Преминете към основното съдържание

ПОДВОДНИТЕ КАМЪНИ на хоум офиса

Ако преди причината да се измъквате от леглото е била да не закъснеете за работа и денят ви е започвал с шеметно препускане, то сега имате възможност да стартирате сутрините си по съвсем различен начин. Как? Вслушваме се в съветите на психолога Ина Иванова

Имаше време, в което възможността да се работи от вкъщи беше мечта за много хора, а облага за малцина. Днес това да се работи от вкъщи е новото нормално, а и има редица позитиви.

Оказва се обаче, че това да се работи от вкъщи не е чак толкова лесно, защото има много подводни камъни, които могат да повлияят на положителната нагласа и на постигнатите резултати.

Ставане с желание

Нищо не може да ви мотивира за успешен ден, ако ставайки сутрин не знаете с кое да се захванете по-напред. Създайте си наистина добра причина, за да ставате! Ако преди причината да се измъквате от леглото е била да не закъснеете за работа и денят ви е започвал с шеметно препускане, то сега имате възможност да стартирате сутрините си по съвсем различен начин!

Винаги започвайте с това да оправите леглото си. Отделената от вас една минута има вълшебно въздействие върху нагласата ви към целия ден. В момента, в който го направите, вие вече сте започнали деня си с успешно завършена задача. Вашият мозък ще си каже: „Аха, справих се успешно“ и в този момент ще ви даде за награда доза допамин, който ще ви накара да се чувствате чудесно още преди да сте отпили от сутрешното кафе.

След това направете всички онези неща, които ще събудят духа и тялото ви – ободряваща напитка, здравословна закуска, сутрешни упражнения, разходка, медитация или четене. Ако преди сте отделяли около два часа, за да се приготвите да излезете и да пътувате до работа, сега можете да правите каквото друго пожелаете. Това е вашето време, насладете му се!

Създаване на позитивна и мотивираща атмосфера

Златно правило – не работете в леглото и по пижама, независимо колко изкушаващо ви се струва. Създайте си ритуал, който да ви подготвя психически за това, че влизате в режим „работа“. Ако работите и спите на едно и също място, това ще повлияе на качеството на съня и на вашата продуктивност.

Разделете двете дейности и така, че когато приключите с работата, ще може да се отдадете на истинска почивка в мекото легло.

Създайте кътче, на което да работите. Водете се от три принципа – да ви кара да се чувствате добре спрямо себе си, да провокира вашата продуктивност и да ви припомня, че вие сте професионалист и на това място ще правите бизнес. Винаги имайте и едно наум за това фона ви на заден план да е достатъчно подходящ, за да можете да провеждате видео разговори по всяко време.

Ритуали за вътрешна красота

Под вътрешна красота имам предвид онова приятно усещане за спретнатост, подреденост и че сте се погрижили за себе си отвън. Винаги сменяйте дрехите си, когато ставате. Не казвам, че трябва да се облечете сякаш наистина излизате. Това не е необходимо, освен ако не го искате и не ви помага да „превключите“ на работен режим. Дори и да се облечете удобно, задължително преминете през смяна на облеклото. Създаването на ритуал за вътрешна красота не е фокусирано върху това дали някой ще ви види или не. Направете го за себе си – тази грижа ще подобри освен настроението, а и самочувствието ви.

Независимо дали става дума за това да подберете дрехи с цвят, който ви харесва, да сложите малко руж, да направите косата на по-спретната конска опашка или да сложите някакво бижу и парфюм, който харесвате. Знаете, че когато положите дори малки усилия, можете да преобразите настройката си и така да знаете, че се приготвяте за нещо хубаво, което предстои. Този ритуал ще ви зареди с позитивизъм и добро настроение, дори подготовката да е отнела броени минути.

Работа по (биологичен) часовник

Има два типа хора – първите обичат да започват сутрините си с най-сложните задачи, а другите обичат да ги отлагат за по-късен час. Ако се чудите кое е най-правилно – подходете научно към този въпрос и разграфете деня и задачите си според това, кога се чувствате най-будни и енергични и кога сте най-вяли.

Според изследванията на Дженифър Акерман нашите мозъци са най-будни около 2,5 - 4 часа след събуждане. Това означава, че в този период тялото отделя хормони, които помагат да се подпомогне работата на мозъка. Благодарение на това, можете да разрешавате комплексни проблеми, да генерирате идеи и да преминавате с лекота през задачите.

За тези „енергичните часове“ насрочете всички важни задачи, които изискват пълната ви концентрация и действие с размах – важни имейли, видеоразговори, проекти. За времето, когато все още се разбуждате сутрин или сте леко уморени следобед избирайте по-ненатоварващи и рутинни задачи, които няма да ви изцедят докрай.

Знаете ли, че:

Съществува понятие, наречено „ефект на сутрешния морал“, което описва тенденцията хората да демонстрират състояние на силно морално съзнание и самоконтрол сутрин, но това отслабва с течение на деня. Смята се, че причината, поради която моралът ни спада, са редицата решения, които ни се налага да вземаме в хода на деня. Това съответно изтощава когнитивния ни потенциал и става все по-трудно да поддържаме високо нивото на морал. Например – в края на работния ден е много по-вероятно да се претупа дадена задача или среща, отколкото рано сутрин. Затова се старайте да запазите стратегическите и етични обсъждания с колегите за сутринта.

ЗА АВТОРА:

ИНА ИВАНОВА е организационен психолог и съосновател на „Наука за хората“ – компания, специализирана в провеждането на обучения по ефективно общуване и невербална комуникация.


Материал от сп. ELLE, бр. октомври 2020г.

Още по етикети

хоум офис
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser