Преминете към основното съдържание

Защо след фитнес ни се прави секс?

Спортовете ни изморяват, но ни правят и по-палави - вижте защо!

От списание ELLE България

Без значение какво спортувате – фитнес, аеробика, танци или нещо по-екстремно, силово, динамично, вероятно сте забелязали, че въпреки умората в края на тренировките имате сили, а и желание да... се съблечете. Не в съблекалнята и не с цел преобличане! Апетитът за секс след физическа активност доскоро се смяташе за нещо, присъщо за силния пол. По последни научни данни обаче либидото на жените също е пряко свързано с практикуването на различни видове спорт. Ефектът се акумулира с времето – колкото повече тренирате, толкова по-осезаем е той, но при някои дами е налице дори след една-единствена тренировка от 20 минути!

Мъжкият хормон

Обяснението включва както биологически, така и психологически, и социални доводи. От гледна точка на биологията най-важна роля играят нивата на тестостерона, които се повишават при физическа активност. Може би ще възразите, че това е мъжки хормон. Съвсем вярно! Което не означава, че той не се произвежда и в женското тяло. Просто при нас тестостеронът се отделя в пъти по-малки количества, секретиран от яйчниците и надбъбречните жлези, и също като при мъжете играе роля и при сексуалните функции, и при оформянето и укрепването на мускулатурата. Освен това този хормон стимулира отделянето на феромони и потиска депресиите и хроничната умора, които определено са врагове на добрия интимен живот.

Ефектът е налице дори след една-единствена тренировка от 20 минути!

Секс коктейл

Освен тестостерон обаче по време на тренировка тялото се забелязва повишено освобождаване на ендорфини и на адреналин. Първите са пряко свързани със сексуалната възбуда и по-лесното достигане до оргазъм, а в комбинация с адреналин и тестостерон са истински секс коктейл! Според други проучвания пък физическата активност допринася и за насищането на гениталиите с кръв, което прави тези зони по-чувствителни. Резултатът и при двата пола: подобрено настроение, повече енергия, по-чест секс, повишена сексуална възбуда, по-бързо достигане до оргазъм, по-наситени оргазми и по-добро физическо представяне в леглото.

Не прекалявайте!

Внимание: твърде многото тренировки могат да имат обратния ефект! Кардио упражненията, както и тези за сила, ако са продължителни и прекалено интензивни, всъщност могат да потиснат отделянето на хормоните, свързани с хубавия секс. В случай че тренирате редовно отвъд възможностите си, тялото ви дори може да спре да произвежда тези хормони и да увеличи отделянето на стресовите, като кортизол например. Почивката и добрият сън също играят важна роля в производството на тестостерон. Интересното е, че при влюбените нивата му са по-високи в сравнение с тези при жените без партньор или с дългогодишна връзка. При мъжете се открива обратната зависимост – новата връзка понижава тестостерона им.

При здрави хора нивата на тестостерон са:

300-1200 нанограма на децилитър за общ тестостерон и 15-45 пикограма на децилитър за свободен тестостерон (при мъжете);

20-75 нанограма на децилитър за общ тестостерон и 1-3 пикограма на децилитър за свободен тестостерон (при жените),

като под „свободен тестостерон“ се има предвид действителното количество активен хормон, което тялото ви може да използва.

Зад волана

Изненада! Освен в леглото тестостеронът има ключово значение и зад волана. Доказано е, че той влияе върху пространственото мислене. Затова жените с ниски нива на този хормон срещат по-големи затруднения при паркиране.

Текст Петра Денчева

Още по етикети

фитнес , секс , емоции
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser