Преминете към основното съдържание

Синята мания в красотата

Преди този цвят се смяташе за хладен, неестествен и дори малко демоде. Днес обаче отношението към синьото в бюти индустрията се промени и то постоянно завоюва нови територии
Чокър MAZE
Чокър MAZE © фотографии LINVILLE BELLE / WWW.LINVILLEBELLE.COM грим GABRIELLA TIPSA BRUUN / WWW.GABRIELLAT.COM асистент на гримьора CHRISTINE HOLM коса MICKY ANDERSEN ретуш NADIA SELANDER / WWW.NADIASELANDER.COM модел EMILIE PORSE @LE MANAGEMENT

Как само го харесвахме! А после го ненавиждахме. Сега пак го харесваме! Надали има друг цвят в козметиката, който да е преживял толкова възходи и падения, колкото синият. Допреди тридесетина години той беше фаворит на жените. Спомняте ли си как всички имаха (а някои и още имат) онзи небесно син молив, с който ограждаха очите си. След това сините клепачи останаха в историята. И с течение на времето се превърнаха в символ на миналото като перхидролено русата коса и химическото червило.

В изгнание

Синият цвят в грима излиза от мода не само у нас и бившия социалистически лагер. През последните 30 години световните трендсетъри го използваха възможно най-малко. Но ако у нас причината е „политическа“, то по света е „спортна“. Говорим за инструкторките по аеробика от 80-те години. По време на модерните тогава телевизионни тренировки те прекалено щедро нанасяха синьо върху очите си. Логично е с изчезването на модата на гетите, подскоците и Джейн Фонда сините сенки също да изчезнат от екрана. Но работата не е само в спорта. Синият грим тогава е популярен и при танцьорите, диско певиците и други звезди от развлекателния бранш. Така че, без особени драми, светът се раздели със синия цвят.

90-те години бяха триумф на пясъчните оттенъци, прозрачните глосове и правите коси. В началото на новото хилядолетие диско модата започна бааавно да се завръща. И ние отново с радост приехме обемните прически, научихме се да рисуваме котешки очи, но така и не се върнахме към модата на сините клепачи. И въпреки че гримьорите често-често се опитваха да пропагандират небесно сините оттенъци не само на подиума, но и в грим колекциите (спомняме си за колекцията Denim на CHANEL от 2003 г.), публиката беше непреклонна. Не! Бежовите, кафявите, златистите, сивите сенки бяха на върха и с все така перфектна репутация. От няколко години обаче всички започнахме да усещаме синия вятър на промяната.

По свой път

За реабилитацията на синия цвят гримьорите избраха обходен маршрут. Те дълго време ни убеждаваха как трябва да използваме синьото, но с мярка, умерено. Например да се слагат лазурни сенки само във вътрешния ъгъл на окото или в края на долния клепач. Този трик „обира“ жълтеникавия оттенък и придава сияние – аргументът е добър предвид все по-динамичния живот, който живеем и който се отразява върху очите ни. Освен това синьото прави погледа по-дълбок, ако го нанесете в сгъвката на горния клепач, а във външния ъгъл ги удължава загадъчно. Вниманието е привлечено!

Така постепенно всички марки, а и самите ние започнахме да връщаме небесния оттенък в нашия грим арсенал. Сега ми е трудно да се сетя за лятна грим колекция, в която да няма нещо синьо. Дори и да е само един молив или лак за нокти. А често синьото си проправя път и в зимните предложения, когато марките предпочитат по-наситените му и дълбоки нюанси. Вижте и модния подиум – синьото вече няколко години присъства неизменно като червеното червило.

Универсална красота

И точно както червеното червило, така и синият грим отива на повечето жени. Важно е само да подберете правилния тон и техника за нанасяне. Ето ви няколко идеи:

  • Ако очите ви са уморени, колкото по-светли са сините сенки, толкова по-добре. Тайната е в това, че синьото озарява бялото в окото. Изберете кобалтов или сапфирен нюанс.
  • Подчертайте сините сенки, като нанесете плътен слой черна спирала. Когато подчертавате миглите си, яркият цвят не изглежда толкова агресивен.
  • Не се притеснявайте да сложите син молив във вътрешния ъгъл на долния клепач. Така ще добавите малко цвят във визията и ще оставите яркото червило да си почине за малко.
  • Много е важно при синия грим кожата да е перфектна и матирана, за да може той да изпъкне. Заложете на покривен фон дьо тен и коректор, за да постигнете тази визия.

Небето в ръцете

Ноктите са друга работа. Синият цвят в маникюра никога не е бил табу, защото е доста по-загадъчен от червения или бежовия. През 1999 г. излиза лятната колекция грим „Африка“ на марката HELENA RUBINSTEIN. Голямата звезда в него е синият лак за нокти, който свършва буквално за дни. Но много малко жени го носят на ръцете си. Вижте, при педикюра обаче той става истински хит. Явно хората тогава не са били толкова смели, за разлика от сега.

И все пак реакцията на жените по отношение на синия лак ми се струва странна. Много са тези, които го харесват, но са малко онези, които се осмеляват да го носят. Аз лично го избирам доста често, но предпочитам тъмносиния нюанс, тъй като тюркоазеният ми изглежда прекалено младежки и лекомислен.

Цветен избор

Синият цвят в бялата козметика пък е нещо съвсем различно. Работата не е толкова в неговото хроматерапевтично въздействие (отпуска и нормализира обмяната на веществата). Сините оттенъци се асоциират с вода, свежест и утоляване на жаждата и са се превърнали в символ на хидратацията. Психолозите доказват, че сините текстури на овлажняващите продукти внушават по-голямо доверие у потребителите. Между другото цветът на текстурите играе голяма роля при избора на продуктите. Същите психолози потвърждават, че жените предпочитат подхранващите кремове да са в розово. Клиентите, които искат матова кожа, ще изберат крем в зелено. Значение има даже цветът на опаковките. Бурканчетата в тъмносин цвят асоциираме с нощната грижа, а по-светлите нюанси – с дневната.

Скъп приятел

Любопитен факт е, че според изследванията на маркетолозите жените са склонни да платят с 30% повече за крем със синя опаковка, отколкото за такъв с бяла или розова. Защо продуктите в тази гама ни се струват по-ефективни? Работата е там, че синият цвят винаги е олицетворявал кралската власт, разкош, благородство. А това струва (по-)скъпо. И донякъде този факт обяснява защо синият цвят е символ на луксозни марки като GUERLAIN и LA PRAIRIE. Въпреки че всяка има своята история. Бурканчетата на GUERLAIN произлизат от първия продукт на марката, лансиран през 1761 г. за кралските особи на Франция. Цветът му бил избран като символ на аристокрацията и властта. При LA PRAIRIE индиго нюансът принадлежи на звездната линия на марката Skin Caviar. Уникалният й състав се подчертава от космическия син цвят на флакона, който между другото е бил избран и заради асоциацията с морето. Но според мен астрономическата версия си пасва особено добре с цената на крема.

Синята брада

Повече от половината мъжки аромати са затворени във флакони с небесни, сапфирени или други благородни нюанси. Което е психологически правилно. Асоциирайки се с прохлада, свежест и едновременно с това с мъжество и аристократизъм, синият флакон става своеобразен гарант за аромата на съдържанието. Консултантка в парфюмериен магазин ми каза, че при избора на подарък за мъжете си жените по-често купуват аромати в сини флакони. В женската парфюмерия синият цвят се среща рядко. Затова сините дамски аромати в историята са доста малко. Но пък какви! Shalimar на GUERLAIN или небесно синият Angel на THIERRY MUGLER са се превърнали в легенди. Към тях добавете и Light Blue на DOLCE&GABBANA, както и сините попълнения на DKNY. Но изключението само потвърждава правилото. И ако в грима синият цвят вече е на върха на тенденциите, то в парфюмерията цари мъжки диктат. Но това сякаш е нормално. Все пак и за мъжете трябва да остане нещо ексклузивно синьо.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser