Преминете към основното съдържание

Рада Букова: „Всички сме зависими от това как изглеждаме“

За предизвикателството да си съвременен артист в България от първо лице
Рада Букова Victoire
Рада Букова Victoire © Личен архив

Представяме ви едно от лицата в тазгодишната образователната платформа „Въведение в съвременното изкуство“ на фондация „Отворени изкуства“ и галерия SARIEVContemporary – Рада Букова. Тя работи с видео, скулптура, звук, инсталации и пърформанси, а нейни изложби са представяне както у нас, така и в Европа. Защо лекцията й носи заглавието „Добре облечена жена“,  колко сме зависими от външността и с какви трудности се сблъсква като артист, споделя самата тя пред elle.bg.

© Личен архив, Рада Букова

Вие ще водите лекция „Добре облечена жена“. От какво беше провокирана тази тема?

Поканена съм на лекция първо, защото съм жена и после идва фактът, че се занимавам с изкуство. Досега не съм разглеждала съществуването си от тази гледна точка и това автоматично поставя акцента за мен върху това какво е да си жена. Преди време реализирах работа, при която за първи път използвах този израз. За мен той илюстрира невъзможността да се наложи правило за това кое е красиво или успешно. Тези определения зависят от контекста и не могат да бъдат обективни. При употребата на това заглавие за лекцията ме вълнува коя гледна точка е по-важна - тази на жената, или тази на художничката. Оценката винаги ме е водила до размисъл върху социалните норми и стереотипите на обществото ни. Лекцията ще бъде фокусирана върху именно тези моменти на оценка.

Все още ли трябва да вярваме на думите „по дрехите посрещат“? Развива ли се зависимост към външната обвивка?

В съвременното общество на образа ние всички сме зависими от това как изглеждаме. В голяма степен от това зависи и успехът ни в обществото. Първият контакт с личността се осъществява чрез обвивката, която носи информация за пол, възраст, принадлежност. Допада ми идеята, че позволява влизането в роля, пътуване през различните етажи на обществото, игра с кодовете. Но да не забравяме, че живеем в епоха, в която повече от всякога външният вид е универсален начин за дискриминация и от нас зависи да се наложим отвъд външността.

Има ли нужда да се говори повече за съвременното изкуство в България?

Винаги има нужда да се говори за изкуство, защото то е отражение на обществото. Задължително е да присъства в ежедневието, в училище, там, където не го очакваме, не като нова форма на консумация или светски живот, а като начин на опознаване на света. Всяка епоха има своят идеал и благодарение на произведенията, които сме наследили, можем да я анализираме и съпоставяме с друга.

Предизвикателство ли е да си артист в България? Какви са трудностите?

Да, именно защото е трудно поради това, че изкуството има много малко място в обществото. Другата трудност е свързана с липсата на заплащане от страна на институциите. Което от една страна е позитивно, защото изключва конкуренцията на меркантилна основа, но от друга страна пречи на цяло едно поколение да се проектира като артист и да се изгражда в тази посока.

Къде откривате своите лични провокации?

В ежедневието, там, където нещата са банални, еднозначни, равни въпреки класовите различия, там, където не можем да избягаме от характера на човешката натура, еднаква за всички.

Съвременните артисти могат да работят с всякакви изразни средства, материали и материи, но можем ли да говорим все пак за слагане на някакви рамки с цел избягване на хаотичност и нецеленасоченост?

Връщаме се отново към въпроса за правилата и стандартите. Изразните средства са точно това, което материализира мисълта. Това, което ми се струва най-важно, е тя да не бъде затворена в рамки. А ако ограничим средствата, чрез които идеите се реализират, тогава  отнемаме най-важното качество на изкуството - това да бъде различно от живота. Така или иначе различните материали дават конкретни характеристики на произведенията - трайни, нетрайни, комерсиални, декоративни... Избора на тези материали говори за намерението на автора.

Разговорът „Добре облечената жена“ с Рада Букова ще е на 24 юни от 17 ч.

© Личен архив, Рада Букова на ArtRotterdam

 

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser