Преминете към основното съдържание

Ново начало за ума и тялото

Когато се чувстваме добре спрямо собствените ни избори, това ни прави още по-уверени, че можем да постигаме успехи в редица други направления, твърди психологът Ина Иванова и ни дава няколко идеи как да посрещнем пролетта с лекота и вдъхновение

© TINA KAUPERT

Винаги се вълнувам, когато усещам първите признаци, че пролетта наближава. Изпълвам се с вдъхновение и оптимизъм. Обзема ме желание да започна отначало. Да изчистя всичко, което вече не искам да товари ума и тялото ми.

Когато говоря за трансформация, в главата ми изниква образът на една ларва, която търпеливо изминава своя път и се превръща в красива пеперуда, готова да полети към мечтите си. Да променим това, как се чувстваме психически, неимоверно е свързано и с начина, по който се чувства нашето тяло.

Ето и няколко идеи, които могат да ви помогнат да посрещнете пролетта с лекота и вдъхновение.

Нагласата е от изключително значение!

Всичко, което правим в нашия живот, е продиктувано от нуждата да избегнем болка или да изпитаме удоволствие. Изследванията по тази тема откриват, че хората ще правят какво ли не, за да избегнат болката, отколкото да изпитат удоволствие.

Искате да изключите вреден навик и да включите полезен такъв? Важно е да промените своята нагласа спрямо тях. Ако искате да промените собственото си поведение, трябва да промените начина, по който гледате на болката и на удоволствието. Промяната на това, как асоциирате различните неща, може да промени целия ви живот. Например може да асоциирате с „болка“ това, да изключите от менюто си определени изкушения и да тренирате редовно. Същевременно асоциацията ви с „удоволствие“ да е това, да се награждавате ежедневно със захарни удоволствия в следобедните часове.

© TINA KAUPERT

Как да постигнете промяна на собствените си възприятия за „болка“ и „удоволствие“?

Накарайте се да се чувствате по определен начин и вложете цялата си енергия в това. Вложете смисъл и в действията си. Да разбирате себе си, е ключова стъпка, за да можете да поставите под контрол действията си. Давам за пример физическите упражнения, но същият принцип може да се приложи към всяко друго нещо, което желаете да промените.

Ако искате да започнете да спортувате повече, но асоциацията ви, свързана с това действие, е болка, трябва да намерите начин да включите силно позитивна емоция. Това може да бъде чрез музиката, която ще си пуснете, или чрез това, да си купите спортен екип, който много харесвате и ще обличате с желание. Или да влеете позитивна емоция, ако спортувате на място, което харесвате...

Когато постъпите по този начин, вие ще добавите силно позитивна нотка към това, което ви кара да изпитвате негативни чувства. Това ще ви помогне да имате желание да го правите отново и да можете да постигнете постоянството, към което се стремите.

Ако дълбоко не харесвате тичането, не го правете! Има редица спортни занимания, между които може да избирате. Важно е наистина да харесвате това, което правите, и да го свържете с позитивна емоция. Кой човек би искал да прави редовно нещо, което дълбоко не харесва?

Същото важи и за здравословното хранене. Има толкова много вкусни рецепти и храни, които ще задоволят вашите сетива и ще захранят тялото ви с важните микроелементи, необходими, за да бъде то здраво, красиво и пълно с енергия.

Когато в главата ви има позитивна асоциация с дадена дейност, вие ще искате да я извършвате отново и отново.

Визуализацията е много мощен начин да „хакнете“ собствените си възприятия. Изследване, проведено през 2009 г. в университета Харвард, разкрива много за това. Учените изследвали мозъците на пианисти, докато свирят. Те искали да разберат кои части на мозъка се активират, когато действително свирят, и кои – когато само си представят, че свирят. Оказало се, че и в двата случая се активират едни и същи части на мозъка!

Редица изследвания показват, че мозъкът не прави разлика между въображение и реалност. Така че, когато визуализирате нещо, вие реално изграждате същите невронни връзки, сякаш действително се случва. Това помага да постигнете същата емоция. Принципът работи както в позитивен, така и в негативен план.

© TINA KAUPERT

Изкуството да отлагаме до безкрайност

Отлагането е разбираемо, тъй като асоциирате изграждането на нов здравословен навик или спазването на даден режим с болка („болка“ е метафора, няма се предвид реална физическа болка).

Нека да обърнем внимание на два базови принципа:

1. Хората обикновено ще вложат повече усилия в това, да избегнат болка, отколкото да постигнат удоволствие.

2. Това, върху което се фокусирате, се превръща във вашата реалност.

Да погледнем на проблема с отлагането систематично. Ако искате да отложите дадена дейност, то вие искате да избегнете болката, с която я асоциирате. Всичко зависи от това да промените собствените си нагласи и асоциации. И е напълно постижимо. С всяка крачка става все по-лесно, докато в един момент не можете да си представите да се върнете към старото.

Ново начало

Когато усетите първите положителни промени, ще се амбицирате да продължавате и мотивацията ви ще расте. Ще виждате как кожата ви се изчиства, тенът се избистря, тялото се изпълва с енергия, изпитвате бодрост и желание за все повече хубави случвания.

Нашето тяло е храм на ума. Когато се погрижим да обновим външната обвивка, усещаме, че всичко става по-ярко, по-красиво и по-смислено. Когато се чувстваме добре спрямо собствените ни избори, това ни прави още по-уверени, че можем да постигаме успехи в редица други направления. Грижата за здравето на тялото и на нашата психика ни прави много по-способни да се грижим и за нашите близки.

Когато промяната започне от ума, не след дълго ще видите как всичко около вас се променя за по-добро.

*Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на „Наука за хората“, компания, специализирана в провеждането на обучения по ефективно общуване и невербална комуникация.

Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser