Преминете към основното съдържание

София Грънчарова: „Процесът на артиста няма работно време“

Използвайки различни творчески похвати в работата си, младата българска художничка показва променливите функции на комерсиалните изображения, откъсвайки ги от техния първоначален контекст. Чрез изложбата си „Безкраен коктейл“ тя ни позволява да станем част от нейния визуален свят на форми, цветове, материи и текстури с помощта на дигитални филтри на добавена реалност.

© М. Енева

Критикуваш ли с работата си консуматорския свят или по-скоро го онагледяваш?

Живеейки в консуматорския свят, се опитвам да го погледна отстрани доколкото е възможно, да го фрагментирам и да извадя елементи от него, за които виждам смислена алтернатива, била тя и експеримент. Мисля, че онагледяването и критиката могат да съществуват заедно.

Колко често си купуваш списания?

Не редовно. Когато видя страница, която ме привлича, купувам цялото списание. Може да прекарам месеци, без да си купувам, а след това да си взема 5 наведнъж.

Ти самата използваш формата на списанието в своите творби. Разкажи повече за визуалните книги, които издаваш?

Форматът на книгата ми допада изключително много. Точно играта в подредбата ме привлече първоначално. Започнах да експериментирам и с познатите й характеристики и докъде е тяхната граница. Правила съм книги със страници от плат, от коса, с вълшебни камъни, за един пърформанс направих книга, висока колкото мен, и я прочетох на сцена. Форматът и материалите следват логиката на съдържанието и гледам да работят в симбиоза. И все пак в книгите ми почти винаги има изображения, взети от списания. Преместването на тези изображения в подобна форма, но в съвсем различен контекст, е интересното за мен. Как те могат да функционират без първоначалното им предназначение.

В „Безкраен коктейл“ защо подбра да „изрежеш“ от контекста им точно тези цветове, детайли и текстури?

Изборът е интуитивен. Когато разлиствам списанията или разглеждам сайтове, веднага решавам кое ме интересува и кое не. Не го подлагам под съмнение или много размисъл в момента на избора. Достатъчно време отделяме за анализи, аз самата мисля, че понякога прекалявам с логичното мислене, и затова този момент на избиране ми е толкова ценен такъв, какъвто е.

Вълнува ли те модният свят?

Вълнува ме като културен артефакт, привлича ме от малка, влияе ми и затова се занимавам с него, искам да разбера какви са механизмите, които го движат, които обработват и боравят това, как човекът се вижда и самопредставя. Модата е израз на много процеси – социални, политически и икономически. Въпреки че привидно се занимава с повърхността и с външното, в нея са вплетени страшно много други наративи. Най-много ме интересуват изображенията, способността им да повлияват на толкова много хора и чрез работите ми търся други функции, не толкова „практични“ за тези изображения. Защото мисля, че те могат много повече. А чрез мисълта за тези възможни други функции може би ще можем по-ясно да си представим и една по-различна глобална картинка.

С филтрите за Инстаграм „връщаш“ посетителя обратно в реалността на дигиталната манипулация. Това не е ли в разрез с идеологията на съвременните арт пространствата – да оставят индивида изолиран от външния свят?

Идеята за белия куб, който изолира произведението и се превръща в нещо като негов храм, е много известна и вече на доста години и много професионалисти се занимават с нея, особено с нейната критика. Работата с тези виртуални филтри ме заведе в едни нови идейни посоки, които не бях очаквала. Все повече се концентрирам върху присъствието на тялото, мисля си за неговата анонимност, за неговата функция на бяло платно или закачалка за продукти, материали и идентичности. И така, с тези виртуални филтри, освен че каня посетителите да се включат по различен начин в изложбата, започвам и да дълбая в тези идеи и може би да се намесвам в пространства, където физически не е възможно.

Какъв е профилът на зрителя, който ще се внуши от изкуството, което правиш?

Красив, с крив нос, ясно изразени скули, щръкнали уши и лека хитра усмивка.

От какво се вдъхновяваш?

От живота, който ме заобикаля и който живея. От цветове, светлина (все пак съм визуален артист), от синхроничност между думи и действия, от въздуха, от хората, които обичам и уважавам, от неочакваните комбинации, от смешните неща.

Като млад артист какви са трудностите, с които се сблъскваш?

Нещо, за което не се бях сетила, когато бях на 18 и кандидатствах в университет за професионални артисти, е, че това не е професия, с която ще си намеря работа след завършването. Това е и нещо, за което изобщо не се говори достатъчно по време на обучението. Има известна трудност в това, да имаш офисна работа, която ти е някаква сигурност, но и която ти взима

голяма част от времето, и да вършиш истинската си работа през останалото време. Процесът на артиста няма работно време, той е постоянно и навсякъде.

Друго нещо, което ме дразни, са ситуациите на конкуренция, които съществуват в света на изкуството, но са някак си принесени отвън. Но няколко прояви на емпатия и колективност, които наблюдавам в артистичния свят напоследък, ми припомниха, че може и иначе. Не се оплаквам. Каквото не ми харесва, мога да се опитам да го променя.

Какви са артистите, които успяват да грабнат вниманието на публиката днес?

Надявам се да бъдат тези, за които начинът на живот, вътрешната им етика и работите, които показват, са в хармония. Искреността, самоиронията и безкрайният експеримент са също доста важни качества.

Какво за теб означава „добро изкуство“?

Не мога да дам определение. Може би такова, което ти дава освобождаващи сили?

Къде да търсим твои творби през 2020 г.?

2020 г. се очаква да бъде доста динамична, активно работя по развитието на нови неща и ще имам щастието да ги покажа на няколко места. През 2020 г. съм стипендиант на националната стипендия „С усилия към звездите“ и с тяхна подкрепа ще работя по няколко проекта, но още е рано да разказвам подробности. Отделно в момента правя и завършвам магистратура по визуални изкуства в Брюксел, така че се работи на няколко фронта, за мен е вълнуващо и нямам търпение да го споделя с публиката.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser