Преминете към основното съдържание

Стрии - най-важното, което трябва да знаете за тях

Кое ги причинява и как да се предпазите?
© iStock

Стриите са разкъсвания (подкожни кръвоизливи), които с времето зарастват и биват заместени със съединителна тъкан. В началото имат червен или лилав цвят, но с времето изсветляват. При докосване усещането е като лека изпъкнала ивица или вдлъбнатина. Могат да се появят навсякъде по тялото, но най-често това се случва на места, където се складират големи количества мазнини, а те са: корема, гърдите, ръцете, гърба, бедрата и около слабините, задните части.

Стриите се появяват в дермата, средният еластичен тъканен слой, който помага на кожата да запази формата си. Възможността на кожата да се разтяга (нейната еластичност) е основен фактор за това къде биха се появили те и в каква посока ще се движат. Не винаги, но особено при развитие, могат да доведат до парене и сърбеж. Не представляват здравословен риск, нито се компрометира възможността на тялото да функционира нормално и да се възстановява. Смята се, че над 70% от жените, които са били или са бременни и 40% от подрастващите тинейджъри имат стрии.
 

Какво причинява стриите?

Основна причина за появата е разтягането на кожата. Стриите може да са по-екстремни, ако явлението е съчетано с дехидратирана кожа. Хората със суха кожа са по-предразположени към образуването им.

Примери за случаи, в които често се наблюдава поява на стрии, са бързо повишаване или понижаване на теглото (мускулна маса и/или мазнини), бременност – най-вече съчетана с кортикостероидни кремове и лосиони или орални стероиди, пубертет.

Други фактори, които може да окажат сериозно влияние според това проучване върху жени, които са родили са: ниска възраст на майката, висок процент мазнини, покачване на теглото с над 15 килограма.

Също така съществуваща лична или фамилна история със стрии, процедури за уголемяване на бюста, Синдром на Марфан, Синдром на Кушинг и други генетични заболявания.

Медицинските състояния „Синдром на Марфан“ и „Синдром на Кушинг“ могат да доведат до развитие на стрии. Синдромът на Марфан е генетично заболяване, което причинява слабост и намалена еластичност в телесните тъкани.

Синдромът на Кушинг може да предизвика стрии, тъй като състоянието включва свръх производство на хормона кортизол (познат още като хормон на стреса). Това може да доведе до бързо покачване на теглото, особено в корема. В допълнение прави кожата тънка и по-податлива на наранявания, белези и инфекции. Среща се три пъти по-често при жени, отколкото при мъже, но може да бъде успешно лекуван в повечето случаи.

Понякога при продължителното или неправилно употребяване на кортикостероидни кремове и лосиони, които се използват за лечение на кожни заболявания и екземи, може да се предизвика появата на стрии чрез намаляване нивата на колаген и изтъняване на кожата. Последният стадий на стриите е белег, характеризиращ се със загуба на колаген. Колагенът е ключов протеин в цялото тяло, предоставящ сила и омекотяване в различни области, включително и кожата.
 

© iStock

МЕТОДИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА СТРИИ

Най-добрият начин да се намали вероятността от получаване на стрии е като се поддържат здравословни килограми. Резките и бързи промени в теглото чрез агресивни диети не само са сериозна предпоставка, но и в повечето случаи са нездравословни.

По време на бременност е неизбежно да се качат килограми в кратък период от време, но все пак има как да се окаже контрол до някаква степен чрез хранителен режим и упражнения. Това не само ще намали шанса за поява на стрии в пъти, но и ще е здравословно за бременната и нейното бебе

 #1. Хидратиране чрез вода

Една от основните причини за появата на стрии е суха кожа или дехидратиране. Пиенето на достатъчно вода може да подобри еластичността и да има благоприятен ефект. Зависи от организма, но под достатъчно вода обикновено се има предвид над 3 литра.

#2. Масло от ший или какаово масло

Друга предпоставка за появата на стрии е липсата на колаген и еластин, които са основни елементи, подпомагащи структурата на кожата. Възможно е какаово масло с витамин Е и еластин или масло от ший да може да подпомогнат превенцията, но редица проучвания доказват, че нямат особен ефект върху вече появили се стрии.

#3. Витамини и минерали

Витамин А: Важен за разтежа на кожата, поддържането на здрави кости, нокти и коса. Спомага възстановяването на увредената тъкан и подобрява сухата и лющеща се кожа. Експерименти показват, че прилагането на витамин А локално поддържа епидермиса наситен с витамини.

Витамин А също така стимулира процеса на обновяване на епидермалните клетки. Съдържанието на колаген в кожата се увеличава и може да се забележи подобряване в еластичността.

Храни, богати на витамин А: сладък картоф, морков, зеле, маруля, кайсии, пъпеш, сладки червени чушки, риба тон, манго.

Витамин C: Една от най-важните роли на витамин C е, че спомага за лекуването на рани и белези. Необходим е за синтеза на колаген и действа като укрепващо вещество между клетките на кожата. Действието на колагенa е да осигури бариера срещу инфекции и заболявания и да насърчи заздравяването на рани.

Храни, богати на витамин C: жълти чушки, тъмнозелени листни зеленчуци, киви, броколи, ягоди, портокали, домати, грах, папая, гуава.

Витамин E: Друг важен витамин в борбата със стриите. Необходим е за поддържането на нормална обмяна на веществата. Защитава и заздравява тъканите на тялото и кожата. Действа като силен антиоксидант. Също така се използва за подпомагане на заздравителни процеси след хирургическа намеса и белези.

Храни, богати на витамин E: спанак, бадеми, слънчогледови семки, авокадо, скариди, зехтин, броколи, киви.

Цинк: Важно действие на цинкa е, че спомага производството на колаген. Той от своя страна притежава свойството да придържа кожните тъкани на тялото заедно. Колагенът е най-изобилният структурен протеин и представлява 80% от цялата съединителна тъкан.

Храни, богати на цинк: стриди, телешко и агнешко, пилешко и свинско, пшеничен зародиш, спанак, кашу, тиквени семки, нахут.

Loveyourlines

Галерия

Loveyourlines

ОБЩИ СЪВЕТИ ЗА СТРИИТЕ

1. Приемайте непреработени храни с високи хранителни стойности. Така кожата ще получава нужните хранителни вещества, за да се възстановява и да се поддържа здрава.

2. Пийте достатъчно вода, при дехидратиране кожата губи еластичността си. Поддържането на здравословно тегло също оказва добро влияние.

3. Тонизирани мускули или мускулната маса биха спомогнали стриите да изглеждат по-добре. Също така здравословно и планирано намаляне на теглото.

4. Без хирургическа намеса на практика е невъзможно да се премахнат напълно, тъй като те са разкъсвания/белези в средната част (дермата) на кожата и са резултат от заздравителния процес.

5. Вероятно е излишно да се заделят пари за хирургически процедури, преди да се обърне внимание на физическа актиновст, здравословно тегло и здрава кожа, защото е възможно да се появят нови стрии.

6. За по-стари стрии може да използвате слънцезащитен крем с фактор 60 или по-висок. Тен комбиниран със слънцезащитен крем фактор 60 може да подобри вида на стриите (разликата между здравата кожа и засегнатата от стрии да намалее).

7. Винаги проверявайте съставките преди прилагането на нов продукт. Това е особено важно по време на бременност или кърмене. Ако не сте сигурни, консултирайте се с лекар.

8. Повечето лечения имат частичен или незадоволитен ефект според доста всички изследвания и проучвания. Бъдете реалисти в очакванията си.

9. Някои кремове и процедури може да предизвикат алергии или наранявания, така че трябва добре да прецените рисковете и до колко си заслужават.

10. На няколко пъти попаднах на коментари, където се споделя, че използването на вазелин сутрин и вечер е спомогнало за подобряването вида на стриите.

Източник stanimirmihov.com

По материала работи Люба Вангелова

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser