Преминете към основното съдържание

Консервирани храни: за или против

Какво трябва да знаете за консервите?

Въпросът за организирането на поне минимално количество запаси с храна у дома става все по-належащ. А най-оптималният начин за запазване на тези храни е консервирането. Консервите обаче са много противоречив продукт със своите плюсове и минуси. Ще ви разкажем за положителните и отрицателните качества на тези продукти, за да ви е по-лесно да решите дали да купувате консерви.

Повечето витамини се запазват в консервираните храни

Процесът на консервация протича под въздействието на високи температури и налягане. При такива условия само витамин С. се разлага почти напълно, но мастноразтворимите витамини А, D, Е и К остават в първоначалното си количество. Същото може да се каже и за витамин РР, който по принцип е лидер по устойчивост на топлинна обработка. Витамините от група В реагират по различен начин на този процес, но някои от тях все още се запазват. Ненаситените мастни киселини от клас омега-3, които се срещат например в рибите, също запазват силата си.

Минералите се запазват

Повечето полезни минерали също не се страхуват от високите температури. Калцият, калият, магнезият, натрият и манганът са отлично запазени в консервираните храни. Някои от тях дори се усвояват по-добре от организма след обработка с високо налягане.

Дълъг срок на годност

И разбира се, основното предимство, за което консервите са създадени преди три века, е срокът на годност. Консервирането е чудесен начин за съхранение на месо, зеленчуци и плодове буквално години наред без риск от разваляне.

Високо съдържание на сол и захар

Като правило консервирането на храни става без канцерогенни химикали, но това не означава, че те са напълно безвредни. Солта и захарта са естествени консерванти, които помагат за запазването на продукта за дълго време. Но е излишно да казваме, че голямото количество има пагубен ефект върху организма: отоци, наднормено тегло и дори риск от развитие на хронични заболявания. Консервите не са опасни, но трябва да се консумират в умерени количества и това трябва да се помни.

Излишните мазнини и въглехидрати

Ако изберете консерви в собствен сос, единственият риск е високото съдържание на сол и захар. Ако храната се консервира в масло или домат (един от най-популярните методи за консервиране, например бобови растения), това са излишни мазнини, нишесте, брашно и други компоненти, от които е по-добре да се откажете.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser