Преминете към основното съдържание

Спортувайте според ендокринната си система

Системата на американския лекар д-р Елиът Абраванел ще ви помогне да определите какъв е вашият тип

© iStock


Какъв ендокринен тип тяло имате - хипофизен, щитовиден, лимфен или крушовиден? Това не е поредният тест, а сериозна класификация на хората според доминиращата им ендокринна характеристика, изготвена от американския лекар и диетолог д-р Елиът Абраванел. Неговата теория напоследък отново стана актуална. Вероятно защото предлага балансиран вариант от естествено хранене и физическа активност. Тя печели много, поставена срещу нароилите се строги диети, изключващи един или повече продукти, при които има бърз резултат, но с нетраен ефект. Голяма част от холивудските актриси поддържат фигурите си именно съобразявайки се с ендокринните си характеристики.

Принципът на разделяне при този тип класификация е на базата на четири жлези – хипофизна, щитовидна, надбъбречна (лимфен тип) и полова (крушовиден тип). В първите три категории попадат и жени, и мъже, докато четвъртата – половата, е характерна само за дамите. Тоест само при тях половите жлези могат да окажат цялостно влияние върху тялото. Всъщност неговата форма зависи в голяма степен от доминиращата жлеза, по същия начин както отделените хормони от същата доминираща жлеза определят някои личностни характеристики – весел характер, склонност към самота, силна воля и т.н. От жлезата зависят и метаболитната активност, естественият биологичен часовник и т.н. Такава е в общи линии теорията на д-р Абраванел. Въз основа на проучванията си той изготвя препоръчителен спортен режим, както и подходящо меню. Идеята е, че определени храни и упражнения могат да спомогнат или да попречат на функционирането на съответната жлеза и затова е добре да се наблегне на тренировки и храна, подпомагащи функцията й, а не утежняващи я. За разлика от повечето диетолози, американският лекар не забранява никакви продукти, но предупреждава, че с консумацията на някои трябва да се внимава.

ЕНДОКРИННИ ПРОФИЛИ

Хипофизен тип (Доминираща жлеза - хипофиза)

Хората, които попадат в тази категория, се отличават с пухкаво тяло и подчертано младежка външност. Те са и най-младолики от четирите типа. Силуетът им е заоблен, със закръглени зони, но това не дразни, а създава илюзия за бебешка мекота, не за пълнота. Хипофизният тип хора са винаги усмихнати, любезни, със забавен характер и с тях лесно се общува. В по-негативен план могат да бъдат затворени, вглъбени в себе си и понякога дистанцирани и дистанциращи. Най-добре се чувстват, когато работят самостоятелно и се веселят задружно. За да изглеждат добре, в менюто им не трябват да липсват храни, стимулиращи хипофизата: мляко и млечни произведения и от време на време сладкиши.

Подходящ спорт – каквото и да изберат, добре е да тренират три пъти седмично. Тай чи е идеалният вариант. Според д-р Абраванел подходящи за хипофизната група са ниско интензивното кардио (бързо ходене, плуване) и тренировките с леки тежести.

Щитовиден тип (Доминираща жлеза – щитовидна)

Ще ги познаете отдалеч – те имат впечатляваща фигура: широки рамене и тесен ханш. При това в комбинация с много фина костна система, което им придава изключителна елегантност. Обикновено проблемите им са в горната част на тялото. Ако се случи да натрупат килограми, излишните тлъстини се струпват именно по ръцете, раменната част и изобщо от талията нагоре. Като характер това е най-артистичният от четирите типа. Като натура щитовидният се колебае от изпепеляваща енергия до пълна леност. Според специалиста причината е в променливата функция на щитовидната жлеза, която редува периоди на висока и ниска активност при хората от тази група. В негативен план – опасност от депресии. Добре е в ежедневното меню да не липсват бързи въглехидрати, тоест сладки неща. Разбира се, без прекаляване!

Подходящ спорт – В повечето случаи хората от този тип нямат нужда от специални тренировки с цел оформяне на силуета, защото рядко се случва да натрупат килограми (изключение са тези, които имат заболявания на щитовидната жлеза). За поддържане на фигурата е достатъчна ниско интензивна кардио програма два-три пъти седмично – продължително ходене, зумба.

Лимфен тип (Доминираща жлеза – надбъбречна)

Представете си Арнолд Шварценегер. Е, точно така изглеждат мъжете от лимфния тип: широки рамене, добре развита мускулатура, силен торс и склонност към натрупване на тлъстини в коремната област или по гърба. Почти същите проблеми с теглото и фигурата имат и жените от тази група. Може да се каже, че това е един от най-проблемните (заедно с половия тип) профил и с най-сериозна склонност към напълняване. За разлика от половия обаче напълняването при лимфния тип е в считаната за рискова зона от лекарите - коремната. Затова поддържането на нормално тегло е от жизнено значение. Представителите на лимфния тип се отличават със силна воля, издръжливост, постоянство, което прави възможна по-строгата дисциплина. Сред храните, които стимулират надбъбречната жлеза, са червеното месо, пилешкото, яйцата, сиренето и рибата, но с едно важно условие – да се внимава с количествата им!

Подходящ спорт – за да се радват на хубава фигура и добро здраве, хората от този тип трябва да тренират минимум 3 пъти седмично. Идеалният вариант е всеки ден по 30 минути, но при липса на достатъчно време и три пъти седмично стигат. Задължително е да изготвят със специалист комбинирана програма, включваща както тежести, така и кардио (джогинг, колоездене, плуване).

Крушовиден тип (Доминираща жлеза – полова)

Прословутите задни части на Джей Ло са един от основните отличителни белези на крушовидния тип. По-просто казано, дамите от тази група имат силно изразен женствен силует: широк ханш, тесни рамене и, за съжаление, тенденция към натрупване на тлъстини в областта на ханша и бедрата. Както при лимфния, така и крушовидният тип се нуждае от строги и редовни тренировки и от известни ограничения в храненето. За разлика от лимфните хора обаче те нямат нужната воля. Могат да отстояват докрай целите си, но и много лесно се отказват от борбата. Не ги търсете сред спортистите, редовните упражнения просто не са за тях. По отношение на храната основният им враг са пикантните храни и твърде мазните храни, тоест онова, което те харесват най-силно.

Подходящ спорт – задължително е да тренират редовно и поне три пъти седмично. Д-р Абраванел препоръчва високо интензивна кардио програма, изготвена от фитнес инструктор. Джогинг, плуване, тае бо, както и пилатес са сред добрите варианти за спортуване.

© iStock

Кой е той?

Елиът Абраванел е американски лекар и диетолог, създал системата за поддържане на тялото Body Tipe. Тя се основава на негови проучвания още от 70-те години на миналия век. Програмата е представена за първи път официално през 1985 г. в Ню Йорк. А книгата му Dr. Abravanel's Body Type Diet and Lifetime Nutrition Plan става абсолютен хит. През 1999 г. и преиздадена и допълнена от 50-минутна видеопрограма със специална гимнастика. В днешно време има над 15 лицензирани съветници в цял свят, а системата на д-р Абраванел продължава да е изключително актуална, особено сред звездите.


Още по етикети

спорт , добра форма
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser