Преминете към основното съдържание

Къде минава границата между работата и личния ни живот?

Сега звъннете на най-добрата си приятелка, с която не сте се виждали от... месеци, или на сестра си, на която бяхте обещали онези мъфини още преди Коледа

© iStock

Всеки средностатистически човек прекарва по 8-9 часа на работа. За някои часовете може да достигнат и до 10-12, когато ангажиментите продължават след работно време, доработваме вкъщи и т.н. Всеки преценява сам за себе си кога какво и доколко си струва. Темата е обширна и комплексна, но това, което ни вълнува този път, е как работата може да се пренесе върху личния ни живот по начин, който да засегне негативно отношенията ни с близките, без дори да си даваме сметка.

Днес различни професионални сфери се отличават с жестока конкуренция вътре между служителите в съответните компании – финанси, IT например и много други. Там всеки може лесно да бъде заменен от някой по-добър, ето защо се бориш с всичко, с което можеш, за да оцелееш и да вървиш нагоре по корпоративната стълбица на успеха, без значение колко хора ще прегазиш по пътя си. И това неусетно се превръща в нещо, което диктува живота ти. В такъв контекст много хора се фокусират само върху себе си и работата си.

В такъв тип организации – където не отборната игра, а крайният индивидуализъм е водещ, неизбежно се засягат и взаимоотношенията. В конкурентните, стресиращи работни места са налице повече повърхностни отношения, липса на доверие и безпощадност между колегите. Някои хора свикват постоянно да са нащрек, да са прекалено предпазливи или пък агресивни. И когато пренесат това извън своята професионална роля, има последствия за живота и личните им отношения.

Ние, хората, прекарваме 8-12 часа на ден на работа, съответно лесно можем (дори и да не осъзнаваме) да пренесем поведенията, които оформяме там, в други части на живота си. Да не желаем да се откриваме пред приятели и близки, защото сме свикнали все да държим гарда, да не се доверяваме толкова лесно от страх някой да не злоупотреби, да искаме да няма по-добър от нас и т.н. В крайна сметка може да открием, че нашите взаимоотношения извън работата са фрагментирани или дистанцирани, защото в тях вече няма дълбочина. Станали са толкова повърхностни, колкото и „приятелствата“ в офиса. Отчуждили сме се.

Важно е да осъзнаем, че приятелите и семейството извън работата са като убежище, където можем да се чувстваме сигурни и свободни да се доверим, да се обърнем към тях за подкрепа и помощ или просто да споделим нещо. Извън работата ние трябва да можем да свалим гарда. Трябва целенасочено да положим усилия, за да присъстваме истински, когато прекарваме време с любимите си хора, и да не сме заети с мисли за работата. Това ще ни позволи да бъдем себе си и да редуцираме постоянното чувство за конкурентност. Осъзнаването, че съпричастността и искреността не са признак на слабост, е също важно за преодоляването на този начин на мислене.

Подкрепата, която можем да получим от страна на някаква общност (екип, семейство, приятелски кръг), е свързана с увеличаване на усещането за щастие и по-ниски нива на стрес, като цяло с по-добро психическо и физическо състояние. Ако работната ни среда е силно конкурентна и стресираща, изпълнена с интриги и токсична, то приятелите и близките ни са хората, към които трябва да се обърнем, за да получим обратното. Така че комуникацията с тях е от решаващо значение. Когато начертаем ясна граница между работа и личен живот и си дадем сметка за необходимостта от силни и открити връзки, които да противодействат на стреса, нещата ще поемат в по-добра посока.

Сега звъннете на най-добрата си приятелка, с която не сте се виждали от... месеци, или хванете направо едно такси и се изсипете пред вратата ѝ (по път вземете бутилка вино). Толкова много имате да си говорите! Или забъркайте онези мъфини, които бяхте обещали на сестра си още преди Коледа, и знаете: такси, врата, изненадаааа.

3 умни неща, които по-добре да избягвате на работа

Вижте повече

3 умни неща, които по-добре да избягвате на работа

Митовете, които ни пречат

Да внесем уют и в офиса

Вижте повече

Да внесем уют и в офиса

Няколко съвета как да организирате работното си място

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser