Преминете към основното съдържание

Всеки ли може да медитира?

Успехът й изисква промяна в нагласата, че първо трябва да работим върху себе си
В много случаи с медитация могат да бъдат заменени антидепресантите, известни с нежеланите си вторични ефекти.
В много случаи с медитация могат да бъдат заменени антидепресантите, известни с нежеланите си вторични ефекти. © iStock

„Медитация” е една от най-често употребяваните думи в днешния свят. Постоянно се предлагат стажове и курсове, книги и телевизионни предавания, които да ни научат да медитираме. Това ли е новата успешна стратегия срещу стреса и тревожността? За всеки ли е подходяща?

Не толкова отдавна медитацията се смяташе за занимание за посветени в търсене на мъдрост и духовност. Но през 1970 година в САЩ се появява нова, по-достъпна практика – съзнателната медитация. Днес тя вече е покорила и европейците. Успехът й се дължи на една голяма промяна в социалните нагласи – вместо да очакваме от обществото да се усъвършенства по пътя на политиките и религиите, вече все повече сме убедени, че първо трябва да работим върху себе си, върху собственото си израстване и така да вървим към колективния напредък.

Съзнателната медитация се използва в областта на психологията и медицината, а ползата от нея е потвърдена научно. Въпреки общия ентусиазъм имаме право и да се съмняваме. Ако смятате, че медитацията не е за вас, проверете дали препятствията пред вас са преодолими.

Признати ползи от медитацията

1. Намалява нивото на стрес

С медитиране се постига по-добро качество на живот в случаите на тревожност или сериозни заболявания като рак, псориазис, болестта на Крон и други.

2. Помага срещу рецидиви на депресията

В много случаи с медитация могат да бъдат заменени антидепресантите, известни с нежеланите си вторични ефекти.

3. Благоприятства нормализирането на кръвното налягане и подобрява състоянието при хронични болки

АКО НЕ МОЖЕТЕ ДА СТОИТЕ НЕПОДВИЖНИ

За разлика от други школи по медитация осъзнатата медитация не изисква задължителна неподвижност. Всеки път обаче, когато имате желание да се размърдате или почешете, помислете си първо дали това ви е абсолютно необходимо. Ако отговорът е „да”, направете го, ако е „не”, върнете се към медитацията. Повечето хора установяват, че желанието за движение е преходно.

При по-силен стрес някои психолози препоръчват по-скоро джогинг или релаксация чрез движение, отколкото медитация.

АКО МЕДИТАЦИЯТА ВИ ИЗНЕРВЯ

Подобна реакция се появява обикновено в началото на практиката. Нормално е, когато човек все още не се е научил да медитира, тялото и съзнанието му по-трудно да се поддават на спокойствие. Специалистите съветват по-нервните хора да започнат с две минути медитация на ден. Ако сте от тях, просто седнете и затворете очи, почувствайте тялото си и оставете мислите си да текат свободно. И това е достатъчно, за да почувствате как ви обхваща покой.

АКО ТЯ ВИ ПЛАШИ

Може ли човек да се научи да медитира, ако идеята да остане насаме с мислите си го ужасява? Целта на медитиращия е тъкмо обратното - щом някаква неприятна мисъл мине през съзнанието му, той да я отстрани с напълно лесни методи като съсредоточаване върху дишането, например. Наблюдението върху всеки най-дребен детайл от дишането стабилизира вниманието и задържа съзнанието, така че да не потъва в негативни мисли. По този начин се побеждава и стресът.

АКО ВИ Е ТРУДНА ПОЗАТА ЗА МЕДИТИРАНЕ

Позата „лотос” предполага гъвкавост на сухожилията, но дори вашите да не са достатъчно еластични, за два-три месеца практикуване ще можете да постигнете тази позиция на тялото. Човек обаче може да медитира и седнал на стол или пейка, легнал или като върви бавно. Ако ще медитирате на стол, отлепете гърба от облегалката и го дръжте изправен, но не вдървен, за да не натоварите гръбнака. Поставете дланите върху бедрата, за да отпуснете раменете. Ако сте легнали, дръжте очите си отворени, за да не заспите.

АКО МЕДИТАЦИЯТА ВИ ПРИСПИВА

При голяма умора това е напълно нормално. Получава се и в началото на обучението, когато съсредоточаването върху дъха, тишината и неподвижността са все още необичайни за съзнанието. Щом усетите, че клепачите ви натежават, че звуците наоколо сякаш идват от много далече, че тялото и главата се наклоняват напред, веднага възстановете първоначалната поза и отворете очи. За тези, които все пак не могат да се борят със сънливостта, се препоръчва медитация по време на бавно ходене. Но има и по-необичайни начини, например под душа можете да се съсредоточите върху аромата и текстурата на душ гела – щом се появи негативна мисъл, върнете вниманието си върху вашите усещания.

АКО НЕ УСПЯВАТЕ

Може би сте изпълнени с воля и най-добри намерения, но все пак медитацията ви не се получава или поне такова е усещането ви. Навярно сте решили да започнете обучението в неподходящ момент, а може да съществуват и непреодолими пречки. Има и друга причина – тези, които очакват незабавни резултати, често са обхванати от разочарование, което ги блокира. Вместо да упорствате настървено, насочете се към други антистресови методи – релаксация, йога, спорт...

АКО ИСКАТЕ ДА ОПИТАТЕ ЗА ПЪРВИ ПЪТ, ЗНАЙТЕ ЧЕ...

...сами ще ви бъде трудно. Някоя книга или видео могат да ви изкушат да започнете да медитирате, но по-нататък ще имате нужда от истинско обучение. Потърсете курсове по съзнателна медитация и ги посещавайте поне два-три пъти седмично. След това ще можете и сами да се упражнявате.

...нужна е мотивация и постоянство. Медитирайте поне 30 минути всеки ден. Ако сте постоянни по време на обучението, резултатите няма да закъснеят.

Умеят ли децата да медитират?

Да, напълно. Наблюденията на специалистите показват, че съзнателната медитация дава добри резултати при стресирани и тревожни деца и тийнейджъри, при лош сън и липса на концентрация. Тя помага за утвърждаване на самочувствието и вярата в собствените възможности, за преодоляване на трудностите в общуването. Родителите трябва да знаят обаче, че медитацията не е магическо средство за укротяване на буйното дете, нито едно от многото извънкласни занимания на ученика. Става дума за изграждане на нов начин на съществуване.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser