Преминете към основното съдържание

Пътуване до Истанбул чрез най-актуалните заглавия оттам

5 книги с автентичния почерк на Турция от първо лице

Истанбул е сред любимите ни градове – с аромата си, с музиката, с хората, с историите, които са попили във всяко паве, мост и минаре из улиците му. Сега Истанбул е недостъпен или най-малко опасен. Затова се пренасяме в него чрез книгите, историите и думите, написани от най-известните турски писатели през последните години.

„Описвам Истанбул, когато описвам себе си, и описвам себе си, когато описвам Истанбул“, казва Орхан Памук. „Моята връзка с Истанбул е изпълнена с контрасти, какъвто е и самият град. Той ми е много скъп, но в същото време искам да бягам от него. Като емоционално махало е. Връщам се, тръгвам си, завръщам се и си тръгвам отново... Защото градът понякога е изтощаващ, взискателен и много потискащ. Но може да бъде и вдъхновящ, мотивиращ, вълнуващ. С течение на времето започнах да осъзнавам, че съм номад по душа. Истанбул не е моят дом, той е един от моите домове“, пък сподели преди време Елиф Шафак в специално интервю за списание ELLE. Младата писателка на криминални истории Есмахан Айкол, която живее между Истанбул и Берлин също ни потапя в духа му в последната си книга „Хотел Босфор“: „Понякога си мисля дали всеки отделен човек не е на улицата във всяка една минута и как пък от десет милиона жители нито един денонощно не се прибира у дома си. Улиците непрестанно бълват хора, бълват автомобили. Десет милиона население, лесно е да се каже. Колкото цяла държава.“

„ЧЕРВЕНОКОСАТА“ на ОРХАН ПАМУК е най-новият му роман, който отново ни пренася сред дълбоки страсти и непонятни пориви в съвременен Истанбул. В началото на житейския си път Джем среща загадъчна червенокоса жена и тази среща се оказва съдбоносна за него. След единствената любовна нощ, прекарана с нея, той не може да заличи тайнственото й присъствие. През тази единствена нощ съдбата му се променя завинаги. От чирак на майстор, копаещ кладенци, той се издига до върховете на обществото. Страшно събитие, преживяно на младини, оставя у него неизличимо чувство за вина и го кара да стигне в търсенията си до античността до случаите на отцеубийство и убийството на сина в „Едип цар” и „Шах-наме”, за да си обясни сложната плетеница от самота, ненавист, вина и любов, която движи живота му.

„САКЪЗ САРДУНЯ“ на ЕЛИФ ШАФАК разказва за едно умно и любопитно момиче, изпълнено с невероятни идеи. Тя обаче има един проблем – мрази твърде необичайното си име, заради което редовно я тормозят в училище. Защо не е Роза, Виолета или Маргарита? Вместо това родителите й са я кръстили на мушкатото… Тя е единствено дете и книгите са най-добрите й приятели. Винаги, когато се чувства разстроена, търси утеха в приказките. И така един ден открива в училищната библиотека магически глобус, който ще промени живота й.

„СЕСТРИ“ на ЙЕКТА КОПАН е за две сестри – Мюзейен и Чийдем, чиито пътища се разделят още като деца. Тежкото заболяване на баща им обаче ги събира около смъртния му одър. За броени дни те трябва да наваксат цял живот пропуски, погрешни решения и липса на обич. Имат последен шанс да се преоткрият една друга, за да се изправят заедно срещу заплахите на света. И да имат отново семейство. Възможно ли е? „Никога не обикнах сестра си, но в този момент нямах другиго освен нея. Животът ли ни подхождаше повече… или смъртта.“

„ХОТЕЛ БОСФОР” на ЕСМАХАН АЙКОЛ е първият роман от детективската поредица за Кати Хиршел – берлинчанка, собственичка на книжарница за криминална литература в Истанбул, завладяна от мистерията на детективските сюжети. Написан увлекателно и с чувство за хумор, разчитащ на неочакваните обрати, романът е напрегнат разказ за международни престъпления, но и за сблъсъка на културни предразсъдъци и стереотипи. А финалът му притежава своя любопитна особеност – той остава отворен като недоразгадана енигма, която превръща и читателя в активно разследващо лице.

„МАРИОНЕТКАТА“ на АХМЕТ ЮМИТ пресъздава остри политически кризи и кървави сблъсъци, проследява сриването на медиите до нивото на сензационното и примитивно-зрелищното и изтъква ролята на онези, които влияят върху общественото мнение, на чувството им за отговорност и морал. В центъра на повествованието са драматичните житейски истории на разследващия журналист Аднан и неговия доведен брат Доан, активист на националистическа групировка, превърнал се от идеалист в оръжие на убийства, насилие, терор.

Още по етикети

култура , книги
messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser