Преминете към основното съдържание

Храни, които да включим в менюто си, за да дишаме по-лесно

Как да подпомогнем функцията на белите си дробове?

© iStock

Според American Lung Association „повечето хора са изненадани да научат, че храната, която приемат, може да окаже влияние върху дишането им“. Полезните вещества, които получаваме от храната, са от съществено значение за правилното функциониране на всички наши органи, съответно белите дробове не са изключение. Въпреки че храната, която консумираме ежедневно, не се използва директно от белите ни дробове, тя им влияе косвено чрез сърдечно-съдовата система и като осигурява антиоксидантна защита.

Ябълки

Богати на фибри, антиоксиданти и флавоноиди, ябълките се считат за най-здравословия плод, тъй като осигуряват ползи за много процеси, които протичат в организма. Изследване, проведено с 2000 души в Уелс, показва, че ябълките имат положителен ефект върху белодробната функция, дори повече от всички други храни, съдържащи витамини С, Е и бета каротин. Според резултатите хората, които ядат по пет или повече ябълки на седмица, имат 138 мл по-висока белодробна функция от тези, които не са включили ябълки в менюто си.

Риба

Рибеното масло е богато на омега-3 мастни киселини, което го прави чудесен избор за поддържане на сърцето, мозъка и кожата ни здрави. Повечето хора обаче не са запознати с ползите, които рибата има върху белите дробове. Изследване от 1994 г. с 2526 души анализира връзката между диетичния прием на риба и белодробната функция. По-добри показатели по отношение на белодробната функция имали хората, чиято обичайна диета включва риба, за разлика от тези, които рядко консумират риба. Изследванията свързват положителния ефект на рибата върху белодробната функция с ейкозапентаеновата киселина (EPA), която помага за регулиране нивата на арахидонова киселина в белите дробове, а оттам и ги предпазва от различни заболявания (астма, пневмония и др.).

Червени камби, моркови, мандарини

Храни, богати на бета криптоксантин, каквито са червените чушки, морковите и мандарините, са изключително полезни за здравето на белите дробове. Проучване сред 63 000 души, проведено в Шанхай, е установило, че рискът от рак на белия дроб е по-нисък с 15-40% при хора, при които нивата на бета криптоксантин са високи.

Джинджифил

Освен многото известни ползи за здравето, като положителното въздействие върху стомашно-чревния тракт например, джинджифилът е ефективен и за поддържане здравето на дробовете ни. В проучване, проведено от изследователи на Колумбийския университет, съединенията 6-джинджерол, 8-джинджерол и 6-шогаол са тествани за тяхната ефективност в подпомагането действието на лекарства за астма за отпускане на тъканите на гладката мускулатура на дихателните пътища. Резултатите показали значително облекчение на симптомите на астма поради комбиниране на джинджифиловите съединения със съответните медикаменти.

Какво представлява MIND диетата?

Вижте повече

Какво представлява MIND диетата?

MIND диетата прилича много на средиземноморската и на скандинавската

Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser