Монтесори се бори за правото на децата да получават справедливост, хармония и любов. Днес по света съществуват 22 хиляди училища, основани на нейния метод за възпитание.
Мария Монтесори е родена през 1870 г в малкото италианско градче - Киаравале. Учи философия, психология и биология, после става доктор по медицина. Изследва деца с умствени заболявания. През 1907 г създава първата Къща на децата.
„Детето не е ваза за запълване, а извор, който трябва да оставим да струи. Възпитаването не е дресировка.” - Мария Монтесори
Свободният избор е същината на педагогиката
Детето самостоятелно избира заниманията, отговарящи на неговите възможности, с помощта на възпитател, който го води по пътя на познанието. По време на часовете то може да се движи и да разговаря, стига да не нарушава учебната атмосфера. Това е израз на една известна свобода, която е съпроводена с уважение към свободата на другите.
Бързо развитие
От най-ранна възраст детето вижда как става все по-компетентно. Предложените му занимания развиват неговата двигателна култура, координацията, рефлексите, любознателността му и ученето. Паралелно с това се усъвършенстват всекидневните умения, свързани с хигиената, поддържането на ред и др.
Автономност
Като се има предвид, че детето самостоятелно избира заниманията си, то е мотивирано да бъде съсредоточено и дисциплинирано. Свободният му избор предопределя положителния ефект от обучението.
При класическите възпитателни методи по-буйните деца не зачитат правилата и стават смущаващ фактор в групата. С метода Монтесори у всяко дете се създава вяра в собствените сили, то се чувства отговорно и съзнава значението си.
Всяко дете с ритъма си
Няма значение дали нещата стават бързо или бавно, важното е задачата да бъде изпълнена правилно. Когато напрежението от задени срокове отпадне, детето може спокойно да се съсредоточи върху заниманието си. Методът Монтесори набляга и на възможността ритъмът да се променя в зависимост от конкретната дейност и от етапа в развитието на детето.
Възпитание чрез материалната среда
Системата на Монтесори залага и на грижливия подбор на играчки. Изключително полезни за игра са естествените материали като дървото. Дървените играчки в разнообразни цветове и форми са не само средства за забавление на детето, но и стимул за личностното му развитие. От спонтанната игра то преминава към самообучение, целенасочено търси принципа на играта и развива сетивата си.
Неговото мнение е важно
Когато детето е изправено пред свободен избор, то усеща отговорността си и критическото му мислене се активира, за да разбере по-добре задачата си. Този подход се запазва и развива през целия му живот. Детето разбира какво прави, задава въпроси, за да получи нужните познания и си дава време да ги усвои. При класическия метод ученето наизуст, без да се разбира съдържанието на текста, снижава мотивацията.
Солидарност
Личното процъфтяване в рамките на групата развива у детето чувството за социална принадлежност, умението да общува с лекота и един забележителен капацитет за интеграция. Работата в екип насърчава неговата готовност за солидарни действия.
Няма добър и лош характер
По-немирният малчуган няма нужда от наказание, а от стимул. Методът Монтесори дава на всяко дете правото да развива собствената си личност вместо да се нагажда към другите или да ги имитира.
Детето се стреми към действие, то намира смисъл в него, а не като възрастните в определена цел. Самото действие, а не целта, е двигател на детската активност. В дейността то се развива духовно и изгражда воля, развива самодисциплината си. Възпитанието, което се основава на въздържание и послушание от страна на детето чрез санкциониране на поведението му, влияе осакатяващо за бъдещата личност.