Преминете към основното съдържание

Започват ли мъжете и жените да си приличат визуално?

Това е въпрос, който все по-често започваме да си задаваме
© iStock

Да си го признаем – всички имаме чатове с приятелки, в които поне от време на време си пускаме снимки на разголения Том Харди, който държи малко кученце. И все пак, съгласете се, че критериите за мъжка красота са доста по-различни от тези за жените. Неслучайно на английски се използва думата handsome, а не beautiful. Просто вторият епитет звучи прекалено... нежно.


УНИСЕКС? НЕ, УНИСЕКСИ!


Без граници

И като говорим за това, трябва да признаем, че границите съвсем се размиха. Дори козметиката, която доскоро беше територия само на жените, отдавна се отваря и към силния пол. Много са марките, които лансират линии само за мъже или изрично подчертават, че дадени продукти са унисекс. И успехът им се равнява на една четвърт по-високи продажби всяка година.


БИЖУТАТА, КОИТО МОЖЕМ ДА СИ РАЗМЕНЯМЕ С НЕГО


По думите на социолога Жан-Франсоа Амаде „и двата пола вече имат право да носят смокинги, да карат колело, да пушат, но и да ходят на козметик и масаж или да си слагат маски“. И все пак за мен бе изненада да разбера, че един приятел, който е доста луда глава и фен на екстремните спортове, всяка сутрин си бръсне гърдите и краката. Още по-странно ми беше, когато друг познат веднага разпозна марката на роклята ми. А в един от любимите ми сериали – „Теория на големия взрив“, нежният астрофизик Радж казва: „Аз не съм гей, аз съм метросексуален. Това означава, че харесвам жените толкова колкото и техните продукти за грижа за кожата“.

Равенство между половете

Борихме се за него и го получихме. За 50 г. жената вече е конкурентоспособна, което малко промени и критериите й за бъдещ съпруг. Преди те включваха най-вече изисквания за сигурност и добри доходи, а сега и привлекателна и поддържана визия. Патриархалната представа, че мъжът трябва да бъде могъщ и силен, май вече си отиде. Днес силният пол посещава семинари, на които да научи как да се грижи за себе си и да има свой собствен стил. Доказано е, че ако мъжът изглежда добре, жените рядко си задават въпроса колко е богат. За разлика от обратната ситуация.


АРОМАТИ, КОИТО МОЖЕТЕ ДА СПОДЕЛЯТЕ С ЛЮБИМИЯ


Днес мъжете приемат нов образ и започват да се интересуват не само от тялото си, но и от бръчките, сухотата на кожата и излишното окосмяване.

Завръщане в бъдещето

Но всъщност не си мислете, че в 21 век откриваме топлата вода на мъжката красота. Ако отидете в музея на испанската марка Loewe в Мадрид, ще видите масивно кожено мъжко козметично куфарче, в което има вградени отгледала и множество отделения, в които да се съхраняват продукти за бръснене, за коса, кремове, пудри... Явно преди 100 г. в арсенала на испанските мъже имало повече козметични принадлежности, отколкото на шкафчето на средностатистическия съвременен българин. Преди 200 г. пък в Лондон били на мода дендитата, които носели тесни костюми и дори се гримирали. А още по-рано Аристорел, Леонардо да Винчи и Албрехт Дюрер се опитвали математически да представят идеалните пропорции на мъжкото тяло.

Така че темата за мъжката привлекателност не е нещо ново – тя просто остава на заден план на фона на войните и революциите от XX век. И когато мирът се задържи за по-дълго време, силният пол вече има време, сили и средства да се замисли и за външността си. First world problems, както се казва.

 

Още по етикети

жени , мъже , психология
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser