Преминете към основното съдържание

Телемедицината е светъл лъч в условия на пандемия

Онлайн консултациите са възможни в XXI век, а в момента са и силно препоръчителни

© iStock

Ако не сте чували досега думата "телемедицина", то тя означава точно това: медицина, практикувана от разстояние. Накратко, изразява се в онлайн консултация с лекар. Световната здравна организация в глобален мащаб силно препоръчва използването на приложенията за телемедицина в условията на пандемия. Същото препоръчват и самите лекари на хората, завърнали се от рискови райони, но и не само.

Причините и предимствата, предполагаме, са ясни, но все пак ето основните.

1. Ще избегнете опашките и чакалните със струпване на болни или потенциално болни хора. Пациенти от цялата страна могат за минута да се свържат и да се съветват със своя лекар или с избран специалист, без да е нужно да чакат пред кабинетите в болничните заведения, където рискът от заразяване е голям. С други думи, предпазваме и себе си, и другите, включително самите лекари.

2. Ако в спешните отделения и ДКЦ се намали потокът на по-леките случаи и тези, които не са заразени с COVID-19, ще са налични повече ресурси за лечение на най-болните и уязвими пациенти.

3. Платформата* за телемедицина дава богати възможности за комуникация между лекар и пациент и позволява изпращането на всякакъв вид данни: чат, видео разговор на живо, медицински изображения (включително динамични като ЯМР), лабораторни резултати, симптоми, жизнени показатели.

4. Пациентите могат да използват апликацията при различни заболявания и симптоми. Могат да бъдат оценени признаци на респираторни заболявания, включително кашлица и висока температура. При нужда на пациентите се назначават съоветните изследвания (например рентгенография на гърдите или кръвни изследвания в лаборатория). Има и вариант**, ако все пак конкретният случай изисква преглед на живо.

5. Може да се ограничи до някаква степен разпространението на новия коронавирус.

*У нас телемедицината е достъпна през Healee. Апликацията е активна от края на 2018 г. и вече се използва от 25 000 пациенти и 500 лекари от 25 специалности. През платформата се осъществяват около 1000 консултации месечно.

**Ако все пак случаят изисква преглед на живо, желателно е запазването на час да става през Супердок. Тази платформа включва дори възможност пациентите да бъдат предварително известявани при промяна в часа заради забавяне в графика на лекаря, с оглед избягване на струпвания в чакалните.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser