Преминете към основното съдържание

Спортът - 6 ползи за здравето

Спортът е полезен за здравето. Стимулира сърдечната дейност, укрепва имунната система, допринася за доброто ни самочувствие... Въпросът е какъв да практикуваме и в каква доза? Ето и съветите на специалистите.
© iStock

Спортувайте, за да:

  • укрепите имунната си система

Как става това? По време на физическо усилие се увеличава броят на белите кръвни телца. Обяснението: активността стимулира освобождаването на хормоните на стреса, които пък от своя страна позволяват на белите кръвни телца, разположени по стените на кръвоносните съдове, да преминат в кръвообращението. Колкото повече бели кръвни телца има в кръвта, толкова по-добри са защитните сили на организма.

Защо е полезно? Така по-лесно ще понасяте климатичните промени, тъй като ще бъдете по-устойчиви на вируси при общуване с болни хора. Но избягвайте всеки ден да практикувате изтощителен спорт. Има риск ефектът да е обратен и да изчерпате резервите си.

Препоръчваният спорт: в зала.

Допълнителен съвет: ако сте настинали при разходка под дъжда, прекарайте 20 минути под топлия душ. Това ще стимулира имунната ви система.

© iStock

  • стимулирате сърдечната си дейност

Как става това? Физическата активност разширява артериите. Макар че по време на спорт кръвното налягане се покачва в резултат на ускореното биене на сърцето, кръвта циркулира по-добре. И съответно в спокойно положение артериалното налягане се понижава. Впрочем сърцето е мускул. Благодарение на спорта той укрепва.

Защо е полезно? Първо, заседналият начин на живот благоприятства натрупването на холестерол в организма, което удвоява риска от сърдечносъдови заболявания. Второ, редовното спортуване регулира сърдечния ритъм. А по-спокойният сърдечен ритъм /60 пулса в минута в състояние на покой/ е гаранция за по-добра издръжливост на физически усилия в ежедневието. Това пък понижава риска от сърдечна криза. Но внимавайте: физическото натоварване, при което се задъхвате, не е полезно за здравето.

Препоръчваният спорт: плуване, каране на велосипед, бягане, бързо ходене.

Допълнителен съвет: колкото по- разнообразни са спортните ви активности, толкова по-добре. Когато се приберете вкъщи след работа, закалени от редовните тренировки, предстоящото пазаруване в кварталния магазин или заниманията с децата, няма да ви изтощават толкова.

© iStock

  • укрепите костите си

Как става това? Дори най-леката физическа активност е вид агресия за организма и в частност за скелета. Тя принуждава костите да се възстановяват, да се възпроизвеждат, което ги прави още по-здрави. Така спортът допринася за калцификацията. Редовната спортна активност намалява декалцификацията, която започва след 25-годишна възраст.

Защо е полезно? Като се бори с декалцификацията, спортът ни предпазва от остеопороза по време на менопаузата. При евентуално подхлъзване или падане здравите кости по-трудно се чупят.

Препоръчваният спорт: бягането три пъти седмично, гимнастика или тенис. Внимавайте обаче да не надвишавате 5-6 часа седмично.

Допълнителен съвет: приключвайте всеки джогинг или партия тенис с лека 

© iStock

  • за да облекчите болките в гърба

Как става това? Нека не забравяме, че между бюста и таза единствената костна структура е гръбначният стълб. Ето защо е добре да укрепвате мускулите, които се намират в тази зона: коремните и лумбалните. Те са връзката между горната част на тялото и долната. Като се контрактират коремните и лумбалните мускули поддържат гръбнака в добро състояние. При редовно трениране предпазват от лумбаго. Горещо се препоръчва още джудо. Този спорт ще ви научи да контролирате положението на гръбначния си стълб. Многобройни медицински изследвания доказват ефикасността на спорта при лумбаго. Нещо повече: едно от тях разкрива, че повечето от зараждащите се лумбални проблеми изчезват, ако спортувате карате.

Защо е полезно? Когато стимулирате коремните си мускули, тъканите на стомаха ви също укрепват и това предотвратява слягането на гръбначните прешлени. А това ще ви помогне по-добре да понасяте продължителното седнало или изправено положение. Спортът укрепва лумбалните мускули. а така без проблем ще повдигате всякакви предмети в ежедневието. И накрая практикуването на спорт значително намалява острите болки и лумбагото.

Препоръчваният спорт: мускулни упражнения, различните видове бойни изкуства, джогинг, стречинг, танци и лека гимнастика.

Допълнителен съвет: източните бойни изкуства ще ви научат по-добре да координирате движенията си.

© iStock

  • повдигнете самочувствието си

Как става това? По време на физическо усилие организмът произвежда ендорфини. Тези хормони ни карат да се чувстваме приятно и позволяват по-спокойно да посрещаме трудностите на живота. Усещането за умора изчезва. И накрая по време на спортна активност мозъкът е стимулиран от различна информация като например тази да не паднем или как да извършим някакво движение. А всички се чувстваме по-добре, когато духът ни е бодър.

Защо е полезно? Когато ежедневието ни е прекалено напрегнато, организмът ни произвежда повишено количество адреналин, което се натрупва у нас. Едва когато се освободим от него, ние се отпускаме психически. А физическата активност е консуматор на стрес. При активно спортуване организмът привиква да се възстановява по-лесно в напрегнати ситуации и се уморява по-малко в ежедневието.

Препоръчваният спорт: ски, танци, ходене пеша по 20-40 минути на ден. Последното прогонва тревогата...

Допълнителен съвет: релаксацията е много ефикасна при стрес и депресия.

 

Още по етикети

спорт , здраве
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser