Преминете към основното съдържание

Какво представлява MIND диетата?

MIND диетата прилича много на средиземноморската и на скандинавската

© iStock

M

IND е абревиатура от Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay, а целта на диетата е да подпомогне здравето и функциите на мозъка. Въпреки че науката не се е произнесла категорично за ефективността му, има изследвания, които показват, че подобен хранителен режим може да се свърже с хора, които в когнитивно отношение са с около десет години по-млади от своите връстници на стандартна диета. Твърди се, че MIND диетата може да действа в посока забавяне/предотвратяване на болестта на Алцхаймер.

На практика MIND диетата прилича много на средиземноморската и на скандинавската. Тя е предимно растителна диета с високо съдържание на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки, диво уловена риба и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини. Избягват се преработенитете храни, червените меса и пържените мазнини.

Храни при MIND диетата:

  • Зеленолистни зеленчуци: 6 или повече порции седмично. Зеле, спанак, кейл, салата;
  • Всички останали зеленчуци: Опитайте се да ядете друг зеленчук в допълнение към зеленолистните поне веднъж на ден;
  • Горски плодове: Поне 2 пъти седмично. Ягодите, боровинките, малините и къпините са страхотни заради техните антиоксидантни ползи;
  • Ядки: 5 или повече порции всяка седмица. Фъстъци, бадеми, кашу (сурови цели или под формата на тахан);
  • Зехтин: Използвайте зехтина като основна мазнина за готвене. Не забравяйте обаче да съобразите най-подходящия вариант според точката му на горене;
  • Пълнозърнести храни: Стремете се към 3 порции дневно. Изберете пълнозърнести храни като овесени ядки, киноа, кафяв ориз, пълнозърнеста паста и 100% пълнозърнест хляб;
  • Риба: Яжте риба поне веднъж седмично. Най-добре е да избирате мазни риби като сьомга, сардини, пъстърва, риба тон и скумрия заради големите количества омега-3 мастни киселини;
  • Бобови: Поне в 4 хранения всяка седмица. Боб, грах, леща и соя;
  • Домашни птици: Опитайте се да ядете пиле или пуйка 1-2 пъти седмично. Без пържене.
  • Вино: И червеното, и бялото вино могат да са от полза за мозъка. Въпреки това много изследвания са фокусирани върху съставката на червеното вино, наречена ресвератрол, която е силен антиоксидант.
Средиземноморска диета: какво още чакате?

Вижте повече

Средиземноморска диета: какво още чакате?

Думата „диета“ кара много от нас да настръхват. Безвкусна храна, оскъдни порции, пресмятане на калории и много, много дисциплина. Когато обаче става въпрос за средиземноморската диета,...

Менюто на популярната скандинавска диета

Вижте повече

Менюто на популярната скандинавска диета

Скандинавските страни задават тенденциите в много сфери на живота – продуктов и интериорен дизайн, пътешествия, козметика, а сега вече и в гастрономията

По чаша вино на ден...

Вижте повече

По чаша вино на ден...

Лечебните свойства на напитката при умерената й консумация са известни от векове

Полезните храни за мозъка

Вижте повече

Полезните храни за мозъка

Отдавна е доказана ролята на храната за предпазването ни от някои заболявания, както и за повишаване на тонуса ни, а също и за по-добрата дейност на...

Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser