Преминете към основното съдържание

Как да работим от дома си ефективно и без напрежение

Няколко съвета

© iStock

„Ефективно“ значи да си свършим работата наистина. А „без напрежение“ следва да се разбира както по отношение на работещия от дома, така и за всички около него.

Изберете място и се придържайте към него

Ако имате вече работен кът у дома, сте от късметлиите. Ако нямате бюро и удобен стол, разполагате с няколко варианта. Да изберете стая, в която да се изолирате, за да работите спокойно. Да изберете кът от хола, където да инсталирате лаптопа си, като се знае, че това е вашето (временно) работно място. Може да е някаква масичка, може да е дори табла. Огледайте се, със сигурност ще откриете подходяща локация из целия си дом (леглото не е най-добрият вариант), което поне за няколко седмици може да поеме функциите на ваше работно място. Не забравяйте да поддържате работния си кът у дома чист и подреден.

Подредете деня си

Изградете си рутина според новите условия. Това е важно за вашата продуктивност и психическо здраве. Имайте ясен график с точки и подточки, който да следвате. Започвайте всяка сутрин по едно и също време. Не започвайте, преди да сте се погрижили за закуската. Имайте подръка бутилка с вода, за да не забравите да пиете през деня. Дори бихте могли да се обличате с дрехи, различни от домашните си или пижамата, да си слагате и малко грим... Не се шегуваме неуместно, направете го за себе си, ще се почувствате по различен начин. Освен това ще е по-лесно за превключването към работен режим, нищо че много от нас са на дивана с лаптоп върху краката.

Близките ви не трябва да ви занимават по време на вашия работен ден у дома, поставете им граници. Ако имате деца, разбира се, това ще е трудно, понякога и невъзможно, затова може би е добре да ставате по-рано и първо да се заемате с най-неотложните задачи.

Не пропускайте почивките

Да, у дома сте, но това не означава, че не трябва да си вземете обедна почивка, както и по-малки регулярни почивки. Можете да разделите времето си примерно на 90-минутни цикли, на които да си давате 15-минутни почивки. По време на работните цикли изключвайте по възможност социалните мрежи, за да не се разсейвате. В почивките ставайте от стола, правете упражнения за разтягане, разхождайте се в дома си, излизайте на балкона, хапвайте плод, правете си чай... Ако сте в къща, излезте на двора и се разходете на въздух. Така давате възможност на мозъка ви да си почине (освен ако не се заровите надълбоко в новинарския поток и паник заглавията – давайте си почивка и от това). Запомнете, че ако пропуснете обедната почивка (по-голяма пауза плюс хранене), още към 15 ч. ще се почувствате много изморени.

Общувайте

Изолацията в момента е най-доброто, което можем да направим за себе си и другите, но човекът е социално животно, затова няма как да спрем да общуваме. Ако и други хора в дома ви – съквартиранти, партньор, работят като вас, можете да си организирате (като все пак внимавате) обяд заедно. Ако сте сами, направете видео чат с майка ви, която живее в друг град, и пак обядвайте „заедно“. Общувайте по телефона и онлайн с хора, които са на вашата честота – които ви разбират и няма да подхранят допълнително тревогите ви. Сега е и времето да бъдете с децата си.

Бъдете готови за разсейващите фактори

Няма как да се изолирате напълно, особено ако имате малки деца. Така че трябва да сте подготвени, че е възможно да бъдете разсейвани постоянно и през целия ден. Ако децата ви са по-големи, можете да им кажете да не ви прекъсват, докато работите, да поставите граници, като въведете часови интервали. Ако са по-малки, те трябва да са в полезрението ви, за да няма инциденти. Можете да им подготвите игри, материали, филмчета. Разбира се, трябва да отделите време и за онлайн обучението. Така или иначе няма как да оставите децата си да се оправят сами, просто се постарайте да намерите златната среда с търпение и адаптивни промени, когато се налагат, бъдете гъвкави. Друг разсейващ фактор може да бъде телефонът ви и всичките чатове, в които хората в момента споделят всякаки верни и неверни информации, снимки, миймове... Ограничете ги. Относно шума – слушалките са опция, когато имате нужда да се съсредоточите, а около вас е джунгла (ако има друг възрастен, който да се грижи за децата; ако в същата стая не секват разговорите и т.н.).

Краят на работния ден у дома

Не правете грешката да седите пред компютъра до безкрай. Така ще се окаже, че сте прекарали 12 часа на клавиатурата, а сте свършили работа за 4 часа. Затова започнахме с графика и рутината, които са важни за продуктивността. Да, вкъщи сте си и можете по всяко време да седнете и да свършите някоя служебна задача, но с риск да залитнете в крайност. Поставяйте ясни граници и пред себе си. Работният ден трябва да има не само начало, но и край. Когато стане 17, 18 или най-късно 19 ч., прекъснете, станете, отидете до другата стая, пуснете се филм, заемете се с вечерята... Защото в противен случай означава, че работите постоянно, а това бързо ще ви изтощи както физически, така и психически. Никой не стои денонощно в офиса си, нали?

Пет съвета за повишаване на продуктивността

Вижте повече

Пет съвета за повишаване на продуктивността

Дейвид Алън дава насоки как да си вършим работата по-добре

5 стъпки за овладяване на тревожността

Вижте повече

5 стъпки за овладяване на тревожността

Препоръчани от Хейли Нейдич, клиничен социален работник, психотерапевт и консултант по въпроси за психичното здраве

Съвети от самураите: как да бъдем най-добрата версия на себе си

Вижте повече

Съвети от самураите: как да бъдем най-добрата версия на себе си

Състезаваме се с другите, със себе си, с времето... Но колкото и постигнати цели да имате, нищо не е така ценно както вътрешното чувство, че сте...

Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser