с убеждението, че не притежанията ни правят щастливи, а преживяванията. Брандовете ще трябва да се фокусират в разработването на уникални, потапящи преживявания, които добавят допълнителна стойност към артикулите им.

ПРОЗРАЧНОСТ вместо ДВУСМИСЛИЕ

Ще очакват пълна искреност и отчетност за предприетите действия и ще очакват да видят обяснение зад всяко взето решение. Тъй като никой не може да е 100% отговорен и етичен, ще очакват брандовете да са искрени и да споделят отговори на въпросите „Защо?“, „Кой?“ и „Как?“. Искреността ще се превърне в най-важната ценност за брандове, които се опитват да бъдат етични в работата си. За да постигнат това ниво на прозрачност и устойчивост в мащаб, брандовете ще трябва да възползват и от дигитализация на сектора, както и нови технологии, които да включат в програмите си.

ЛОКАЛНО вместо ГЛОБАЛНО

Ще пазаруват локално и ще подкрепят местни артисти, които опазват местните традиции и създават култура. Активно ще се ангажират в предизвикателството за опазване на културното наследство и ще бъдат против присвояването на културата. Ще подкрепят брандове, които се ангажират с овластяване на обществата и уязвимите групи. За България това би означавало подкрепа за завръщането на шевицата и брандове, които инвестират в опазване на традициите ни в тъкачество, шиене и везане.

КОЛЕКТИВИЗЪМ вместо ИНДИВИДУАЛИЗЪМ

Щетърсят брандове, които показват лоялност, ценят колаборациите, почитат партньорствата си и местните общества.


Предизвикателството на кризата може да се използва като катализатор, който да ни помогне да разберем, че здравето на хората и планетата са взаимосвързани и взаимозависими. Сякаш се събуждаме от свръхдоза и трябва да вземем хапче, което съдържа всички тези ценности, за да се възстановим. Истинските модни икони на 20-те години на новия век ще оставят суетата в миналото и ще се превърнат в ролеви модели за поколенията на база ценностите, които изброихме горе. Очакваме ги с нетърпение!


За автора: Мила Боги (@mila.bogi) е млада дама с разнородни таланти и интереси, която през деня е Богомила и работи в инвестиционен фонд за устойчиво развитие, където е част от глобален екип за енергийна трансформация.

Щом се стъмни, обръща името си наопаки и започва да изразява себе си и да създава песни, разкази и всякакви вдъхновяващи проекти… отново за природосъобразни практики и за творчеството като основоположен камък за устойчиво развитие. Може да си я спомняте, защото ви разказвахме за нейния проект за рециклирана коприна и сребро Налима, с който беше и първата бъларка, класирала се на финал за Innovation Impact Grant в Дубай.

Още по етикети

мода , модна икона
messages.loading
Горе
ELLEworld twitter-logo-silhouette pinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser