Преминете към основното съдържание

Защо неуспелите хора в социалните мрежи ни карат да се чувстваме по-добре

"Аз съм си добре. И по-зле може!"
© iStock

Чудите ли се понякога какво мотивира поведението ви в социалните мрежи? Забелязвали ли сте потребността от време на време да не желаете да разглеждате профилите на познатите ви, на които постоянно им се случват хубави неща? Не се тревожете, не сте единствените.

През 2014 в университета Охайо се провежда социален експеримент с участието на 168 студенти, имащ за цел да изследва по какъв начин се използва “Фейсбук” при различни настроения. За не голяма изненада на изследователите, експериментът затвърждава теорията, че хората имат наклоността да използват социалната мрежа, за да менижират настроенията си. Тенденцията сочи, че тези, които се чувстват недоволни от живота си имат навика да следят онлайн познати, които са в по – неприятна ситуация от тях. Казвайки си „и по-зле може“ се успокояват за неуспехите си, липсващото повишение, непълноценните връзки или качените няколко килограма, защото винаги има някой, който е качил повече.

© iStock

От друга страна успешните и щастливи хора отделят по-голяма част от времето си, наблюдавайки личности, които са по-успешни от тях. По този начин повишават мотивацията си за развитие и успехи. Ако обаче не сте удовлетворени от положението си, последното нещо, което искате да виждате е как всичките ви познати се справят страхотно, докато вие още не знаете какво искате да правите с живота си.

С развитието на “Фейсбук” и “Инстаграм” се появяват куп нови синдроми за психичното здраве.

Публичността, която придобива ежедневието на всеки, носи своите големи недостатъци. Появява се нуждата за постоянно развитие и сравняване с околните, тъй като всичките ви приятели или последователи, дори тези, които не точно познавате, следят изкъсо всяко ваше действие.

Според проучване на „Кралското Общество за Публично Здраве“ проведено сред 1500 млади хора в Англия, Уелс, Шотландия и Северна Ирландия “Инстаграм” е медията, отразяваща се най-зле на психичното здраве на потребителите.

© iStock

Платформата за снимки и видео се е превърнала в средство за придобиване на самочувствие или доказване на статут. Показвайки основно и единствено хубавите страни на всяко преживяване, потребителите развиват нуждата да затвърждават пред социалната маса невероятността на своя живот. Тази тенденция е залегнала до такава степен в общественото разбиране на социалния канал, че думата „инстаграмабъл“ (достойно за публикуване в “Инстаграм”) се превърна в синоним на „невероятно“ и „страхотно“.

Поради липсващото документиране на не толкова лъскавите и невероятни моменти от ежедневието се създава илюзията, че останалите хора не се сблъскват с трудности. Това засилва нивата на стрес и депресия, както и страхът, че всички останали се справят по – добре. Именно това провокира и предпочитането на хората, които не се чувстват добре, да следят по – неуспели личности. По този начин те успяват да притъпят чувството си на провал и да повишат самочувствието си.

В крайна сметка поговорката “винаги може и по - зле” неслучайно се е превърнала в една от любимите утешителни народопсихологии, неизменящи се с течение на времето. Дори напротив. Сега намира своето място и сред новите социални трендове.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser