Преминете към основното съдържание

Подарете си правилна стойка на тялото

7 съвета, с които лесно може да коригирате позата на тялото си и да подобрите дишането си

© iStock

Не само, че седим по цял ден пред компютъра, но седим неправилно: прегърбени и с кръстосани крака. Вижте какви са опасностите!

Часове и дни наред пред компютъра – това е ежедневието на голяма част от нас. Какво би бил съвременният човек без социални мрежи и лаптоп?! А болките в гърба и в главата, които се появяват от време на време са индикации, на които дори не обръщаме внимание и дори не се отразяват на настроението ни.

Според психотерапевта Сами Марго, правилната физическа стойка е не само добре за физическото състояние, но и за психическото. Човек с добра стойка и естествена извивка на гърба, без значение дали в седнало, в легнало или в изправено състояние, е човек, който се грижи за качеството си на живот.

„Неправилната поза води до изкривяване на гръбначния стълб, а това от своя страна уврежда работата на вътрешните органи, които получават по-малко хранителни вещества и кислород - обяснява остеопатът Адам Далисън. Това възпрепятства работата на жлъчката и на червата, с други думи – храносмилането е забавено, а това води до умора и депресия. Продължителното седене мже да причини високо кръвно налягане, повишен холестерол и риск от сърдечно-съдови заболявания.“

Лошата стойка на тялото оказва влияние и върху дишането – правим по-малки вдишвания и така постъпва по-малко кислород към органите. „Липсата на кислород подава сигнал за опасност към тялото, което увеличава чувството за стрес и умора – допълва Сами Марго. - Това, от своя страна, може да се отрази на качеството на съня.“

Когато изправите рамене и гръб, ще се почувствате по-уверени – може да тествате веднага това. Стойката и позата на тялото оказват влияние на настроението ни. Обратното също е вярно!

Лесно може да коригирате и запазите правилната си стойка в 7 стъпки:

1. Седете правилно на стол

Когато седите на стол, кръстът ви трябва да се опира плътно на облегалката, за да се поддържа кривата на лумбалните прешлени. Така гръбнакът ви не се натоварва. Краката трябва да са в рамките на стола, а не под него или кръстосани един върху друг.

2. Правилото за 30 минути

Важно е да седите на едно място не повече от 30 минути. На всеки 30 минути трябва да се изправяте и да постоите прави за няколко минути или да се разходите из стаята. Това ще отпусне и разтегне мускулите ви, а кръвта ще започне да циркулира по-добре.

3. Наблюдавайте стойката си по време на ходене

Дръжте гърба си изправен, отпуснете коленете си и стегнете бедрата си. Представете си, че на върха на главата си имате нишка, която ви тегли нагоре. Именно такава би трябвало да е стойката ви, когато ходите или седите. Още повече това веднага добавя сантиметър-два към ръста ви.

4. Внимание към коремните мускули

Това може да правите във всеки един момент – в изправено, в легнало или в седнало положение. Стегнете коремните си мускули и се опитайте да ги задържите така възможно най-дълго време. След това ги отпускайте леко, като се стараете да останете в положение, в което има леко напрежение в тази област. Опитайте се да го запазите възможно най-дълго време. Това може да засили мускулите на коремната ви преса и да предотврати болките в гърба.

5. Правилно позициониране на лаптопа

Когато държим лаптопа на коленете си, стойката ни непременно се нарушава много. Екранът винаги трябва да е позициониран на нивото на очите ни. Може да сложите под него няколко книги. Може и да не сте се замисляли, но е добре да ползвате външна мишка за лаптоп, а не тази на компютъра – дългите часове на работа с тази стойка също носят голяма вреда за стойката.

6. Развивайте осъзнатост за положението на тялото ви

Нашият мозък не е свикнал да забелязва лошата стойка. Но, ако вземете решение да се наблюдавате, скоро ще започнете да забелязвате моментите, в които трябва да се изправите и да работите за правилна поза и правилно дишане.

7. Организирайте работното си място

Проверете дали правилно е позиционирана мишката на компютъра на бюрото ви. Условно казано, ако компютърът ви е разположен на мястото на чинията, мишката трябва да е на мястото на ножа и вилицата. Столът трябва да е разположен на такова разстояние от бюрото, че да не се чувствате заклещени.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser