Преминете към основното съдържание

Спорт и програма максимум

Най-добрите съвети – от тези за калориен мениджмънт до подбора на час за масаж
© Thinkstock

Искате по-добър фитнес резултат? Тогава обърнете внимание на етапа след самите тренировки! 

Утоляване на жаждата

Повечето видове спорт са свързани с обилно потене. Най-добрият начин да наваксате с отделеното количество течности е след тренировката да пиете много вода. До тук нищо ново. А какво ще кажете за домашно направен микс от напитки? Защото тялото ви се нуждае не само от течности, но и от минерални вещества и въглехидрати, за да може да се възстанови и да се оформи красиво. Готовите фитнес напитки обаче често съдържат и захар, както и излишни калории. Стойте настрана и от изотоничните напитки – те също са с много захар.

ELLE рецепта: Смесете любимия си фреш с минерална вода в съотношение 1:2. За повече свежест можете да замените обикновената минерална вода с газирана такава.

„Умно“ хранене

За него се запасете с калкулатор! Защото, без значение дали искате да отслабнете, или вече сте доволни от фигурата си, само ако се храните правилно, ще постигнете целта и ще задържите мечтания резултат. Ако ядете недостатъчно например, няма да можете да оформите красиви мускули. Основното правило е: след тренировка приемайте 50% от калориите, които сте изразходили по време на спорт.

ELLE пример: Ако сте правили джогинг един час и така сте изгорили 600 калории, порцията ви след това трябва да съдържа 300 калории. 60% от тях следва да са въглехидрати (по 1 грам въглехидрати на килограм телесно тегло). Така отново ще се заредите с енергия. Протеините пък са важни за мускулното възстановяване и оформяне, затова им отделете около 30% от менюто. Останалите 10% са за мазнините.

Динамично разтягане

Открай време стречингът е считан за панацея срещу схващания, мускулни болки и травми. Но по-нови проучвания сочат, че само целенасоченото и дозирано разтягане има смисъл и че понякога е по-добре дори да го пропускате. След много голямо натоварване например то може да нанесе повече вреда, отколкото полза. И все пак, стречингът е задължителен след силови тренировки, където редуцира схващанията и характерните за съответния спорт съкращения на определени мускули.

ELLE съвет: След тренировка направете динамично разтягане. За разлика от статичното, при което задържате тялото в дадена поза 20-30 секунди, динамичното се прави с пружиниране или махове в съответната посока до достигане на пълния обхват на разтягане. Преди тренировката служи за загряване, а след нея ускорява обмяната на веществата и възстановяването на мускулатурата.

Помощ при мускулни спазми

Какво точно представляват те, науката всъщност не знае. Предполага се, че се дължат на увреждания на мускулното влакно, на няколко влакна или на цяла група мускули. Срещу характерните болки помагат съветите на опитни спортисти. Например – да не правите пауза, а да продължите с тренировките, само че нека са по-леки. От полза са също сауната, сокът от череши (съдържа ударно количество противовъзпалителни вещества и антиоксиданти с обезболяващо действие), Шуслерова сол 7 (магнезиум фосфорикум), както и хомеопатични мехлеми с арника.

Време за масаж

Няма нищо по-приятно от масаж, който отблокира натоварените мускули. И все пак, внимание! Според нови проучвания е по-добре да изчакате един-два часа след спортна дейност, преди да отидете на масаж. Причината: масажът непосредствено след тренировка има ефект само върху кожата – усиленото кръвообращение почти не достига до самите мускули, когато те са блокирали от напрежение. Ако изчакате малко, си гарантирате не само повече наслада, но и по-силен противовъзпалителен и регенериращ ефект.

Към душ-кабината

Душ веднага след тренировката? По-добре не! Препоръчително е да изчакате 10-15 минути, колкото продължава фазата на потенето след спортуване. Ако се мушнете директно под душа, топлата вода ще го накара да продължи да се поти. Затова – изчакайте, а после, като нагласяте водата, нека тя да е по-хладка. Цитрусовите и ментовите душ-гелове ще ви помогнат да се освежите, лавандуловите – да разпуснете. Тъй като порите се отварят по време на тренировка, гримът ще е проникнал по-навътре в кожата ви. Изберете нежен, но дълбокопочистващ продукт за отстраняването му.

ELLE съвет: След душа нанесете лосион за тяло със стягащ ефект – действието му ще е по-забележимо, защото кожата ще е добре кръвоснабдена.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser