Преминете към основното съдържание

My checklist: Витамини & минерали от сега до пролетта

Ето за какво ще ни е благодарно тялото ни през идните студени месеци
© iStock

Лятото е ясно: всички го обичаме. Море, вълни, красив тен, ефирни рокли, вечери под звездите, танци до зори, пътешествия, приключения, ваканционна любов и т.н. Харесваме и циганското лято, тази година изобщо не можем да се оплачем. Но ако трябва да отворим темата за другата половина от годината – от октомври до март включително (да не говорим, че често истинското топло време настъпва не по-рано от май) са точно шест месеца, не сме толкова словоохотливи. На мен лично ми се иска да заспя зимен сън и да се събудя чак когато се усети раздвижване по Виа Понтика, но уви.

За да преживеем студените месеци, имаме нужда не само от дебели и топли дрехи и търпение. Имаме нужда на първо място от силна имунна система, за да не ни се лепи всеки вирус, нито настинките да ни омаломощават. Даваме ви някои съвети за това, какво е добре да приемате от сега до пролетта, за да сте здрави и в кондиция. Четете докрай.

Витамин D

Витамин D е от решаващо значение за поддържане на имунната система в сезона на гриповете и настинките. Той допринася също и за усвояването на калций и фосфор, има роля в деленето на клетките, поддържа костите и зъбите здрави, както и нормалната мускулна функция. Произвежда се в тялото, когато сме изложени на пряка слънчева светлина, съответно през студените месеци често се наблюдава дефицит на витамин D (симптоми: болки в костите, мускулна слабост, бавно зарастване на рани, умора, депресия, покачване на тегло, слаб имунитет). Можем да си го набавим от определени храни (сардини, скумрия, риба тон, сьомга, хайвер, прясно мляко, сирене, черен дроб, яйчен жълтък), но това ще ни осигури малка част от необходимия дневен прием. Препоръчителен е приемът на витамин D под формата на витамин D3 като добавка.

Витамин С

През студените месеци може да се наблюдава и дефицит на витамин C (симптоми: суха увредена кожа, лесно получаване на синини, бавно заздравяващи рани, анемия, заболяване на венците, чести кръвотечения от носа, нисък имунитет). Сред причините е липсата на пресни плодове и зеленчуци в ежедневното ни меню. Освен поддръжник на имунната система витамин C е сочен и като средство за справяне със стреса. Това е установено в изследване, проведено през 2003 г. в Германия сред 120 души. Участниците е трябвало да говорят пред публика или да решават сложни математически задачи. Тези, които взимали витамин C, показали по-малко симптоми на стрес, по-ниски нива на кортизол и по-ниско кръвно налягане. Естествени източници на витамин C: цитрусови плодове, домати, зелени и червени чушки, киви, ягоди, пъпеш, зеленолистни зеленчуци, шипка.


ВИТАМИНИТЕ ЗА КОЖАТА


Витамин B2

Рибофлавинът, както е другото наименование на витамин B2, участва в много процеси в организма и е необходим за нормалния растеж и функциониране на клетките. Често се предлага в комбинация с други витамини от групата B. Симптоми за дефицит: слабост и умора, резки промени в настроението, болки в гърлото, напукване на кожата, дерматит, анемия. Така че ако ви е омръзнало например от напукани устни през зимата, не забравяйте добавката с витамин B2, както естествените му източници, сред които са зърнените храни, хлебната мая, млякото, черният дроб, месото, яйцата, ядките, зелените зеленчуци.

Магнезий

Ниските температури и мрачното време навън обикновено влияят зле на настроението ни. Магнезият идва на помощ, за да не изпадаме в сезонна депресия. Този основен минерал участва в повече от 300 метаболитни реакции в организма ни, като по този начин допринася за поддържането на добро здраве на много нива. Жизненоважен е за нас, жените. Според някои проучвания 75% от жените не си набавят необходимото дневно количество магнезий. Симптоми за дефицит: мускулни крампи и спазми, умора и мускулна слабост, нередовен сърдечен ритъм, астма и високо кръвно налягане. Естествени източници на магнезий: бобови култури, ядки, семена, спанак, броколи, зелен фасул, артишок, аспержи, смокини, авокадо, банан, малини, сьомга, скумрия, риба тон, тъмен шоколад. Да, шоколад!


ЛИПСВА ЛИ ВИ МАГНЕЗИЙ В ОРГАНИЗМА?


Желязо

Желязото е основен минерал в образуването на червените кръвни клетки, свързан е с преноса на кислород в тялото. Добрият прием на желязо е необходим за енергийната и интелектуална работа на организма ни. Дефицитът на желязо води до анемия – състояние, при което тялото не е в състояние да транспортира кислорода, а един от резултатите е постоянното чувство на отпадналост и умора. Обърнете особено внимание на допълнителния прием на желязо по време на месечния си цикъл. Най-добрият източник на този минерал е червеното месо. От растителните източници: зърнени храни, яйца, боб, леща, сушени плодове. Препоръчва се желязото да се приема заедно с витамин С, за да се подпомогне усвояването му.

Рибено масло

Рибеното масло е концентриран източник на омега-3. Тези есенциални мастни киселини са жизненоважни за здравата имунна система, имат силно противовъзпалително действие. Освен това спомагат за подобряване на енергийните нива, които наистина могат да пострадат през есента и зимата. Според някои проучвания добавките с омега-3 мастни киселини осигуряват моментален тласък на циркулацията на кръвта, което води до загряване. Така че ако ръцете и краката ви стават студени, когато температурата се понижи дори леко, приемането на омега-3 като добавка може да помогне. Естествени източници на омега-3 са мазните риби като сьомга, скумрия, пъстърва, риба тон, както и сардини.


ЖЕЛЯЗОТО В ОРГАНИЗМА НИ: ВСИЧКО, КОЕТО ТРЯБВА ДА ЗНАЕМ


Чесън

Чесънът е пръв приятел на имунитета. Най-добрият начин да се възползвате от него и да преборите настинка или вирус бързо, е като го ядете суров, но това невинаги е подходящо. Ето защо опитайте чесън на капсули, те нямат мирис.

Лайка

С наближаването на коледно-новогодишните празници напрежението се покачва. За да противостоите на стреса и чувството на безпокойство, приемайте редовно лайка като добавка (освен под формата на чай). Някои съединения в нея се свързват с определени мозъчни рецептори и действат почти като валиум. Добавките от лайка обикновено съдържат апигенин, който има противовъзпалителни и антиоксидантни свойства.


ЧАЙОВЕ ЗА ЗДРАВЕ И ТОНУС


Ехинацея

Освен красиво цвете Echinacea purpurea е и един от най-мощните антиоксиданти. Използва се широко срещу различни видове инфекции, особено помага при инфекции на горните дихателни пътища. Вземете ехинацея още при първите признаци на настинка, за да избегнете последващи симптоми. В аптеките можете да откриете ехинацея на капки.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser