Преминете към основното съдържание

Променете сценария или текста на песента

Най-ефективният начин да избягаме от рутината е като я превърнем в ритуал

© iStock

Алармата звъни първо в 6:00 ч., отлагате я няколко пъти. Придремвате или скролвате из социалните мрежи, там пак е пълна скука. Ставане, баня, коса, грим, кафе набързо, закуска... каква закуска?! Няма време за закуска, защото точно в 9:00 ч. трябва да сте в офиса... Здравей, претъпкано метро с хора с маски! Здравей, безумен трафик с търсене на място за паркиране накрая! Стигате в офиса навреме, даже 5 минути по-рано (ако няма сняг). В 11:00 ч. вече сте озверели от глад, поради което сте малко поизнервени... Но пък от вашия Inbox грее числото 134, освен това трябва да предадете онзи отчет не по-късно от 12:00 ч.

Алармата звъни в 5:00 ч., ставате почти веднага. Баня. Будите детето, заемате се с него. Както обикновено, то не е никак collaborative. Намира си 7 много по-важни неща от това, да се изпишка, да си измие зъбите и просто да се преоблече само. Водите напрегнат разговор за днешния му аутфит, понеже и двете ви предложения са отхвърлени, дъщеря ви иска златната рокля от коледното тържество или роклята на Елза, днес в училище ще има парти... А, иска и плитка като на Елза. Все пак по някое време успявате да излезете и за пореден ден детето ви отива последно на закуска, но поне е щастливо. И това е само началото, защото на вас ви предстои цял един работен ден, като първата цел е просто да стигнете до офиса (тук погледни сценарий 1).

Алармата не звъни, но се събуждате в прилично време свежи и отпочинали, защото сте morning person (може би). Освен че се събуждате в прилично време, всъщност точно заради това, имате време за всичко, включително да си направите закуска и да я изядете. Правите и кратка тренировка за тонус или медитация. Можете и да пиете кафе, отдадени на хармонични мисли. Пускате си любимото парче или няколко, дори цяла плейлиста, защото... имате време, както вече стана ясно. (С усмивка и търпение приготвяте и детето/децата за детска градина/училище.) Излизате прекрасни от вкъщи и сте толкова дзен, че изобщо сте над нещата, описани за съответния времеви отрязък в горните два сценария. На работа сте приветливи и продуктивни – мечта за всеки колега и шеф. Като цяло денят ви е перфектен. Не по-малко от вчерашния и утрешния.

Това, което исках да кажа, но се отплеснах твърде много, вие вече го схванахте. Който и сценарий да е вашият (а те не са само три, защото... разни хора, разни сценарии), основното е, че той е точно това – сценарий. Научили сте си го и го отигравате всеки ден. Това е вашата рутина. И колкото и разчертана сигурност да ви предоставя тя, съгласете се, че води със себе си и скука/стрес, както и... нищо ново. Като цял ден да не можете да се отървете от онова досадно парче, което чухте сутринта от слушалките на човека до вас в метрото.

Експертите съветват да се опитаме да превърнем рутинните си дейности в ритуали. Но нека бъдем реалисти, това не е възможно, затова просто си изберете една или две от тези дейности. Разликата между ежедневен ритуал и рутина е вашият субективен опит от самата дейност. Извикваме на преден план съответното отношение и променяме перспективата.

Подходете с намерение. Така рутинната дейност ще се превърне в ритуал. Създаването на ежедневни ритуали може да ни помогне да бъдем по-успешни, да се почувстваме мотивирани и вдъхновени, целенасочени и спокойни. Изберете една от вашите рутинни дейности и помислете как бихте могли да я превърнете от ежедневна задача на автопилот в по-смислено преживяване. Луси Гоуър, личен коуч и консултант, е съставила списък, който редуцирах и споделям с вас.

  • Ставането сутрин. Отделете си 3 минути, за да се съберете, преди да направите каквото и да било друго.
  • Приготвянето на закуската. Отделете време и за това. Превърнете я в ритуал, така ще имате положителен старт на деня си.
  • Храненето. Хранете се бавно и осъзнато. Не в движение, на крак или на бюрото.
  • Отиването на работа. Препълненият влак и висенето по задръствания са досадни и стресиращи, но са и възможност да се „изключите“. Висш пилотаж.
  • Малки разходки. Дори ходенето до метростанцията може да бъде ритуал, а не нещо, което правите автоматично и с отегчение. Разхождането на кучето – също.
  • Физическата активност. Превърнете потенето във фитнеса в положително изживяване. Кажете си, че можете да го направите. А ако абсолютно мразите фитнеса, изберете друг спорт и подходете към него като към ритуал. Ваш личен ритуал. Пробвайте PiYo.
  • Благодарност. В края на деня избройте нещата, за които сте благодарни – големи, малки, дори нищожни и напълно тривиални.
  • Вземането на душ/вана. Чудесно място за мислене и отново за „изключване“.
  • Почистването вкъщи. Това е скучна и досадна работа, но някои хора наистина я ползват като терапия.
  • Лягането вечер. Пълноценният сън има множество ползи. Превърнете рутинното си отиване в леглото в ритуал, спокоен и комфортен, без тревожни мисли и припряност, пробвайте да включите някакво дихателно упражнение например или да почетете няколко страници от интересна книга.
Създайте си ритуали, за да се чувствате добре

Вижте повече

Създайте си ритуали, за да се чувствате добре

Ритуалите за разтоварване не са лукс, а необходимост

8 сутрешни ритуала на красивите жени

Вижте повече

8 сутрешни ритуала на красивите жени

Кои са тези малки трикове, които гарантират, че ще се чувствате и изглеждате добре до вечерта?

По-изморени сте на сутринта? Тези 4 минути ще променят всичко!

Вижте повече

По-изморени сте на сутринта? Тези 4 минути ще променят всичко!

4 минути на ден са ни необходими, за да излезем от порочния кръг на стреса, умората и напрежението

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser