Преминете към основното съдържание

Как да медитирате, ако ви е за първи път?

Тези 12 лесни стъпки ще повдигнат завесата около тази практика и ще я направят по-привлекателна
12 лесни стъпки за медитиране
12 лесни стъпки за медитиране © iStock

Искате да медитирате, но не сте сигурни какво да правите? Ако езотериката ви идва прекалено много, ето няколко лесни стъпки, които да следвате в тази мистична практика за очистване на духа и тялото.

Ползите от медитацията най-вече може да усетите в това, че по-рядко ще изпитвате чувство на неудовлетвореност. Е, има начин тази практика да се превърне в по-достъпна за вас.

1. Заявете ясното си намерение. Да, ако наистина искате това, действайте!

2. Елиминирайте всякакви извинения – измийте очите си, издухайте носа си, нанесете балсам за устни, минете през тоалетната и... заемете позиция.

3. Открийте удобната позиция за седене. Това може да бъде върху стол, на пода с кръстосани крака, на колене. Важната дума тук е удобство.

4. ...но не прекалено удобно! Въпросът е да съсредоточите вниманието си, а не да го изгубите. Ако заспите веднага, значи имате нужда от почивка генерално.

5. Поддържайте гърба си изправен. Вдишайте и повдигнете раменете си нагоре, издишайте и ги върнете надолу. Главата пазете над врата си, а раменете – в една линия. Така ще запазите естествено изправен гърба си. Всеки път, когато почувствате, че се изгърбвате, направете упражнението с вдишването и издишването.

6. Нежно затворете очите си.

7. Поддържайте равномерно дишане. Не правете големи паузи. Започнете с няколко дълбоки вдишвания и издишвания. Така ще намерите точния за вас ритъм на дишане.

Всичко, което трябва да правите, е, да следите с вниманието си вдишванията и издишванията си. Съсредоточете го върху зоната между горната си устна и основата на ноздрите и следете усещането от преминаването на въздуха по кожата ви по време на вдишване и издишване. Изглежда лесно, но умът често „скита“ в преследване на всичко. Когато осъзнаете хаотичните си мисли, внимателно ги оставяйте и се връщайте към въпросната зона около ноздрите.

8. Дайте си време. Няма да достигнете търсения покой веднага след като затворите очите си – оставете боговете на медитацията да се поровят малко в ума ви и да успокоят съзнанието ви. Скоро ще намерите равновесие.

9. Наблюдавайте, но не съдете. Разликата между двете е поставянето на значение. Не се опитвайте да давате отговор на въпроси като Защо?, Как? Или Къде? Само си помислете какво се случва, когато гоните зайци: падате в заешката дупка всеки път, когато се опитате да ги хванете!

10. Не преследвайте мислите си! Нека те дойдат при вас! А, когато дойдат, не ги задържайте! Медитацията е като да си играете с ума си. Опитайте се да не реагирате, когато някой почука на вратата. Просто се опитайте да насочите отново вниманието си към дишането.

11. Случват се и грешки. Разсейването води до дискомфорт, което пък създава усещане за неудовлетвореност. Което пък за много хора е равносилно на провал. Това се наблюдава като усещане сред много хора в началните им опити да медитират. Ако това се случи и с вас, просто продължавайте! И не забравяйте да наблюдавате дишането си. Нищо друго не е от значение.

12. Мърдайте, ако се налага – но не много. Не всеки има способността да се отпусне под светлината на вечността и да остане така неподвижен. Краката изтръпват, носа ви засърбява.. Отнема известно време да намерите удобната си позиция, но когато това се случи, може да останете в нея поне час. Скоро сами ще се убедите.

Това е! Започнете от малкото – 5 минути на ден е чудесно начало. Постепенно добавяйте по някоя и друга минутка. Ще отнеме време, но бавно ще се развивате. Помнете – слушайте себе си и не бързайте. Култивирането на медитативен усет включва слушането на истината, особено, ако тя е от типа „не точно сега“!

Автор Люба Вангелова

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser