Преминете към основното съдържание

Можем ли да живеем без захар?

Още от детството си знаем, че консумирането на големи количества захар е вредно за здравето ни (мама ни го е казала поне милион пъти). Но защо тогава ни е трудно да се справим с неустоимото желание за торти, шоколад, бисквитки и сладолед?

Всеки път, когато минете покрай сладкарница, ви се иска да си купите от всичко по едно? Не можете откажете шоколадов бонбон дори и след обилна вечеря? Ние ще пи разкажем как да преодолеем желанието за сладко и защо думата „пристрастяване“ в този контекст е реалност, а не преувеличение.

Основни еволюционни механизми

Сладкият вкус на храната е сигнал към мозъка, че продуктът има много бърза енергия. В процеса на еволюция са се формирали различни механизми, насърчаващи оцеляването на вида, а в условията на тежка борба за оцелявате високоенергийната храна е била рядкост и е можела да спаси живота на нашите предци.

Хранителни предпочитания от детството

Кърмата съдържа 6-7% лактоза (млечна захар) и има сладък вкус. Майчиното мляко дава на бебетата не само чувство за ситост, но и успокоение, безопасност и в крайна сметка усещане за майчина любов и закрила.

Освен това е научно доказано, че при кърмачета (особено при недоносени бебета и новородени) сладкият вкус може да притъпи болката. Обикновено желанието за сладко продължава през цялото детство и ранна юношеска възраст, а след това постепенно намалява.

Семейни навици

Ако в семейството ви е било обичайно да се яде десерт в края на всяко хранене, тогава вероятно в бъдеще ще продължите да следвате този навик и няма да приемате храненето като пълноценно без сладък финал.

Възможно е като дете вашите близки да са ви предлагали сладкиши като утеха или награда и нищо чудно в зряла възраст да продължите да правите това за себе си.

Психологически нагласи

Вкусът на сладко води до активиране на мозъчните структури, които отделят ендорфини (хормони на удоволствието). Същият процес ни прави зависими от алкохол или наркотици.

Често ни се дояжда шоколад, когато сме разстроени, депресирани или уморени. Някои изследвания предполагат, че сладките храни облекчават предменструалните симптоми и дори стреса. Психолозите смятат, че хората с недостиг на любов често са склонни да компенсират тази липса със сладките храни. Но това води до наднормено тегло, диабет, инсулинова резистентност и омазнен черен дроб.

Хормонални причини

Според специалистите, желанието да се яде нещо сладко се дължи не само на психологически причини, но и на хормонални. Сладкишите влияят на метаболизма на инсулина и нивата на глюкозата. Ето защо много любители на десертите страдат от промени в нивата на глюкозата в кръвта (възниква така наречената "захарна люлка").

Когато сложите захар на езика си, се активират вкусовите рецептори, които сигнализират на мозъка - хормоните на щастието и радостта се активират и искате да изпитвате това чувство отново и отново.

Колкото по-често и колкото повече ядем въглехидрати, толкова по-активно се отделя инсулин, а това повишава апетита и обостря желанието за още и още.

Признаци на зависимостта от захар:

  • Непрекъснато ви се яде сладко
  • Закуската ви задължително е със сладкиш
  • Развивате „синдром на отнемане“ - при липса на любимите ви храни се появява депресия и раздразнителност.

  • Как да преодолеем страстта си към сладкото

    Избирайте на десерти без добавена захар (плодове, шоколад без захар и фруктоза) и спрете да пиете газирани напитки и сокове. Кутия с кола съдържа 39 г захар - повече от половината дневен прием на възрастен, а в чаша портокалов сок се съдържат 33 г.

    Намалете консумацията на сол. Някои диетолози смята, че излишната сол в основното хранене води до компенсаторно желание да се яде сладък десерт

    Определете си време за сладко. Например, яжте десерти само след закуска или до 12 часа на обяд - това ще помогне да не се чувствате „лишени“ от любимата храна, а броят на сладкишите със сигурност ще намалее

    Внимателно четете състава на продуктите върху опаковката. Често захар може да се намери там, където не би трябвало да има: в хляб, сосове, колбаси, млечни продукти, бърза храна

    Експертите смятат, че използването на подсладители вместо захар е противоречива стратегия. Те могат да бъдат полезни за стабилизиране на теглото, но ако преминете изцяло на заместител на захарта, може да се стигне до затлъстяване, а в някои случаи и до диабет тип 2

    Емоционалните въпроси се решават най-добре с психолог. Ако това не е възможно, тогава просто споделете с близките си, че имате нужда от тяхната подкрепа. Когато безумно ви се дояде шоколад, си задайте въпроса наистина ли искате сладкиши или това е моментът, когато вашето „вътрешно дете“ иска утеха и любов?

    Много експерти препоръчват да измислим свои собствени начини да се разсеем от желанието за сладкиши. Например, можете да клекнете 50 пъти или да повторите 10 чужди думи. Възможно е след физически или умствени усилия вече да нямаме нужда от сладко.

    Яжте десерти отделно или след основното хранене. Десертът може да бъде чудесна опция за закуска. Дайте предпочитание на еднокомпонентните храни: плодове, плодове, ядки, сушени плодове.

    Не награждавайте децата с бонбонче или сладолед – нека не развиват от малки усещането, че след постижение ще има сладко.

    Не бързайте да спирате всичко сладко изведнъж. Това ще стресира организма. Опитайте поетапно да замените любимите си изкушения с плодове и зеленчуци, бързите въглехидрати с бавни – те ще поддържат нивото на захар в кръвта ви за по-дълго време и няма да провокират отделянето на инсулин. Задължително пийте не по-малко от 1,5 – 2 литра вода на ден.

    Редовното занимание със спорт не само ще помогне за намаляване на теглото, но и за намаляване на стреса и желанието за сладко.

    messages.loading
    Горе
    ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser