Преминете към основното съдържание

Яжте така, че да сте щастливи!

Има храни, които са много важни за правилния баланс в организма на хормоните, които ни карат да се чувстваме щастливи. Вижте как да напълните чинията си с радост!

Произвеждане на щастие

Един от начините да сме по-щастливи, е като се храним по начин, който повишава нивата ни на допамин, известен като „хормон на щастието“. Скорошни изследвания сочат, че недостигът на допамин може да ви накара да ядете прекалено много и да се чувствате апатични, уморени, летаргични, разсеяни, тревожни и депресирани.

Допаминът не се секретира само заради вкусни храни – неговото производство може да бъде стимулирано от всичко приятно, като радостна музика, нежно докосване, масаж.

Едно американско проучване сочи, че хората със затлъстяване имат по-малко рецептори за допамин, така че ядат повече, за да стимулират тези вериги на удоволствие.

Друг факт е, че някои хора са по-предразположени към по-ниски нива на допамин, било заради биологични, било заради психологически фактори.

Да не забравяме... бактериите

Последните научни изследвания сочат, че бактериите, които живеят в стомашно-чревния тракт, също участват в производството на допамин. Мрежата от неврони там е идентична по структура с тази в мозъка. И двете произвеждат подобни невротрансмитери и хормони. Ето защо яденето на пробиотични храни като кефир, кисело мляко, кисело зеле и богати на фибри зеленчуци способства за поддържането на здравословен баланс на бактерии в храносмилателния тракт и така има достатъчно от тези, които са необходими за повишаване на нивата на допамин.

Кои храни ни носят радост

За да произвежда организмът ни достатъчно допамин, трябва да ядем храни, които съдържат аминокиселините тирозин и фенилаланин (който се превръща в тирозин). Те се съдържат в храните, богати на протеини – като месото и рибата. Някои от най-добрите източници на тирозин са: сьомга, скумрия, пуйка, пилешко, говеждо, свинско, сушени морски водорасли, фъстъчено брашно, соя и банани.

Пуешкото и пилешкото месо съдържат и триптофан, който е необходим, за да се секретира серотонин.

Различните сирена имат различни количества тирозин. Пармезанът има най-висока концентрация от него, следван от грюер и романо. Плодовете, съдържащи тирозин, са: ябълки, банани, боровинки, грозде, портокали, папая, ягоди, сушени сливи и диня. В ябълките, бананите и горските плодове има и кверцетин – антиоксидант, който помага да се предотврати загубата на допамин.

Месото, рибата, яйцата, бобът, ядките и натуралният шоколад са добри източници на фенилаланин.

Много зеленчуци също помагат за производството на допамин. Растителните храни са с високо съдържание на антиоксиданти, които инхибират действието на ензима моноаминооксидаза, който разгражда чувствителните серотонин и допамин. Яденето на плодове и зеленчуци помага за регулиране на активността на моноаминооксидазата.

Ядките и семената също съдържат хранителни вещества, които са полезни за здравословното производство на допамин. Бразилските орехи например са богати на селен, бадемите, орехите и лешниците съдържат много тирозин, а в семената има витамин В6, фолат и цинк.

Списък на храните на щастието

* Прясно мляко, сирене и кисело мляко;

* Непреработени меса – като говеждо, пилешко и пуешко;

* Диво уловени риби – като сьомга и скумрия, миди;

* Яйца;

* Фасул, варива и леща;

* Зеленчуци, особено зеленолистните;

* Плодове, особено банани;

* Ядки – като бадеми и орехи;

* Семена;

* Натурален шоколад (препоръчва се с 80% или повече какао);

* Нахут.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser