Преминете към основното съдържание

Не пропускайте да включите броколи в семейното меню!

Този зеленчук е твърде полезен, за да бъде игнориран. А какво всъщност знаем за него? В света има над 200 сорта броколи във всички оттенъци на зеленото и лилавото. Полезните съставки в тях са толкова много, че всъщност броколите са полезни и за децата, и за възрастните. Ето какви са бонусите от този впечатляващ зеленчук за всеки член от семейството.
© iStock

За децата

Според повечето педиатри най-доброто захранване за кърмачетата около 6-месечна възраст е със зеленчуково пюре от зелени зеленчуци, включително и броколи. Този вид зеле не предизвиква алергии и се усвоява лесно. За растящия организъм е важно да получава достатъчно количество фолиева киселина (или витамин В9) - тя помага на белтъчините и глюкозата да се усвояват по-добре. А броколите съдържат доста от този витамин – 63 мкг на 100 г. Детето се нуждае и от калций - в броколите се съдържат около 50 мг на 100 г, което също не е малко. А пигментите в тях влияят положително на имунитета.

Вкусът на броколите е доста специфичен, затова е добре детето да се привиква постепенно към него – например първо да го смесвате с тиквички, моркови.

За бременните

Броколите са много полезни на бъдещите мами, особено по време на планирането на бременността и в първото тримесечие – най-вече заради повишеното съдържание на фолиева киселина, важна за нормалното развитие на плода, необходимите за бъдещата мама витамини и микроелементи (селен, калций, ретинол, витамин С и Е). В броколите има много калий и витамин К, което дава диуретичен ефект: това помага на организма да се справя с отоците, които през бременността не са рядкост.

Има един типичен за бременността проблем – желязодефицитната анемия, която може да бъде избегната с подходящата профилактика например с броколи, в които има желязо не по-малко, отколкото в цвеклото. Гинеколозите често препоръчват на бременните да си приготвят салата от сурови броколи – така този зеленчук е най-полезен. За да е още по-полезно и вкусно, към това блюдо може да се добавят плодове.

За дядовците и бабите

Съдържанието на омега 3 в броколите е важно за профилактиката на сърдечносъдовите заболявания. А каротиноидите помагат да се съхрани остротата на зрението. На първо място защитават от катаракта. Ако операцията по смяна на леща вече е направена, лекарите препоръчват да се консумират броколи в периода на рехабилитация.

Високата концентрация на витамин С и каротиноиди дава добър антиоксидантен ефект и забавя процеса на стареене. Важен е и фактът, че в броколите има по-малко пурини, отколкото например в цветното зеле – затова броколите може да се ядат и при подагра и камъни в бъбреците. В 100 г от продукта се съдържат 13% от дневната доза влакнини, които помагат при запек. Така храносмилателната система ще работи като часовник.

За мъжете

Някои от тях се отнасят подозрително към зеленчуците. Но учените от Университета „Хопкинс“ (САЩ) установили, че една порция броколи дневно понижава риска от развитие на рак на простатата. А магнезият в този зеленчук помага на организма на пушача да се справи с негативните последствия от въздействието на никотина. Броколите са подходящи и за хората, които се занимават сериозно със спорт. Комплексът от полезни вещества в броколите повишава количеството червени кръвни телца в кръвта, а така повишава издръжливостта.

За жените

В броколите има витамини от група В – тиамин и рибофлавин. Тиаминът поддържа работата на нервната система и сърцето. А рибофлавинът е важен за женската красота: за да бъде кожата в тонус, косата – здрава и блестяща, ноктите – твърди и равни. За онези дами, които искат да отслабнат, броколите са чудесен начин за потискане на апетита: в тях има много влакнини и малко калории – всичко на всичко 28 ккал на 100 г.
 

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser