Преминете към основното съдържание

Опровергаваме 6 мита за виното

Да пием или да не пием?

В сезона на виното всеки си търси причина да пие по една чаша всяка вечер, а понякога и от обяд. Все пак има известни притеснения, които ни карат да се замисляме за тази най-разпространена любима на повечето хора напитка.

Мит 1: Сулфитите в състава на виното са вредни за здравето.

Съдържанието на серен диоксид във виното е около 1%. - 10 мг/л. Изпозлват го за превенция срещу развитието на бактерии в напитката, окислението й и за да се поддържа свежестта. Ако сулфитите във виното са повече, трябва да бъде посочено на етикета. За сравнение Кока Кола съдържа 350мг/л, а в сушените плодове около 3500 мг/л. За повечето хора обаче тези стойности не са опасни и не водят до главоболие на сутринта. Вероятно причните за това са хистамините и тиамините.

Особено внимание на сулфитите във виното трябва да обърнат астматиците. В червеното вино това вещество е по-малко отколкото в бялото. Колкото повече е захарта във виното, толкова повече сулфити трябва да съдържа то.

Мит 2: Във виното не трябва да се слага лед.

Ако времето е топло, не се колебайте да добавите лед във виното си, за да ви е по-приятно за пиене. Ледът помага за подобряване вкуса на виното.

Мит 3: Алергия към виното.

Непоносимостта към алкохола често се бърка с алергия: и двете предизвикват зачервяване на кожата, запушване на носа, задух, а в някои случаи и сериозни симптоми на натравяне. Алергия към алкохол като такава не съществува: в този случай имунната система произвежда антитела, но при консумиране на алкохол това не се случва.

Често това е просто реакция на определени алергени в алкохола – ечемик, хмел, глутен и сулфити. Основният отговорен ензим за усвояването на алкохола е ALDH2. При азиатците неговата функция е блокирана заради полиморфизъм.

Мит 4: Червеното вино може да се комбинира само с месо.

Някога червеното вино било произвеждано предимно за комбинации с месо, а бялото било предлагано с рибни ястия. В червеното се съдържат повече танини, които се комбинират отлично с мазното месо. Бялото вино е по-кисело, което подхожда на рибните продукти. Но това са само общи правила, които днес се приемат за остарели. Избирайте според собствените си предпочитания.

Мит 5: Една чаша червено вино замества един час тренировки във фитнеса.

До това заключение стигнали през 2012 г. група учени от Албъртския университет в Канада. В изследването те имали предвид ресвератрола – антиоксидант, който се съдържа във виното. Той едва ли не можел да увеличи сърдечната честота и да увеличи мускулната активност, която да се доближи до тази като на упражнения във фитнеса.

Ресвератролът е полезен елемент за организма, който защитава кръвоносните съдове, разгражда съсиреци и помага на запазването на младостта на кожата. Той се съдържа още и в боровинките, фъстъченото масло, червеното грозде и черния шоколад.

Но две чаши вино не могат да заменят тренировките и не намаляват мазнината в тялото. Ресвератролът помага само за изгаряне на калории и за увеличаване на работоспособността.

Мит 6: Виното с годините става само по-добро.

Това твърдение не се отнася за всички вина. На остаряването на тази напитка влияят няколко фактора – преди всичко повечето вина не са предназначени за съхраняване в подземие, където могат само да се развалят.

Ако възнамерявате да подобрите качеството на виното, което пиете, необходимо е да го съхранявате при определена температура и да не го излагате на пряка слънчева светлина, както и да поддържате влажността на въздуха на 70%. Освен това ви трябва време и търпение.

Автор Люба Вангелова

Още по етикети

лайфстайл , гурме , вино
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser