Ако новото поколение се опитва да ни научи на нещо, то е да живеем без разделение и без предразсъдъци. „Правилата са, за да бъдат нарушавани“ е мотото, което води към промяна родените през новото хилядолетие. От модата и сексуалността до начина на живот като цяло.
Благодарение на еволюцията в технологиите, както и в мисленето на поколението Z, тези деца ни насърчават да скъсаме рестриктивните етикети и да приемем живота около нас такъв, какъвто е.
МОДАТА
Тя винаги е била огледало на обществените промени. Нали знаете, че по време на големи финансови кризи, дължината на полите рязко се скъсява? Учените са обяснявали тенденцията неведнъж.
Днес модата отразява промените в мисленето на поколението Z. Двуполовият модел все по-често бива заобикалян на Седмиците на модата. От февруари тази година в Ню Йорк дори има нова категория: „unisex / non-binary“.
През последното десетилетие много от модните марки се отказаха да представят отделно колекции за жени и мъже и сляха ревютата си в едно. Сред първите бяха Jean Paul Gaultier и Alexander McQueen, следвани днес от Gucci, Burberry, J.W.Anderson, A.P.C., Balenciaga... И не, не го правят, за да пестят от ревюта, защото бюджетите им са достатъчно разточителни, че да могат да си позволят всеки месец дефилета.
Повечето от тези марки не просто обединяват ревютата си, те се опитват да променят цялостната си концепция и да обединят колекциите си в едно – от двуполово разделение към унисекс дрехи и аксесоари. Вижте Gucci! Няма мъжки и дамски модели, всичко е унисекс – от очилата през дрехите до бельото и обувките.
Това, което можем да очакваме занапред, е с всяка следваща модна седмица да виждаме повече и повече неутрални по пол колекции. И не говорим само за андрогинен стил – този, който познаваме от последното десетилетие, а за мода, която преодолява правилата и слага край на половите различия.
СЕКСУАЛНОСТТА
От Кара Делевин до Кристен Стюарт и Джанел Мона – сексуалната ориентация на известните става все по-гъвкава и променлива. Дали е отскоро или просто през последните години те намериха смелост да оповестят публично в медиите разширяването на сексуалния си спектър, не е ясно. За разлика от края на миналия век, когато етикетите се ограничаваха до хомосексуални (гейове и лесбийки) и бисексуални, днес повечето се самоопределят като LGBTQ +, което включва пансексуални, омнисексуални, полисексуални и др. Оксфордският речник дори добави терминът „gender-fluid” през 2017 г., което отразява нарастващото признаване и приемане на хората, идентифициращи себе си извън традиционния двуполов модел.
Поколението Z не отрича привличането между мъже и жени, но дава ясен знак да разберем, че не полът е от значение в случая, а човекът, независимо от неговата сексуална ориентация и принадлежност.
ГЪВКАВИЯТ МОДЕЛ
Децата на новото време упорито вървят срещу стереотипите не само в модата и сексуалността, но и в живота като цяло. За тях принадлежностите (полова, професионална, национална, религиозна...) са отживелица. Те търсят нов, гъвкав модел на живот, който не ги натоварва с излишни правила, а напротив – опростява ежедневието им.
Проучванията показват, че хората на възраст между 16 и 24 години в повечето европейски държави искат да избягат от уседналия живот в големите градове и нямат нагласи за професионална кариера с работно време на бюро. За разлика от поколението, израснало през 70-те и 80-те години на миналия век, чиято основна амбиция беше стабилна кариера, собствен дом и семейство, сега техните наследници предпочитат да живеят и работят в движение. Бързоразвиващите се технологии поне са на тяхна страна. Днес е много по-лесно да счупиш веригите и да не си прикован на бюро и пак да вършиш същата работа от всяка точка на света.
П.П. Този текст е писан на телефон на 1300 км от редакцията на ELLE България.