Преминете към основното съдържание

Наблюдавайте тялото си, за да знаете какво се случва с психиката ви

Нашият организъм е твърде издръжлив. Но все пак в един момент той казва „стига“

© iStock

Понякога може да ни играе клепачът, да ни прескача сърцето или да се въртим цяла вечност в леглото, без да заспим. Важно е да разпознаваме знаците на тялото си. Ето отговорите на някои въпроси и ефикасни съвети как да преодолеем смущенията.

Винаги когато съм под напрежение, стомахът ми се свива

Каква е причината?

Стомашно-чревният тракт е чувствителна система и реагира много бързо, когато организмът произвежда повече стрес хормони, като например кортизол. Освен това при стрес се променя кръвоснабдяването. Големите мускули в краката се кръвоснабдяват по-добре, а вътрешностите остават без достатъчно кръв. Това е, защото в праисторическите времена така човекът е можел по-бързо да тича и да избяга от опасностите.

Какво можем да направим?

Да се нахраним добре. При стресови ситуации обикновено прибягваме до разни нездравословни храни и бързо се натъпкваме, затова трябва да внимаваме. За раздразнения стомах са подходящи храни като картофи, макарони или овесени ядки. Добре е да се избягват големи порции месо и захар.

Когато съм нервна, започва неконтролируемо да ми играе клепачът

Каква е причината?

Експертите не са на едно мнение по въпроса. Възможна причина е липсата на калций или магнезий. Също така е вероятно да е от напрежението в лицевата мускулатура, тъй като неволно при стрес бърчим често чело и я напрягаме повече от обикновено. Като ответна реакция може да се появят потрепвания на мускули на лицето.

Какво можем да направим?

Това потрепване е напълно безобидно. За съжаление обаче няма средство, което да помогне. Трябва да изчакаме да премине само. Добре е ден-два да си починем, ако е възможно.

Често ми излиза херпес

Каква е причината?

Много хора носят вируса на херпеса, без да знаят. Обикновено организмът ни го държи под контрол. При стрес обаче имунната ни защита отслабва и вирусът се проявява с некрасивите мехурчета около устата.

Какво можем да направим?

Ако знаем, че ни предстоят напрегнати моменти, е добре да взимаме ежедневно витамин С плюс цинк. Можем да се намажем с крем против херпеси още при първите признаци.

Сутрин имам болки в челюстта, главоболие, трудно си държа очите отворени

Каква е причината?

В медицината тази реакция на стрес се нарича бруксизъм (скърцане със зъби). Насън скърцаме със зъби, когато сме под много силно физическо и психическо напрежение.

Какво можем да направим?

Много малко при акутната фаза, защото в съня си не можем да се контролираме. В никакъв случай не трябва да се приемат приспивателни или успокоителни, те няма да решат проблема. По-добре да установим причината за тази нервност. Тогава могат да помогнат упражнения за отпускане като автогенен тренинг или прогресивно мускулно отпускане.

При стрес непрекъснато кашлям

Каква е причината?

Това е безобидна реакция на нервната система. Напрежение във врата и тила може да предизвика усещането на нещо, заседнало в гърлото. Пресъхването на устата при притеснение също може да предизвика кашлица.

Какво можем да направим?

Често помага да смучем бонбон и да пийнем вода. Добре е да направим упражнения за отпускане на схванатия врат.

Изведнъж започва да ме боли глава, болката е от раменете до челото

Каква е причината?

При голямо напрежение неволно свиваме глава в раменете. Тази стойка причинява главоболие.

Какво можем да направим?

Добре е да правим леки упражнения за укрепване на мускулатурата на гърба и корема и отпускане на врата.

През нощта дълго се въртя в леглото и не мога да заспя

Каква е причината?

В леглото често след напрегнат ден започваме да мислим за проблемите си и това ни пречи да заспим.

Какво можем да направим?

Важно е да имаме определени ритуали преди сън – например да си лягаме по едно и също време, да изпием чаша чай преди лягане, да си запишем какво трябва да свършим следващия ден. В леглото не трябва да четем, да ядем или да гледаме телевизия.

Понякога сърцето ми започва да бие много бързо и мога да дишам само съвсем повърхностно

Каква е причината?

Може би е само хормонална реакция на стреса. Адреналинът и норадреналинът се повишават, въпреки че няма някаква опасност. Все пак трябва лекар да прецени каква е причината.

Какво можем да направим?

Когато е сигурно, че няма някаква органична причина, можем да започнем тренировки за подобряване на кондицията. Тренираното тяло понася по-леко всяка форма на физиологическо натоварване. За отпускане е добре да пробваме дълбоко дишане с коремните мускули. Упражнение: легнете по гръб на пода, сложете няколко книги на корема и се опитайте да ги повдигнете и спуснете чрез дишането.

Химия на стреса

Вижте повече

Химия на стреса

Защо ни разболява и как да го подчиним да работи в наша полза – Альона Гъркова дава професионални съвети

Да свалим короната на Краля Вирус!

Вижте повече

Да свалим короната на Краля Вирус!

Рецепта за имуностимулиращ чай плюс храните, които да изключим – от Альона Гъркова, магистър фармацевт и клиничен ароматерапевт

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser