Преминете към основното съдържание

Как „изглежда“ страховата невроза?

Страховата невроза е психическо състояние, което се изразява в комбинация от емоции, придружени от физически реакции
© iStock

Тя има лека и тежка форма. Лекият стадий е в началото на заболяването, когато се проявяват първоначалните симптоми - гадене, треперене, главоболие, нервност, болки в гърдите, виене на свят. В медицинската практика обаче болестта се среща по-често в тежка форма. Това е така, защото хората не искат да признаят или не вярват, че могат да имат такъв проблем.

В напреднал стадий страховата невроза се проявява под формата на пристъпи, които не са продължителни /10 до 30 минути/, но представляват изключително силна психическа и физическа реакция. Заболелият в тежка форма получава по 2-3 пристъпа на седмица. Най-характерните симптоми са много ускорено сърцебиене, недостиг на въздух, виене на свят, изтръпване на крайниците, треперене на цялото тяло. Може да се почувства стягане в гърдите и силно потене.

Защо се стига до страхова невроза?

Най-честата причина за появата на страхова невроза е преживяна психическа травма. Тя може да е предизвикана от загубата на близък човек, от насилие, от непрестанни проблеми в семейството или любовта.

Доста често като причина се посочва и непрекъснатия стрес на работното място.

От голямо значение за появата на страховата невроза е собствената нервна система на човека. Хората, склонни към безпокойство, по-притеснителните и чувствителните са много по-податливи на външните фактори.

10 съвета

  • Страхът е нещо обичайно за човека и представлява прекалена реакция на организма към стреса. Ако се страхувате, значи сте нормален човек.
  • Страхът не е опасен за вас, нищо лошо не може да ви се случи.
  • Не сдържайте чувствата си, защото така само ще ги подсилите. Не бягайте от паниката, приемете я и я овладейте с дълбоко дишане.
  • В момента на паниката потърсете опора за тялото си – стол, стена, парапет. Останете на едно място.
  • Избягвайте драматичните мисли, които само ще усложнят проблема. Не попадайте в капана на самосъжалението.
  • Мислете за тялото си – „Нещо ми се случва и трябва да се справя, няма да падна, няма да умра днес, няма да загубя контрол.”
  • Изчакайте кризата да отмине – вие вече знаете, че тя трае десетина минути. Ако не добавяте ужасяващи мисли, всичко свършва по-бързо.
  • Приeмете кризите като тренировка за окончателно избавяне от страховата паника. При следващия пристъп ще бъдете много по-силни.
  • Опитайте да се разсеете, като гледате какво правят хората наоколо.
  • Когато пристъпът отмине, отпуснете тялото си с дълбоко вдишване и продължете да вършите работата си.
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser