Преминете към основното съдържание

Не е за вярване кое ни прави умни

Учените: развивате мозъка си с тичане! Ние: спортистите гении ли са тогава?! Да проверим все пак теориите за физическите упражнения, които развивали ума
© iStock

Понякога е забавно да се четат теориите на учените, които ни убеждават колко е вреден шоколадът, после откриват невероятните ползи от него. Същото е с кафето, алкохола... Само за спорта лоша дума не казват. Нещо повече – през последните години се опитват да докажат, че от тичането се поумнявало. И то много!

Запитахме се защо тогава спортистите не се славят с академични познания и бистър ум?! Или може би ние, останалите, не сме достатъчно умни, за да оценим гениалността им...

Нека все пак да проверим теориите за физическите упражнения, които развивали мозъка. Ако не тестваме, няма как да опознаем пътя към гениалната си същност, нали?

За повече сиво вещество

Марк Розенцвайг е първият учен, който открива, че спортът влияе добре на ума. Той установява, че мишките, които се движат много, имат по-тежък мозък, с повече невротрансмитери и с по-добър приток на кръв. Това засяга предимно хипоталамуса – тази част от мозъка, която отговаря за паметта и знанията. Упражненията увеличават и производството на мозъчно извлечен невротрофичен фактор (BDNF), който стимулира създаването на нови клетки и така увеличава количеството на сивото вещество. А това ви предпазва от опасността в бъдеще да се разболеете от болести на паметта като Алцхаймер.

© iStock, Комбинацията между спорт и здравословно хранене подобрява с 30% мозъчните функции само за 4 месеца.

                       ТРИ ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ТРИКА ЗА ПО-ЛЕСНО ТИЧАНЕ

Паметта и бягащата пътечка

Не всеки спорт е еднакво ефективен за мозъчния „растеж“, установява изследване на Университета във Вашингтон. Според него хората, които наблягат на кардиотренировки, са с по-добра концентрацията и по-високи умствени възможности от тези, които предпочитат стречинг упражнения. Така че задраскайте йогата, пилатеса и дори фитнеса, ако искате да станете по-умни. Най-добри резултати дава тичането. В изследване, проведено от д-р Чарлс Хилман и публикувано в списанието на Американския колеж по спортна медицина, са използвани три контролни групи. Първата тичала на бягащата пътечка, втората вдигала тежести, а третата си седяла кротко. Преди и след експеримента на групите раздали тестове, свързани със запаметяване. Тичащите били значително по-бързи и по-точни в отговорите си, докато останалите две групи не показали никаква промяна.

                       ПЕТ ГРЕШКИ, КОИТО ДОПУСКАТЕ НА БЯГАЩАТА ПЪТЕЧКА

Дозировка

За да бъдете по-умни, трябва да спортувате по 30 минути 3 или 4 пъти седмично. Изследване на университета „Дюк“ показва, че комбинацията между спорт и здравословно хранене подобрява с 30% мозъчните функции само за 4 месеца. „Редовните упражнения могат да увеличат количеството и на сивото, и на бялото вещество в мозъка и да подобрят начина, по който възприемате и запаметявате информацията“, казва д-р Хилман. Освен това упражненията подобряват пространственото мислене, ориентацията, концентрацията и настроението. Те намаляват и стреса - един от основните фактори, блокиращи притока на кръв в мозъка.

© iStock, Кардиоспортовете подобряват енергийния метаболизъм и така мозъкът получава повече глюкоза и хранителни вещества.

                     КАК ДА ДИШАТЕ ПРАВИЛНО ПРИ КРОС

Как се поумнява?

Теориите са три. Едната е, че подобряването на притока на кръвта при кардиотренировките прави създаването на нови клетки най-възможно именно в мозъка. При други спортове кръвта се съсредоточава в мускулите. Според втората теория кардиоспортовете подобряват енергийния метаболизъм и така мозъкът получава повече глюкоза и хранителни вещества. И последното предположение е, че спортове като тичането прочистват човешкия организъм от „боклуците“, които ни правят глупави. „Холестеролът залепва по стените на кръвоносните съдове и задържа обмяната на веществата, което означава, че до мозъка не достига всичко онова, от което той се нуждае“, казва д-р Лаура Бейкър от Университета във Вашингтон. „Нашите кръвоносни съдове приличат на водопроводни тръби. Когато каналите се запушат от боклуци, водата вече не може да преминава. А тичането променя липидния профил в мозъка и в същото време кара кръвта да тече по-бързо в кръвоносните съдове“, допълва тя. 

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser